80 درصد آسانسورهای مراکز دولتی استاندارد نیست

مدیرکل استاندارد استان اصفهان گفت: بازرسی از پروژه‌های ساختمانی استان انجام می‌شود و در صورت استفاده از مصالح غیر استاندارد، مهندس ناظر و پیمانکار به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان گفت: بازرسی از پروژه‌های ساختمانی استان انجام می‌شود و در صورت استفاده از مصالح غیر استاندارد، مهندس ناظر و پیمانکار به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

به گزارش فارس، غلامحسین شفیعی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به روز استاندارد اظهار کرد: سعی می‌کنیم مطالبات مردم را به نحو احسن پاسخگو باشیم، روز جهانی استاندارد 22 مهر ماه است که در سراسر دنیا این روز گرامی داشته می‌شود و از واحدهای تولیدی و دست‌اندرکاران حوزه استاندارد قدردانی می‌شود که سال جاری از 22 واحد تولیدی قدردانی می‌شود.

وی با بیان این‌که امسال سال حمایت از کالای ایرانی است، بیان کرد: استان اصفهان یکی از بزرگ‌ترین استان‌های تولیدی کشور است که 10 هزار واحد تولیدی در اصفهان فعال هستند و این واحدها باید نشان استاندارد داشته باشند، در سال 96 بیش از 2 هزار و 200 باسکول بررسی شد، در سال جاری نیز 965 باسکول بررسی شده است، کنترل وسایل سنجش سبک نیز توسط استاندارد انجام می‌شود تا کم‌فروشی یا زیاده فروشی انجام نشود.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان با بیان این‌که بیش از 13 هزار وسیله سنجش سبک سنجش شده است، عنوان کرد: در سال 3 بار نازل‌های بنزین پمپ‌های بنزین سنجش می‌شود و اگر مردم گزارشی از تخلف در زمینه نازل‌های پمپ بنزین دارند اطلاع دهند و تا پایان سال بیش از 5هزار نازل بررسی و سنجش خواهد شد.

وی تصریح کرد: تمام وسایل سنجش در بازار باید پلمب استاندارد را داشته باشند، یعنی این که اجازه عرضه پیدا کرده است، در سال جاری 6 هزار و 900 وسیله توزین پلمب گذاری شده است، بیش از 300 واحد تولیدی جدید موفق به کسب نشان استاندارد شدند، در سال جاری 91 استاندارد اجباری و 19 استاندارد تشویقی صادر شده است.

شفیعی مطرح کرد: پروانه‌های استاندارد اعتبار یک ساله داشتند که از سال 94 این اعتبار 3 ساله شده است، از واحدهای تولیدی در هر سال چندین بار به‌صورت سرزده بازرسی انجام می‌دهد، این نشان استاندارد برای تمدید هر ساله مبلغ یک میلیون تومان برای پروانه‌های اجباری و 500 هزار تومان برای پروانه‌های تشویقی است.

وی ادامه داد: در سال جاری بیش از 2 هزار و 400 اخطار به واحدهای تولیدی متخلف صادر می‌شود که در سال جاری 42 پرونده برای واحدهای تولیدی که تخلف زیادی داشتند تشکیل شده است، اداره استاندارد طبق قانون ضابط قضایی محسوب می‌شود، برای هر واحد تولیدی یک کارشناس کنترل کیفی در نظر گرفته می‌شود و زیر نظر اداره کل استاندارد هستند، مدیران کنترل کیفیت پاسخگوی مراجع قضایی خواهند بود، در سال جاری بیش از 3 هزار نفر ساعت برای آموزش متقاضیان کنترل کیفیت برگزار شده است.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان یادآوری کرد: دوره‌های آموزشی لازم برای کارکنان استاندارد نیز برگزار می‌شود، نمونه‌برداری و آزمون محصولات تولیدی نیز از وظایف استاندارد است، طرح اجرای هماهنگ استانداردها نیز اجرا می‌شود که تمام مراکز عرضه بررسی شده و از محصولات مراکز عرضه نمونه‌برداری شده و در صورت مغایرت با معیارهای استاندارد برخورد شده که 60 درصد این نمونه‌برداری از محصولات مراکز عرضه در شهرستان‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به نظارت بر محصولات صادراتی و وارداتی، تأکید کرد: صادرات فراورده‌های نفتی بیشترین صادرات استان اصفهان است که 80 واحد تولیدی در استان در این خصوص فعال هستند بیش از هزار مورد در سال 96 صادرات از استان اصفهان انجام شده است و فراورده‌های نفتی اصفهان بیشتر به کشورهای عراق و افغانستان صادر می‌شود، یکی از فعالیت‌های کارشناسان استاندارد بازرسی از واحدهای تولیدی و شهربازی‌ها انجام می‌شود، 104 شهربازی در استان اصفهان فعال هستند که 84 واحد مجوز دارند و مابقی تعطیل و پلمب هستند.

شفیعی افزود: به طور جدی در خصوص نظارت بر تجهیزات شهربازی‌های استان نظارت می‌شود تا مشکلی برای کودکان پیش نیاید، تا امروز 16 شهربازی پلمب در استان اصفهان داریم، در سال جاری بیش از 3 هزار واحد تولیدی بازرسی شده و از سردخانه‌ها و مهدکودک‌ها نیز بازرسی به عمل می‌آید.

وی با اشاره به بازرسی از آسانسورها، بیان کرد: هنوز 80 درصد آسانسورهای مراکز دولتی و عمومی غیر استاندارد هستند، پروژه‌هایی که در دست ساخت هستند و یا ساخته شدند در سال جاری بیش از هزار و 500 گواهی ایمنی آسانسور کسب کرده‌اند، شهرداری و آتش‌نشانی همیاری بسیار خوبی در خصوص ایمنی آسانسورها داشتند.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان استفاده از مصالح ساختمانی غیر استاندارد در پروژه‌های ساختمانی را یکی از چالش‌های استان دانست و مطرح کرد: مصالح ساختمانی به کار رفته در پروژه‌های ساختمانی حتماً باید مهر استاندارد داشته باشند، بازرسی از پروژه‌های ساختمانی استان انجام می‌شود و در صورت استفاده از مصالح غیر استاندارد، مهندس ناظر و پیمانکار به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی تصریح کرد: تولید طلا یا مصنوعات طلا در استان اصفهان دارای کد شناسایی هستند و عرضه این نوع محصولات بدون کد شناسایی ممنوع است، واحدهای تولیدی که پروانه استاندارد دریافت می‌کنند هزینه کمتری نسبت به واحدهایی که کد شناسایی دارند پرداخت می‌کنند.

شفیعی یادآوری کرد: در سال جاری 127 مورد نمونه‌برداری از مصنوعات طلا انجام شده است که به دلیل نوسانات طلا، تولید بسیار کم شده است، در سال جاری 90 تدوین استاندارد ملی انجام خواهد شد که کمیته‌های فنی آن نیز تشکیل شده است، در سال گذشته 466 فرآورده بازرسی و تعیین مشخصات شده است و در سال جاری تاکنون 300 فراورده تعیین مشخصات شده است که در فراورده‌های نفتی از قاچاق سوخت جلوگیری می‌کند.

وی در خصوص جایگاه‌های عرضه سوخت طبیعی گفت: اگر جایگاهی تأییدیه استاندارد نداشته باشد کارمزد خدماتی جایگاه پرداخت نمی‌شود و اجازه فعالیت آن سلب خواهد شد، همه جایگاه‌های فعال استاندارد هستند، کپسول‌های CNG نیز باید مورد استاندارد باشند، هر 5 سال یک‌بار این کپسول‌ها باید مورد تأیید قرار بگیرند و اگر این تأییدیه نباشد توسط دوربین‌های پلیس جریمه خواهند شد.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان تأکید کرد: اخطار و تذکراتی که به واحدهای تولیدی و مراکز عرصه بوده است 700 مورد بوده است که 112 مورد واحد تولیدی یا محصول تولیدی پلمب شده است، 6 محموله محصولات تولیدی غیرقابل استفاده امحا شده است که 15 تن چایی، 5 تن پنیر و 1.5 تن پنیر پیتزا و مقادیر زیادی مصالح ساختمانی امحا شده است.

وی ادامه داد: تمام محصولات و خدمات دارای استاندارد یک کد 10 رقمی دارند که با ارسال این کد به سامانه 10001517 مشخصات کامل واحد تولیدی ارسال خواهد شد، اگر این کد زیر مهر استاندارد نبود مردم می‌توانند با تماس با شماره 1517 گزارش کنند.

شفیعی با بیان این که بسیاری از ملاک‌های استاندارد صنایع‌دستی در اصفهان تدوین شده است، عنوان کرد: کیفیت صنایع‌دستی اگر خلاف ملاک‌های استاندارد باشد مطلوب نیست اما صنایع‌دستی از محصولاتی است که مشمول استاندارد اجباری نیست، هتل‌ها نیز مشمول استاندارد اجباری نیستند.

وی با بیان این که کارخانه‌ها آرد مشمول استاندارد اجباری هستند و کارخانه‌های اصفهان همگی دارای نشان استاندارد هستند، عنوان کرد: اگر نانوایانی از کیفیت آرد رضایت نداشتند مراتب را به اداره استاندارد اطلاع دهند، البته برخی نانواها از آردهای مخصوص به نان موردنظر استفاده نمی‌کنند.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان در پایان گفت: مهدکودک‌ها مشمول استاندارد تشویقی هستند اما تجهیزات آن‌ها باید حتماً استاندارد باشند که سال گذشته بیش از 400 مهدکودک بازرسی شده و تجهیزات آن بررسی شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار