تداخل غذا و دارو

برخی داروها، به ویژه نمونه های خوراکی با برخی مواد غذایی و نوشیدنی ها تداخل دارند.

برخی داروها، به ویژه نمونه های خوراکی با برخی مواد غذایی و نوشیدنی ها تداخل دارند.

به گزارش صدا و سیما ؛ برخی داروها در تعامل با برخی مواد غذایی عوارض جانبی خطرناک و حتی تهدید کننده زندگی دارند و برخی داروها در حضور برخی ترکیبات غذایی ممکن است جذب نشوند و بیمار در معرض خطر قرار گیرد.
موز
مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین اغلب برای درمان پرفشاری خون و نارسایی قلبی تجویز می شوند. بیمارانی که این دارو برای آنها تجویز می شود باید از مصرف بیش از حد پتاسیم پرهیز کنند.
موز از محتوای پتاسیم زیاد برخوردار است و در شرایطی که مصرف یک موز در روز برای فشار خون شما مفید است، اما در صورت مصرف این دارو حد اعتدال را باید در مصرف موز حفظ کرد.
پنیر
پنیر حاوی مواد مغذی مختلف است و فواید سلامت مختلفی از جمله کاهش خطر بیماری های مرتبط با قلب و سکته مغزی دارد . با این وجود، پنیر حاوی مقدار زیادی تیرامین است که مقادیر بیش از حد این اسید آمینه موجب افزایش خطرناک فشار خون می شود. برخی داروهای ضد باکتری و داروهای ضد افسردگی تجزیه تیرامین را سرکوب کرده و افزایش تراکم آن در خون را موجب می شوند. این افزایش تراکم می تواند فرد را در معرض خطر بیشتری برای پرفشاری خون قرار دهد.
شکلات
شکلات نیز از تراکم زیاد تیرامین برخوردار است. در شرایطی که شکلات تلخ فواید سلامت بسیاری ارائه می کند، اما در خوردن آن به همراه برخی داروها نباید زیاده‌روی کرد.

قهوه
قهوه منبعی طبیعی برای کافئین است که برای انسان مفید است. با این وجود، کافئین یک ماده مخدر است و می تواند با برخی داروها در بدن تداخل ایجاد کند.
کالباس
کالباس یک ماده غذایی به شدت پردازش شده و حاوی نیترات و تیرامین زیاد است. از آنجایی که تیرامین بدن را در معرض فشار خون بالا قرار می دهد، بهتر است از مصرف بیش از حد این ماده غذایی همراه با داروهایی که می توانند در چگونگی پردازش اسید آمینه توسط بدن تداخل ایجاد کنند، پرهیز کرد.
نوشیدنی های انرژی‌زا
سطوح بالای کافئین به همراه داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها یا برخی داروهای ضد افسردگی خطرناک است.
باقلا
باقلا منبع عالی برای فیبر و همچنین بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است. اما از مصرف بیش از حد این ماده غذایی به همراه داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها، داروهای روان‌پزشکی، و برخی داروهای ضد افسردگی باید پرهیز کرد.
آب گریپ فروت
گریپ فروت می تواند با برخی انواع داروها اختلال ایجاد کند. استاتین ها، نوعی داروی کاهنده کلسترول، زمانی که با گریپ فروت همراه شود می تواند فعالیت خود را افزایش دهند. این می تواند به تشدید عوارض جانبی، از جمله ماهیچه درد و ناهنجاری های کبدی منجر شود.
سبزی های برگدار
سبزی های برگدار مانند کیل، اسفناج، و دیگر نمونه های سرشار از ویتامین K می توانند در تعامل با برخی داروها مشکل آفرین باشند. داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین نباید با میزان بیش از حد از این سبزی ها همراه شوند.
ترشی ها
ترشی ها مانند خیارشور ، حاوی تیرامین - ترکیبی مشابه که در پنیر، شکلات، و دیگر مواد غذایی یافت می شود و با برخی داروها تداخل ایجاد می کند ، هستند.
غذاهای دریایی
غذاهای دریایی و جلبک دریایی هر دو حاوی سطوح بالای ید هستند که این ماده معدنی برای کارکرد تیروئید نیاز است. اما برخی داروهای افراد مبتلا به پرکاری تیروئید ممکن است برای پیشگیری از جذب ید در بدن تجویز شده باشند.
گردو
اگر لووتیروکسین سدیم، نوعی داروی تیروئید، مصرف می کنید، آگاه باشید که گردو ممکن است با جذب این دارو تداخل ایجاد کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار