شروع نیمی از اختلالات روانشناسی از سن 14 تا 18 سالگی

معاون امور بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شروع 50 درصد از اختلالات روانشناسی از سن 14 تا 18 سالگی است که البته اکثر این‌ها نه تشخیص داده شده و نه درمان می‌شوند.

معاون امور بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شروع 50 درصد از اختلالات روانشناسی از سن 14 تا 18 سالگی است که البته اکثر این‌ها نه تشخیص داده شده و نه درمان می‌شوند.

به گزارش فارس، علیرضا رئیسی پیش از ظهر امروز در همایش بزرگداشت سی‌امین سالگرد ادغام خدمات سلامت روان در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه اظهار کرد: جنس کار در حوزه بهداشت روان به گونه‌ای است که قوانین اجتماعی در آن می‌تواند مؤثر باشد و وزارت بهداشت نمی‌تواند به تنهایی در این حوزه اقدام کند.

وی افزود: یکی از مشکلات در حوزه بهداشت روان این است که به طور کامل نتوانستیم به تمام ابعادش بپردازیم از طرف دیگر همه به آن می‌پردازند، همچنین حیطه سوم مشکل این است که بعضی تابوها به عنوان مثال مصرف مشروبات الکلی داریم که نمی‌توانیم به آن ورود کنیم و با مشکل مواجه می‌شویم، چرا مراکز ترک اعتیاد به الکل در جامعه نداریم و این مسأله تابویی است که به آن به درستی پرداخته نمی‌شود، در حالی که حیطه فنی و مهمی است که همه افرادی که در حوزه سلامت روان کار می‌کنند باید به آن بپردازند.

معاون امور بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شعار جهانی هفته سلامت روان که بر روی نوجوانان و ‌جوانان متمرکز شده است، گفت: سن نوجوانی و جوانی سن خاص حساسی است که اگر به درستی مدیریت شود می‌توانیم آینده روانی فرد، خانواده و جامعه را مدیریت و کنترل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سن 14 تا 19 سالگی سنی است که شخصیت روانی فرد شکل می‌گیرد، شروع این سن شروع گفتن بایدها و نبایدهای خانواده به فرد است و مرزها شکل می‌گیرد و قالب‌بندی اتفاق می‌افتد، این سن معروف به بهار زندگی و سن شاد و پرانرژی‌ای است که هم می‌تواند تهدید و هم فرصت باشد، به خاطر همین سازمان جهانی بهداشت این شعار را قرار داده است.

رئیسی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر خیلی از تناسبات در جهان در حال تغییر است از جمله فضای مجازی که همین سن را هم نشانه گرفته است؛ هر عاملی که در محیط و جامعه رخ می‌دهد از جمله جنگ، داعش، تروریست، زلزله، خشونت و... همه این‌ها بر روی ذهن و روان این صفحه پاک مؤثر است، چراکه ذهن یک نوجوان و جوان صفحه پاک و زیبایی است که همه وسوسه می‌شوند روی آن چیزی بنویسند و خیلی خطرناک است.

وی اضافه کرد: اهمیت این سن فوق العاده است که باید به آن توجه کرد، این سن از نظر بهداشت روان واقعیت‌هایی دارد که به عنوان مثال 16 درصد از بار بیماری‌های این سن مربوط به اختلالات روانی است، اضطراب هشتمین عامل بار بیماری افراد در این سن است، نهمین عامل افسردگی، اختلالات کودکی ششمین علت اختلالات این سن و سومین علت مرگ و میر این سن خودکشی است.

معاون امور بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه عنوان کرد: شروع 50 درصد از اختلالات روانشناسی از سن 14 تا 18 سالگی است که البته اکثر این‌ها نه تشخیص داده شده و نه درمان می‌شوند، تا سن 25 سالگی 75 درصد اختلالات روانی خود را نشان می‌دهند؛ افسردگی می‌تواند عامل معلولیت و... در فرد شود و فرد را از چرخه تولید خارج و خانه‌نشین کند.

وی در ادامه بیان کرد: خودکشی سومین علت مرگ افراد در سن 15 تا 19 سالگی در همه دنیا است، این خیلی هشداردهنده بوده و دومینویی است که اگر شروع شود خودش را کش داده و به سن بزرگ‌سالی می‌رسد، بهترین گروه هدف برای پیشگیری این سن و سال است که باید به آن توجه کنیم.

رئیسی همچنین عنوان کرد: از سن بالای 18 سالگی تا 25 سالگی شدیدترین اختلالات ممکن است اتفاق بیفتد، به همین دلیل این سن خیلی اهمیت دارد، بیشترین اختلالات روانی تا حدود 75 درصد تا سن 25 سالگی اتفاق می‌افتد؛ در دنیا بیشترین شیوعی که اختلالات در این سن دارد اختلالات عاطفی و خلقی، اختلالات رفتاری و اختلالات خوردن و... است.

وی در ادامه به بیان یک سری عادات که بر بهداشت روان اثر دارد پرداخت و اذعان کرد: الگوی خواب و بیداری، داشتن یک ورزش منظم، مدیریت هماهنگ کردن مکانیسم‌ها، اتکا به درون خود و حل مشکل(اگر همه اتفاقات را به بیرون نسبت دهد آسیب‌پذیر می‌شود)، تاب‌آوری و مقاومت کردن، مهارت‌های بین فردی، مدیریت کردن عاطفه، خلق و خو می‌توانند بر سلامت روان مؤثر باشند، سن نوجوانی سنی است که فرد استقلال‌خواهی دارد و باید در کنارشان و نه در مقابلشان ایستاد و ‌مدیریتشان کرد وگرنه به مقابله می‌پردازند.

معاون امور بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: تبعیض و ترد شدن در اختلالات روانی خیلی مؤثر است، نوجوانانی که در خانواده‌های شکننده زندگی می‌کنند بسیار تأثیرپذیر و آسیب‌پذیر هستند، به همین دلیل برای افراد آسیب‌پذیر مراقبت خاصی باید قائل شد.

وی در ادامه عنوان کرد: خانم‌هایی که در سنین خیلی خیلی پایین بچه‌دار شوند آسیب‌پذیر می‌شوند، یتیم شدن، به زور ازدواج دادن و در اقلیت بودن نیز فرد را آسیب‌پذیرتر می‌کند.

رئیسی با اشاره به این‌که بیش از هزار و 500 نفر در طرح تحول سلامت به مراکز بهداشت سراسر کشور اضافه شدند، گفت: پیشگیری و ارتقای آگاهی افراد در همه سطوح از خانواده، مدرسه و جامعه برای کنترل این اختلالات بسیار مناسب است، تشخیص به هنگام و درمان مناسب نیز یکی از مسائل مهم است.

سهم سلامت از جی دی پی به حد خوبی رسیده است

طاهره چنگیز نیز در این همایش اظهار کرد: خوشحال هستیم که فرزند ادغام خدمات سلامت روان در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی به سن 30 سالگی رسید، سال 67 این ادغام در شهرضای اصفهان رقم خورد و بهداشت روان همانند عرصه‌های دیگر فراز و نشیب‌هایی در این 30 سال داشته است.

وی افزود: با اجرای طرح تحول نظام سلامت و گسترش خدمات به حاشیه شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک مردم دسترسی بیشتری به ارائه‌دهندگان خدمات روان پیدا کردند و در حال حاضر در استان اصفهان 103 نفر تعداد افرادی هستند که خدمات بهداشت و روان ارائه می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در شرایطی که مشکلات اقتصادی گریبان‌گیر دنیا و کشور ماست و از طرفی هم باید بجنگیم که دولت را بزرگ نکنیم، سهم سلامت از جی دی پی به حد خوبی به خصوص در حوزه سلامت روان رسیده است.

وی تصریح کرد: کیفیت این خدمات در دست ارائه‌دهندگان آن است که مسؤولیت سنگینی هم به دوش دارند، اما ارائه خدمات ما هنوز در دوره جنینی به سر می‌برد و شکل‌گیری کامل روابط و ارگان‌ها را هنوز نداریم؛ یکی از بحث‌هایی که الآن جای گفت‌وگو دارد مدیریت کردن و سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

چنگیز با اشاره به این‌که شعار هفته سلامت روان «سلامت روان جوانان و‌ نوجوانان: جهان در حال تغییر» است، گفت: امید داریم این سرمایه‌گذاری به دیدگاه تحول گرایانه در حوزه سلامت روان و عزم جدی جهت کار بزرگ‌تر در این حوزه منجر شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار