کمبود نیروی تخصصی و عمومی در بیمارستان های اصفهان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: توزیع نامتعادل امکانات درمانی در سطح بیمارستان های استان اصفهان، مشکل اصلی ما در ارائه خدمات در این مراکز است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: توزیع نامتعادل امکانات درمانی در سطح بیمارستان های استان اصفهان، مشکل اصلی ما در ارائه خدمات در این مراکز است.

بهروز کلیدری در گفت و گو با مهر اظهار داشت: بیمارستان الزهرا (س) اصفهان یک بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی است که در طول شبانه روز با تعداد زیادی از بیماران مواجه است.

وی بیان داشت: در ۲۴ ساعت حدود ۲۰۰ بیمار اورژانسی در این بیمارستان پذیرش می شود، به طوری که در بیشتر مواقع تخت های آن صد در صد اشغال است و بیمارستان دوم به عنوان جایگزین الزهرا هم نداریم و به همین دلیل با حجم گسترده ای از نارضایتی بیماران مواجه ایم و شاید ساعت ها بیماران پشت درب اورژانس الزهرا بمانند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه بدنبال تجهیز بیمارستان امین در حد تجهیزات بیمارستان الزهرا هستیم که بتوانیم بخشی از بیماران شمال شهر اصفهان را به این بیمارستان ارجاع دهیم و از ترافیک کاری الزهرا بکاهیم،‌ اضافه کرد: در حال حاضر بیمارستان امین ۲۳۰ تخت فعال دارد که باید حداقل به ۴۰۰ تخت برسانیم.

کمبود نیروی تخصصی و عمومی در بیمارستان های اصفهان

وی با اعلام اینکه هم اکنون شاهد توزیع نامتعادل تخت های بیمارستانی هستیم، ادامه داد: از نظر استانداردهای جهانی شرایط خوبی در تعداد تخت های بیمارستانی به نسبت جمعیت فعلی نداریم به طوری که تا سال ۱۴۰۴ باید به ازای هر یک هزار نفر ۲.۶۸ درصد تخت بیمارستانی داشته باشیم و این در حالی است که هم اکنون به ۱.۳ درصد می رسد.

کلیدری با اظهار اینکه در استان اصفهان این نسبت ۱.۱ یا ۱.۱۵ درصد است و خیلی مطلوب نیست و با ورود بخش خصوصی و افزایش بار خدمات سلامت به دوش بخش خصوصی احتمال تغییر نسبت تخت های بیمارستانی وجود دارد،‌ افزود: امروز علاوه بر مشکل تخت بستری و عدم توزیع مناسب امکانات بیمارستانی، با مشکل کمبود نیروی متخصص و عمومی هم مواجه ایم و تا این سه رکن اصلی حل نشود به طور قطع در ارائه خدمات خوب و به موقع و با کیفیت به بیماران با مشکل روبرو هستیم.

وی اجرای طرح تحول سلامت را یک گام رو به جلو برای ارائه خدمات به بیماران عنوان کرد و گفت: رتبه نسبت سرانه سلامت به تولید ناخالص ملی ایران در بین ۲۰۰ کشور قبل از اجرای طرح تحول سلامت ۱۴۰ بود که با اجرای این طرح از ۱۴۰ به ۷۹ رسیدیم و سهم سلامت از تولید ناخالص ملی از ۵.۵ درصد به ۷ درصد رسید.

کلیدری گفت: با اجرای طرح تحول سلامت در آمارهای جهانی با ارتقای ۶۰ رتبه ای مواجه بودیم و این یک امتیاز مثبت برای ایران بود.

خالی ماندن ۹۵ درصدی تخت های برخی بیمارستان ها

وی اظهار داشت: در حالی که بیمارستانی مثل الزهرا تا ۱۰۰ درصد اشغال تخت داریم در یک بیمارستانی شاهدیم که حتی ۵ درصد از تخت های آن هم به سختی اشغال می شود و این یعنی اتلاف منابع زیرا طی سال های گذشته با فشارهای سیاسی و اجتماعی اقدام به ساخت بیمارستان ها و مراکز درمانی در مکان هایی شد که هیچ نیازی به ساخت آن بیمارستان نبود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در معاونت درمان ستادی داریم به نام ستاد هدایت درمان و تمام اورژانس‌ها مانیتور می شوند و اورژانس بر پایه اطلاعات این ستاد بیمار را به اورژانس مثلا الزهرا انتقال می دهد اما با حجمی از بیمارانی مواجه می شویم که خود مستقیم به اورژانس الزهرا مراجعه کردند و چون ما آماری از این بیماران نداشتیم بنابراین با ترافیک بیماران و ارائه در خدمات درمانی آنها مواجه می شویم.

وی بیان داشت: از سوی دیگر شاهد فضای رقابتی بین بیمارستان ها در جذب بیمار هستیم و به طور قطع یک بیمارستان حاضر نیست بیماری که محل درآمد آن به شمار می رود را از دست بدهد.

کلیدری تنها راه حل ممکن برای ارائه خدمات یکسان به بیماران در تمامی نقاط شهر اصفهان را ایجاد بیمارستان‌های قطب در چهار جهت و اطراف اصفهان خواند و گفت: طبق نقشه سلامت باید بیمارستان هایی که چهار جهت شهر اصفهان را پوشش می دهد به طور کامل تجهیز کنیم که تمام بیماران سه جهت به یک سمت ارجاع داده نشوند.

وی اعلام کرد: بیمارستان منظریه خمینی شهر، بیمارستان منتظری نجف آباد و بیمارستان شفا کلیشاد را باید با امکانات تخصصی تجهیز و رشته های فوق تخصصی را در تمام این بیمارستان ها راه اندازی کرد تا از این طریق یک حلقه امکانات متمرکز در اطراف اصفهان ایجاد شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار