به چهارباغ خیانت نکنید

چه خوب که رسانه ملی به موضوعات میراث فرهنگی، اهمیت می دهد اما چه بد که اطلاعات را اشتباه به مردم منتقل می کند.

به چهارباغ خیانت نکنید

چه خوب که رسانه ملی به موضوعات میراث فرهنگی، اهمیت می دهد اما چه بد که اطلاعات را اشتباه به مردم منتقل می کند.

به گزارش ایمنا، برنامه صبحگاهی بر فراز الوند از شبکه دو سیما، چهارشنبه گذشته تلاش کرد با نشان دادن فیلمی از چهارباغ و انتخاب عنوان چهارباغ چند لایه، نگرانی خود را نسبت به وضعیت این خیابان تاریخی نشان دهد. اما حیف و صد حیف که اطلاعات مجری برنامه از این موضوع مهم، اندک و اشتباه بود. این طور که یزدان پرست، مجری برنامه می گوید "آقای مهدی جعفری، آقای رعنایی و خانم قنبری دست به دست هم داده اند" تا اطلاعات را به او بدهند. گویی در این دست در دست دادن ها است که اطلاعات درست و کارشناسی به هر دلیلی جای خود را به اطلاعات کاملا اشتباه می دهد.

"خیابانی مشهور برای جهانیان، ثبت ملی شده که خصوصا از عهد صفوی نگاه دیگری به آن شد." این نخستین اطلاعاتی است که مجری در خصوص چهارباغ ناقص و اشتباه ارائه می دهد! و گویای آن است که مجری اندک مطالعه ای در مورد اثری به شهرت چهارباغ -البته برای ایرانیان- ندارد و سه نفری هم که دست به دست هم داده اند یا نمی دانستند یا نتوانستند او را توجیه کنند.

در اینکه چهارباغ عباسی یک اثر ارزشمند تاریخی به شمار می آید که همه باید برای حفظ آنچه از آن باقی مانده تلاش کنند، شکی نیست؛ اما باید پذیرفت چهارباغ، خیابانی مشهور برای جهانیان نیست.

یزدان پرست در ادامه تصویری از عبور خودروها نشان می دهد و با آب و تاب تعریف می کند که تا چندماه پیش، شاهد عبور خودرو در مسیر چهارباغ بودیم تا اینکه تصمیم گرفته شد چهارباغ احیا و به پیاده راه تبدیل شود مانند زمان عهد صفوی؛ مجری و کسانی که به او اطلاعات داده اند حتی نمی دانند بخش شرقی از دو سال گذشته در ابتدا به صورت محدود و سپس به طور کامل پیاده راه شده و آنچه از چندماه پیش در دستور کار شهرداری قرار گرفته کف سازی بخش غربی چهارباغ عباسی است نه تمام مسیر آن.

مجری در نهایت تیر خلاص را می زند و دو عکس را نشان می دهد و ادعا می کند لایه های تاریخی به جا مانده از "اعصار و قرون گذشته است"! یزدان پرست در قامت یک باستان شناس و از روی عکس سوم -عکس که در زیر آمده- توضیح می دهد که سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری در "حفاری ها" به دیواره ای قدیمی در ابعاد ۱*۱ متر مربع با آجرهای ۲۵*۲۵ سانتی متر، رو به روی سردر باغ خرگاه در بدنه غربی دولت خانه صفوی برخورد می کند! در حالی که عکس تکراری و مربوط به سازه ای است که مهرماه سال گذشته، رو به روی مدرسه چهارباغ و در مسیر کف سازی بدنه شرقی کشف و در زمان مدیریت گذشته در رسانه های اجتماعی منتشر شد و اکنون یک سال از انتشار آن خبر می گذرد! گذشته از اینکه "مدعیان" دوستدار میراث حتی نمی دانند سردر باغ خرگاه در بدنه شرقی چهارباغ عباسی است.

سازه ای که همان زمان فریدون اله یاری خبر تخریب آن را رد کرد و در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا توضیح داده بود که "در چهارباغ مستلزم برداشتن رویه‌ آسفالتِ خیابان، انجام زیرسازی و سنگفرش خیابان هستند و در نقطه‌ای از برداشتِ آسفالت، به یک سازه برخورد می‌کنند، سازه‌ای آجری با مصالح ساروج که ممکن است با هدف آبراهه‌های چهارباغ ایجاد شده باشد."

مجری به عکس اشاره و تاکید می کند، سازه را با "گونی های آبی" پوشانده اند و در مدت عملیات عمرانی هیچ نظارتی ممکن نبوده است و سازه از چشم ها پنهان مانده است، در حالی که گزارش تصویری عملیات عمرانی بخش غربی آن در زمان اجرای پروژه از سوی خبرگزاری ها منتشر شد. چهارباغ بدنه تجاری دارد و همواره محل تردد شمار زیادی از شهروندان است، به همین دلیل امکان اجرای عملیات پنهانی در این بخش از اصفهان وجود ندارد.

در ادامه مجری تصاویری از نقاشی های قدیمی چهارباغ را نمایش می دهد و نام نقاش را "پاسکال کَسِت" تلفظ می کند در حالیکه نام اصلی نقاش پاسکال کوست است؛ آقای یزدان پرست کاش شما و "آقای مهدی جعفری، آقای رعنایی و خانم قنبری" که دست به دست هم داده اند به شما اطلاعات بدهند به اندازه یک دقیقه در یک موتور جستجو نام نقاش را سرچ کرده بودید و این طور بی سوادی خودتان را در پخش زنده تلویزیونی فریاد نمی زدید.

شما حتی نمی دانید مدرسه چهارباغ از ابتدا مدرسه علوم دینی بوده است نه اینکه طلاب، امروز در آن مشغول تحصیل باشند. در نهایت مجری مقایسه ای می کند میان نقاشی ای از شاردن با ناکجاآباد! به اسم چهارباغ!

کلمه به کلمه اشتباه و از سر بی اطلاعی، مانند بسیاری از برنامه های دیگری که رسانه ملی از واقعیت های جامعه نمایش می دهد و باعث شده در نگاه مردم به رسانه "میلی" تغییر نام یابد. اما چرا عده ای تلاش می کنند این حجم از اطلاعات نادرست را به مردم بدهند؟

نمونه این بی اخلاقی ها در تشویش اذهان شهروندان چندی پیش نیز اتفاق افتاد، ویدئویی منتشر شد که در آن به بریدن گوش یک کودک کار توسط ماموران سد معبر شهرداری تهران اشاره می شد اما پس از پیگیری از سوی مدیریت شهری مشخص شد که ساختگی و هدف آن تنها تخریب مدیران وقت بوده است!

این مورد نیز از دو حالت خارج نیست یا بیسوادی آنهایی که خود را دغدغه مند میراث جا زده اند یا باج خواهی! اگر دغدغه مندید چرا مدیریت شهری، امروز باید چهارباغ ویرانه را تحویل بگیرد پیش از این برای چهارباغ چه کردید که امروز از شکوه آن چیزی باقی نمانده است؟!

نکته دیگر راحت طلبی مجری برنامه است که حتی در مورد گزارشی که به دستش رسیده کمی مطالعه و تحقیق نکرده است! شمار اخباری که روزانه به دست اهالی رسانه می رسد قابل توجه است و نخستین وظیفه هر خبرنگاری بررسی صحت سوژه، تحقیق در خصوص آن و در نهایت پرداخت صحیح به آن است اما به نظر می رسد یزدان پرست ساده ترین بخش از کار حرفه ای را نمی داند یا آنقدر راحت طلب است که به خودش زحمت نمی دهد در مورد سوژه ای که به دستش می رسد از کارشناسان مربوطه سوال کند و اطلاعات به دست آمده را سند کار حرفه ای خود قرار می دهد!

در نهایت این به ظاهر دغدغه مندان میراث چند سوال می پرسند که پاسخ آن را می توانستند با یک جستجوی ساده در خبر خبرگزاری مهر با عنوان "بیش از ۸۰ درصد آثار باستانی در کف خیابان چهارباغ عباسی از میان رفته است" که مصاحبه ای با مسئول باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در شهریور ماه امسال است، پیدا کنند.

اما سوال اینجاست شما از مدیران شهری پیشین چه سودی می بردید که تا دیروز ساکت بودید و امروز صداقت را قربانی می کنید؟! اگر دوستدار چهارباغ هستید چرا نقد منصفانه نمی کنید؟! چرا چشمانی که در دوره های گذشته بسته بوده است را به یکباره باز کرده اید و می خواهید همه آنچه در گذشته ندیده اید و نگفته اید را امروز جبران کنید؟! به اندازه کافی ضعف در اجرای پروژه های چهارباغ بوده که امروز دیگر نیازی به دروغ پراکنی نباشد اگر دلسوز هستید چرا کمک نمی کنید تا آنچه باقی مانده حفظ شود؟! این همه دروغ چه سودی دارد؟! این نفعی که پیش از این می بردید اینقدر ارزشمند است که به شهرتان خیانت کنید؟!

شاید یکی از مشکلات فعلی جامعه این است که در بیشتر مواقع سعی می شود برخی تهمت ها و تشویش های اذهان عمومی با کدخدا منشی رفع و رجوع شود در حالیکه اگر از ابتدا قانون ملاک عمل قرار گیرد افراد نسبت به آنچه می گویند دقت کرده و نسبت به گفته های خود مسئولیت پذیرتر خواهند شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار