"پارکور" در پیچ و خم ۳ فدراسیون!

انتقال دوباره رشته پارکور از فدراسیونی به فدراسیون دیگر، فعالان این رشته را سردرگم کرده است.

انتقال دوباره رشته پارکور از فدراسیونی به فدراسیون دیگر، فعالان این رشته را سردرگم کرده است.
تا همین سال گذشته ورزش پارکور در ایران مجوز فعالیت رسمی نداشت و فعالیت پارکوربازان غیرقانونی محسوب می‌شد. در آن زمان پارکور زیر نظر فدراسیون ورزش همگانی بود، اما اقبال جوانان به این ورزش و لزوم نظارت بر آن بالاخره مسئولان ورزش کشور را مجاب کرد تا آن را از حالت زیرزمینی و غیرقانونی خارج کنند و به این ترتیب، با قانونی شدن فعالیت در رشته پارکور این رشته از فدراسیون ورزش همگانی به فدراسیون انجمن‌های ورزشی منتقل شد.
همزمان، هیئت‌های انجمن‌های ورزشی استان‌ها نیز اقدام به تشکیل کمیته پارکور و معرفی روسای این کمیته کردند و با رونق گرفتن این رشته، نخستین دوره مسابقات پارکور آزاد قهرمانی کشور نیز اردیبهشت ماه امسال در ارگ کریم خان زند شیراز برگزار شد.

هرچند انتقال این رشته به زیرمجموعه فدراسیون انجمن‌های ورزشی در آن مقطع با برخی انتقادها از طرف مسئولان فدراسیون ورزش همگانی روبه‌رو شد، اما این انتقال در نهایت انجام شد و پارکوربازان نیز با رضایت از قانونی شدن فعالیتشان به این رشته جان دوباره‌ای بخشیدند.

اما این پایان ماجرا نبود، چون محمدرضا داورزنی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزیر ورزش که سال گذشته حکم به انتقال رشته پارکور از کمیته آمادگی جسمانی فدراسیون ورزش همگانی به فدراسیون انجمن‌های ورزشی داده بود، خردادماه امسال دستور داد رشته پارکور از تاریخ 97/3/21 از فدراسیون انجمن‌های ورزشی منتزع و تحت پوشش و نظارت فدراسیون ژیمناستیک قرار گیرد تا این رشته مهیج همچنان بین فدراسیون‌های ورزشی دست به دست شود.

داود فتحی مسئول کمیته پارکور استان اصفهان از منتقدان این انتقال است. وی در گفت‌وگو با تسنیم ، درباره انتقاد پارکوربازان از خارج شدن این رشته از زیرمجموعه فدراسیون انجمن‌های ورزشی و اضافه شدن آن به فدراسیون ژیمناستیک اظهار داشت: تمام پارکوربازان کشور می‌دانند که فدراسیون جهانی پارکور سازمانی کاملاً مستقل است و هیچ ارتباطی به رشته ژیمناستیک ندارد.

پارکور سنخیتی با ژیمناستیک ندارد

وی با بیان اینکه فدراسیون و هیئت ژیمناستیک استان اصفهان نیز این موضوع را می‌دانند، افزود: اما زد و بندهایی صورت گرفت تا رشته‌های شبیه به هم را در یک هیئت و فدراسیون بگنجانند، اما دلیل نمی‌شود که برای مثال رشته‌های تکواندو، کاراته و یا جودو به دلیل شبیه بودن لباس‌ها و ضرباتشان زیر نظر یک هیئت و یک فدراسیون باشند. پارکور و ژیمناستیک تفاوت‌های بسیار زیادی با هم دارند؛ پارکور محدودیت حرکتی ندارد و پارکوربازان می‌توانند حرکاتی را ابداع کنند و برخی حرکات ژیمناستیک هم در پارکور وجود ندارد.

مسئول کمیته پارکور هیئت انجمن‌های ورزشی استان اصفهان ادامه داد: چند سال پیش فدراسیون ژیمناستیک ورود پارکوربازان به سالن‌های ژیمناستیک را با این دلیل که به وسایل آسیب می‌زنند ممنوع کرد، اما با وجود تمام این محدودیت‌ها از سال 83 تا الان بدون مربی و سالن‌ و با امکانات بسیار پایین در پارک‌ها تمرین کردیم و تعداد پارکوربازان بسیار زیاد شد، چون می‌توان این رشته را در هر سنی آغاز کرد و بر اساس توانایی بدنی به نتایج خوبی رسید، اما ژیمناستیک را نمی‌توان در هر سنی شروع کرد و فرد باید پس از گزینش در رشته خاصی فعالیت کند و درنهایت نیز مشخص نیست که به قهرمانی برسد یا خیر.

فتحی گفت: در پارکور افرادی را داریم که فوتبالیست بوده‌اند و اصلاً ژیمناستیک کار نکرده‌اند، اما پس از چند ماه یا چند سال در پارکور به قهرمانی رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه در 9 ماهی که از فعالیت کمیته پارکور استان اصفهان می‌گذرد به موفقیت‌های خوبی رسیده‌ایم، تصریح کرد: در مسابقات جهانی ترکیه 15 ورزشکار ایرانی شرکت کردند. در گذشته حرکات پارکوربازان روسی را تقلید می‌کردیم، اما در این مسابقات پارکورباز روسی که ابداع‌کننده برخی حرکات بود سوم شد و نفرات اول و دوم و همچنین چهارم تا هشتم ایرانی بودند. حتی می‌توانستیم مدال برنز را هم به خود اختصاص دهیم که به دلیل آسیب‌دیدگی و غیبت برخی ورزشکارانمان این مدال به روسیه رسید.

حاضریم از جیب خود هزینه کنیم ولی زیر نظر ژیمناستیک نرویم

مسئول کمیته پارکور هیئت انجمن‌های ورزشی استان اصفهان بیان داشت: همه پارکوربازان دوست دارند جداگانه فعالیت کنیم و از نظر تعداد ورزشکاران نیز مشکلی نداریم. حاضریم از جیب خود هزینه کنیم ولی زیر نظر ژیمناستیک نرویم.

فتحی ادامه داد: زمانی که در بطن موضوعی نباشید از برخی جنبه‌ها بی‌خبر هستید. شاید در ظاهر ژیمناستیک و پارکور شبیه به هم به نظر برسند، اما در واقع این‌طور نیست و زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند. در حرکات زمینی ژیمناستیک ورزشکار باید در زمان و محیط مشخصی هر تعداد حرکت که می‌خواهد اجرا کند و امتیاز بگیرد، اما پارکور زمان ندارد و ورزشکار می‌تواند حتی حرکت ابداع کند. پارکور یعنی رفتن از یک نقطه به نقطه دیگر با سریع‌ترین حرکات ممکن، اما هدف ژیمناستیک این نیست.

طومارنویسی در مخالفت با تصمیم وزارت ورزش

وی با بیان اینکه فری‌رانینگ و فری‌کینگ که زیرشاخه‌های پارکور است نیز ربطی به ژیمناستیک ندارد، اظهار داشت: ای کاش مسئولانی که این تصمیم را گرفته‌اند به حرف پارکوربازان گوش دهند. نامه‌ای تنظیم کرده که پارکوربازان در حال امضا کردن آن هستند تا به فدراسیون و وزارت ورزش بفرستیم. همچنین به وزیر ورزش نیز نامه نوشته‌ایم و منتظر پاسخ آنها هستیم.

مسئول کمیته پارکور هیئت انجمن‌های ورزشی استان اصفهان با بیان اینکه پارکور در آسیا و جهان به عنوان رشته‌ای جداگانه به رسمیت شناخته شده است، تصریح کرد: از فعالیت زیر نظر انجمن‌های انجمن‌های ورزشی استان راضی هستیم و رئیس این هیئت نیز به ما اطمینان داده که باز هم از ما حمایت خواهد کرد، اما الان کسانی که می‌خواهند به پارکور وارد شوند سردرگم هستند و نمی‌دانند زیرمجموعه کدام هیئت قرار می‌گیرند.

فتحی درباره ضرر کردن رشته پارکور از جابه‌جایی‌های مکرر گفت: شنیده‌ام که چون نمی‌خواهند به هر رشته‌ای بودجه‌ جداگانه بدهند تصمیم دارند آنها را ادغام کنند، در صورتی که برای فدراسیون‌ها فرقی نمی‌کند و در این میان ورزشکاران هستند که متضرر می‌شوند.

در همین رابطه به سراغ حمیدرضا غزنوی رئیس هیئت انجمن‌های ورزشی استان اصفهان رفتیم.

درباره رشته پارکور تابع تصمیم وزارت ورزش هستیم

وی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، درباره انتقاد پارکوربازان از اضافه شدن این رشته به فدراسیون و هیئت‌های ژیمناستیک اظهار داشت: فدراسیون به ما اعلام کرده که پارکور زیر نظر فدراسیون ژیمناستیک قرار گرفته و ما نیز در این مورد تابع قانون هستیم.

غزنوی افزود: این رشته پیش از این زیرمجموعه هیئت انجمن‌های ورزشی استان قرار گرفت و ورزشکاران این رشته هنوز هم با ما همکاری می‌کنند و در ادامه نیز اختیار با خودشان است.

رئیس هیئت انجمن‌های ورزشی استان اصفهان درباره انتقاد پارکوربازان از این تصمیم و غیرکارشناسی دانستن آن گفت: این یک بحث دیگر است. پارکوربازان اعتقاد دارند این تصمیم غیرکارشناسی بوده و این موضوع را پیگیری کرده و به وزارت ورزش و جوانان نیز نامه‌نگاری کرده‌اند. اگر موفق شدند نظر مسئولان را جلب کنند، پارکور به‌صورت قانونی زیر نظر فدراسیون و هیئت انجمن‌های ورزشی باقی می‌ماند و در غیر این صورت به فدراسیون ژیمناستیک اضافه می‌شود.

وی اضافه کرد: مانعی بر سر این همکاری نمی‌بینم و بسیاری از رشته‌های ورزشی دیگر نیز با هیئت انجمن‌های ورزشی استان اصفهان همکاری می‌کنند و به آنها کمک می‌کنیم.

این تصمیم وزارت ورزش و جوانان در حالی به فدراسیون ژیمناستیک ابلاغ شده که پارکوربازان شباهت این رشته و رشته ژیمناستیک را یک سوء تفاهم می‌دانند. این جابه‌جایی‌های مکرر دست‌اندازی برای توسعه پارکور مهیج محسوب شده و مشخص نیست چه زمانی قرار است این رشته سریع و مهیج در یک فدراسیون آرام و قرار بگیرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار