افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت مسکن

در حالی که بازار سکه و ارز دچار التهابات بسیاری است، بازار مسکن نیز با افزایش قیمت همراه است.

در حالی که بازار سکه و ارز دچار التهابات بسیاری است، بازار مسکن نیز با افزایش قیمت همراه است.
به گزارش تسنیم ؛براساس نظر کارشناسان عوامل زیادی همچون سیاست‌گذاری نادرست دولت، افزایش قیمت دلار و کم شدن ارزش پول کشور در این افزایش قیمت نقش دارند.
در این شرایط درخواست مردم برای خرید یا اجاره مسکن رو به افزایش است ولی با کاهش توان خرید، همچنان شاهد رکود در بازار مسکن هستیم.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان درباره وضعیت کنونی بازار مسکن با بیان اینکه بازار مسکن 6،7 سالی دچار رکود بود، اظهار داشت: نوسانات بازار ارز و سکه روی خرید و فروش خانه تاثیرگذار بود و به این شرایط نمی‌توان عنوان "رونق بازار مسکن" را داد.

رسول جهانگیری ادامه داد: رونق بازار مسکن زمانی اتفاق می‌افتد که در زیرساخت‌های مسکن مثل مراجعه مردم برای دریافت مجوز ساخت از شهرداری‌ها تحول صورت گیرد که متأسفانه این اتفاق هنوز نیفتاده است. به علت نوسانات بازار ارز مردم برای اینکه ارزش سرمایه‌شان از بین نرود سرمایه خود را به بازار مسکن آوردند و تقاضا برای خرید و فروش بیشتر شده است.

وی افزود: اجاره بهای خانه به علت اینکه بازار مسکن دچار رکود بود نوسانات زیادی نداشت و براساس تورم هر سال افزایش پیدا می‌کرد. متأسفانه امسال با افزایش نوسانات ارز و خرید و فروش یک افزایش نسبی بین 10 و 15 و بعضی موارد تا 20 و 30 درصد به صورت موردی افزایش قیمت داشتیم، این موضوع روی قیمت مسکن و رهن و اجاره اثر گذاشت و جدا از تورم 10 درصدی که هرساله اعلام می‌شد ما افزایش رهن و اجاره داشتیم، متأسفانه علاوه بر آن بین 10 تا 20 درصد افزایش داشتیم که این امر هم درباره اجاره و هم خرید خانه اتفاق افتاد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با بیان اینکه در بحث خرید خانه بین 15 تا 20درصد و به صورت موردی تا 30 درصد هم افزایش قیمت داشتیم، گفت: ما به دنبال این بودیم که این مباحث به زیرساخت‌های ساخت کشیده شده، به بحث ساخت و سازهای مسکن برود و این تقاضا برای خرید به بحث ساخت و ساز مسکن انتقال پیدا کند که هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است.

وی بیان کرد: اگر در بحث مراجعه مردم به شهرداری‌ها برای گرفتن پروانه ساخت و ساز مسکن تحول صورت گیرد، می‌توان گفت اثر مثبتی در ساخت و ساز شهری رخ داده و بازار مسکن رونق گرفته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان، شرایط ایجاد شده در بازار مسکن را دلیل بر رونق آن نمی‌داند و در این میان مردمی نیز که در ماه‌ها و هفته‌های اخیر درگیر خرید و فروش مسکن بوده‌اند نظرات جالب توجهی در باب گرانی و وضعیت بازار دارند.

دولت و مردم سبب گرانی خانه‌ها شده‌اند

خانم کارمندی که از گرانی مسکن گله داشت، در بیان دلیل افزایش قیمت در بخش مسکن بیان کرد: دولت و مردم، هر دو سبب گرانی خانه‌ها شده‌اند. هنگامی که نرخ دلار بالا می‌رود، مصالح ساختمانی و لوازم ساخت خانه‌ها گران می‌شود.

وی افزود: شخصی که می‌خواهد خانه‌ای نوساز بخرد، باید خانه قبلی خود را با قیمت بیشتر بفروشد تا توان خرید خانه نوساز را پیدا کند. به همین ترتیب قیمت همه خانه‌ها بالا می‌رود. من سه ماه است که به دنبال خانه‌ای مناسب می‌گردم ولی با افزایش قیمت مسکن، خرید خانه در توانم نیست.

مرد میانسالی هم گفت: تا وقتی که قیمت دلار در نوسان است، کسی سراغ بازار مسکن نمی‌رود و دلیل رکود در این بازار هم همین مسئله است. مردم ایران باید با هم متحد باشند و سعی کنند با کمک یکدیگر، از مشکلات اقتصادی عبور کنند.

رابطه مستقیم میان گرانی مسکن و اجاره خانه

مردی جوان هم با توضیح دادن درباره رابطه مستقیم میان گرانی مسکن و اجاره خانه، گفت: هنگامی که ارزش پول در کشور کم باشد، همه برای جبران این موضوع و رسیدن به توانایی خرید اجناس مورد نیازشان، قیمت وسایل، مسکن و ... را بالا می‌برند. شخصی که از راه اجاره خانه، کسب درآمد می‌کند، قیمت اجاره خانه را بالا می‌برد تا دخل و خرجش را به هم برساند. من دو سال است که عقد کرده‌ام و چون پولی که کنار گذاشته بودم، کافی نیست، نمی‌توانم خانه‌ای تهیه کرده و زندگی مشترکم را آغاز کنم.

یکی از مشاوران املاک در پاسخ به سئوالی مبنی بر تاثیر تغییر وزیر راه و شهرسازی بر کاهش قیمت مسکن اظهار داشت: اگر با رفتن آخوندی، وزیری انتخاب شود که در بازار مسکن ثبات ایجاد کند، می‌تواند موثر باشد. وی همچنین افزود: ناکارآمدی دستورات دولت و نداشتن سیاست درست، سبب تحول در بازارها شده و دلال‌ها با احتکار یا گران کردن بی اندازه، به این قضیه دامن می‌زنند.

این شهروند اصفهانی با اشاره به تحولات بازار سکه و ارز گفت: سکه و ارز، نقد شونده هستند و بازارهای طلا و ارز، با بازار مسکن، نسبت مساوی ندارند ولی اگر تقاضا در بازار سکه و ارز کم شود، مطمئنا در بازار مسکن افزایش می‌یابد و شغل‌های مرتبط با آن، مانند تاسیسات ساختمان، کارگری و بنایی پر رونق می‌شود.

به گزارش تسنیم، شهروندان اصفهانی با بررسی وضعیت بازار مسکن از گرانی خانه‌ها به دنبال افزایش نرخ ارز انتقاد دارند به خصوص اینکه این گرانی سبب ایجاد مشکلاتی برای جوانان نیز شده است. این روزها شهروندان امیدوار هستند با اجرای سیاست‌های صحیح در زمینه مسکن و تغییر و تحولاتی که به بهبود اوضاع منجر خواهد شد شاید رونق بازار مسکن از یک سو و ایجاد شرایط مناسب برای خرید مسکن برای جوانان باشیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار