از همینگوی تا کیارستمی در "چهره‌های ماندگار"

سالهاست که دیگر چهره‌های کاریکاتور شده افراد مشهور را در مجلات و یا روزنامه‌ها ‌نمی‌بینیم، دیگر خبری از آن شور و ذوق برای چاپ کاریکاتور وجود ندارد و چاپ آنها محدود به برخی اتفاقات و مناسبت‌ها شده است. اما در این بین هنرمندان کاریکاتوریستی هستند که این هنر را زنده و سرپا نگه داشته‌اند.

سالهاست که دیگر چهره‌های کاریکاتور شده افراد مشهور را در مجلات و یا روزنامه‌ها ‌نمی‌بینیم، دیگر خبری از آن شور و ذوق برای چاپ کاریکاتور وجود ندارد و چاپ آنها محدود به برخی اتفاقات و مناسبت‌ها شده است. اما در این بین هنرمندان کاریکاتوریستی هستند که این هنر را زنده و سرپا نگه داشته‌اند.

حمیدرضا حیدری‌صفت یکی از هنرمندانی است که از صورت افراد معروف کاریکاتور می‌کشد. نمایشگاه کاریکاتور "چهره‌های ماندگار" مربوط به آثار این هنرمند است، در این نمایشگاه تمام آثار مربوط به افراد معروف و تاثیرگذار در هنر ایران و جهان می‌باشد. این کاریکاتورها تماماً از افرادی هستند که در حرفه او تاثیر گذار بوده‌اند. از جمله این افراد می‌توان به حسن کسایی، عباس کیارستمی، مسعود کیمیایی، چه گوارا، بابک بیات و ارنست همینگوی اشاره کرد.

وی با اشاره به انتخاب چهره‌ها به ایمنا می‌گوید: این اشخاص کسانی هستند که مستقیما در زندگی شخصی‌ام تاثیر گذار بوده‌اند، برای مثال فیلم قیصر کیمیایی را شاید ۵۰ بار دیده‌ام و با آهنگ‌های بابک بیات زندگی کردم. در واقع با کشیدن کاریکاتور این اشخاص قصد داشتم به افرادی که در زندگی‌ام تاثیر گذار بوده‌اند، ادای دینی کرده باشم.

حیدری‌صفت وضعیت کاریکاتور در اصفهان را نسبت به سایر شهرها مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: اصفهان به دلیل ظرفیت بالا در زمینه کاریکاتور و کارتون پس از تهران در رتبه دوم شهرهای ایران قرار دارد، کاریکاتوریست‌های اصفهان در عرصه‌های ملی و بین المللی جوایز زیادی را کسب کرده‌اند. البته اصفهان گنجایش کارتون و کارتونیست را بیشتر از کاریکاتور دارد ضمن اینکه در حوزه هنری که مرکز هنری اصفهان است، کلاسهای کاریکاتور چهره نداریم .

وی ادامه می‌دهد: اکثر کسانی که در خانه کاریکاتور اصفهان عضو هستند از کلاس‌های حوزه هنری فعالیتشان را آغاز کردند و حال به جایگاه رفیعی در کاریکاتور ایران رسیدند. در مطبوعات هم کاریکاتوریست‌های اصفهانی حرف اول را می‌زنند، با این حال در زمینه کاریکاتور چهره، افراد زیادی فعالیت نمی کنند.

این کاریکاتوریست وضعیت معیشت هنرمندان این رشته را با توجه به استقبال کم مطبوعات از کاریکاتور مناسب نمی داند و اظهار می‌کند: مطبوعات امروز ایران به سمت کارهای مناسبتی رفته اند، به این صورت که تیتر خبر می‌دهند و طبق آن کارتون یا کاریکاتوری می‌خواهند و چون فرصت و فرجه کاری کم است کیفیت کار هنری پایین می‌آید ضمن اینکه دیگر روزنامه‌ها علاقه‌ای ندارند برای سالمرگ‌ها و یا زادروزها کاریکاتور چاپ کنند. همچنین سردبیران با شک و تردید به سمت کارتون و کاریکاتور می‌روند، در صورتی که در گذشته کار برای کاریکاتوریست‌ها راحت تر و دست آنها باز بود .

وی با بیان اینکه برگزاری این دست گالری‌ها را برای هنرمندان خوب است، تصریح می‌کند: به دلیل اینکه سالن سوره متعلق به حوزه هنری است برای برگزاری این نمایشگاه ها از هنرمندان هزینه ای دریافت نمی شود اما نباید فراموش کرد که این گالری‌ها نهایتا سالی یکبار برگزار می‌شود و نتایج زیادی ندارد، اما با تمام این شرایط بهتر از کاری نکردن است .

حیدری صفت در پایان می‌گوید: برگزاری این گالری برای من بسیار خوشایند بود، اما زمانی که دیدم کسانی که به دیدن نمایشگاه می‌آیند و برخی از این چهره‌های مهم و نخبه ایرانی را نمی‌شناسند بسیار ناراحت می‌شوم. در کشوری که دم از فرهنگ می‌زنند و شهر اصفهان که مبدا فرهنگی ایران است، جوانان باید مفاخر فرهنگی ایران و جهان را بشناسند .

به گزارش ایمنا ، نمایشگاه کاریکاتور "چهره‌های ماندگار" آثار حمیدرضا حیدری‌صفت تا ۱۷ مهرماه در سالن نقش‌خانه واقع در آمادگاه، حوزه هنری برقرار است. علاقمندان می‌توانند صبح ها از ساعت ۹ الی ۱۲ و بعدازظهرها از ساعت ۱۶ الی ۱۹ به بازدید از نمایشگاه بپردازند .

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار