اختلال افسردگی در اصفهان با کم‌آبی اثبات نشده

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از شروع بحث پرداختن به مسائل روانشناسی تا سال 92 تعداد 8 هزار و 140 تخت روانشناسی داشتیم که این عدد را در سال گذشته به 10 هزار و 300 تخت رساندیم اما همچنان 16 هزار تخت روانشناسی احتیاج داریم.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از شروع بحث پرداختن به مسائل روانشناسی تا سال 92 تعداد 8 هزار و 140 تخت روانشناسی داشتیم که این عدد را در سال گذشته به 10 هزار و 300 تخت رساندیم اما همچنان 16 هزار تخت روانشناسی احتیاج داریم.

به گزارش فارس، احمد حاجبی ظهر امروز در نشست خبری معاون وزیر بهداشت با اصحاب رسانه اظهار کرد: طبق مطالعاتی که در سال 90 انجام شد اختلالات روانی در سنین 15 تا 65 سال که سن فعال جامعه هستند 23.6 درصد بوده که در سال 94 این درصد 23.4 شده است.

وی با بیان این‌که با مشکلات متعددی روبرو هستیم و این سؤال ایجاد می‌شود که ما چه کار می‌کنیم، افزود: وزارت بهداشت یک وظایفی دارد اما حوزه سلامت روان یک مقوله چندفاکتوری است و نمی‌شود این انتظار را داشت که همه مشکلات این حوزه را به تنهایی حل کند.

ناامنی شغلی مؤثر بر سلامت روان افراد

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: وزارت بهداشت اساساً خروجی‌ها را می‌گیرد و به افراد دچار اختلال روان سرویس می‌دهد، باید در فاکتورهایی کار کرد که در حوزه وزارت بهداشت نیست و خروجی‌های مشکلات سلامت روان را کم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بیکاری، ناامنی شغلی، محرومیت محله‌ای، نابرابری اقتصادی، مسکن نامناسب و ویژگی‌های نامناسب ساختار محیطی بر روی سلامت روان اثر می‌گذارند.

حاجبی با اشاره به این‌که وزارت بهداشت در دو حوزه پیشگیری و درمان وظیفه دارد، گفت: عمده‌ترین رویکرد ما برای پیشگیری از اختلالات روانی رویکرد فردی و تا حدودی رویکرد اجتماعی است، یکی از جاهایی که در حوزه بهداشت روان مهم بوده مدارس است، وزارت بهداشت وظیفه حمایت فنی کلیه دستگاه‌ها را دارد.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت در حوزه فردی، خانوادگی و مبتنی بر جامعه عمل کردن قدرت عمل دارد و عمل می‌کند، آموزش مهارت‌های زندگی10 مورد است و افراد با تسلط بر این‌ها می‌توانند تا حدودی از پیش آمدن مشکلات سلامت روان جلوگیری کنند؛ با آموزش فرزندپروری به والدین، آموزش خودمراقبتی به مردم و... در حفظ و ارتقای سلامت می‌توانیم تا حدودی کار کنیم.

16 هزار تخت روانشناسی احتیاج داریم

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این‌که به 16 هزار تخت روانشناسی احتیاج داریم، گفت: از شروع بحث پرداختن به مسائل روانشناسی تا سال 92 تعداد 8 هزار و 140 تخت روانشناسی داشتیم که این عدد را در سال گذشته به 10 هزار و 300 تخت رساندیم و 25 درصد افزایش دادیم؛ در این مسیر حرکت رو به جلو است اما برای راه‌اندازی تخت روانشناسی کار ساده‌ای در پیش نداریم.

وی با اشاره به این‌که روان‌تنی جزئی از اختلالات کلی روانشناسی است، عنوان کرد: در دنیا این طور نشان داده نشده است که میزان خشونت در افراد مبتلا به اختلال روانشناسی از میانگین جامعه بالاتر نیست.

حاجبی در پایان مطرح کرد: سیستم غربالگری مشکلات سلامت روان را در وزارت بهداشت راه‌اندازی کردیم، من این ادعا را می‌کنم که در کشور سیستم غربالگری نظام سلامت وجود داشته و این سیستم برون‌ده دارد.

اختلال افسردگی در اصفهان با کم‌آبی اثبات نشده

طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در ادامه جلسه بیان کرد: در رابطه با بیشتر بودن اختلال افسردگی در اصفهان متناسب با کم‌آبی و خشکی زاینده‌رود فرضیاتی اثبات نشده است و به راحتی هم قابل اثبات نیست، تعبیر این به شیوع اختلال افسردگی از مدرک و مستند به دور است هرچند بی‌آبی در شرق اصفهان برای کشاورزان مشکلات و پیامدهایی درست کرده است.

وی در رابطه با سلامت روان در بین دانشجویان مطرح کرد: در سیستم مشاوره دانشگاه سنجش سلامت روان دانشجویان را داشته و مشاوره مراقبت سلامت روان را داریم که از بدو ورود دانشجو به دانشگاه فعال می‌شود و یک سری تست غربالگری سلامت روان را طی کرده و افرادی که دارای مشکل هستند شناسایی شده و به مرکز مشاوره ارجاع داده می‌شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار