بهرام شفیع؛ قاب همیشه ماندگار

عصر سه‌شنبه خبر شوک‌آوری فضای مجازی را پر کرد؛ بهرام شفیع مجری برنامه ورزش و مردم درگذشت.

بهرام شفیع؛ قاب همیشه ماندگار

امیرحسین احتشامی- اصفهان امروز: عصر سه‌شنبه خبر شوک‌آوری فضای مجازی را پر کرد؛ بهرام شفیع مجری برنامه ورزش و مردم درگذشت. شفیع، یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مجریان برنامه‌های ورزش به‌حساب می‌آمد و برنامه ورزش و مردمی که او اجرا می‌کرد سال‌ها روی آنتن بود. در دهه 60 و اوایل دهه هفتاد که کیهان ورزشی و دنیای ورزش تنها روزنامه‌های ورزشی کشور به شمار می‌رفتند، برنامه ورزش و مردم هم بار تصویری و انعکاس خبری رخدادهای ورزشی کشور و جهان را بر دوش می‌کشید. البته برنامه دیگری به نام ورزش از شبکه دو هم پخش می‌شد که قابل‌مقایسه با برنامه ورزش و مردم نبود و بیشتر به پخش خلاصه بازی‌های بوندس‌لیگا می‌پرداخت و اجرای آن را جهانگیر کوثری برعهده داشت. ورزش و مردم تقریبا دو دهه حاکم بی‌رقیب برنامه‌های ورزشی صداوسیما بود تا این‌که با حضور برنامه‌‌ای همچون نود و استقبال غیرمنتظره‌ای که از این برنامه صورت گرفت، ورزش و مردم تحت شعاع قرار گرفت. در این میان ستاره اقبال بهرام شفیع هم با تولد این برنامه و حضور جوانان دیگری که در میانه‌های دهه هفتاد وارد گزارشگری فوتبال شده‌ بودند رو به افول گذاشت. جواد خیابانی، عادل فردوسی پور، مزدک میرزایی و پیمان یوسفی آمدند تا جا برای بهرام شفیع تنگ‌تر شود. البته در همان اواخر دهه 60 عباس بهروان، مسعود صالح نیا و اسکندر کوتی وارد عرصه گزارشگری شده بودند و هرکدام با سبک خاص خودشان مسابقات فوتبال را گزارش می‌کردند و گاهی هم مجری برنامه‌های ورزش می‌شدند. اما شفیع تا همین صبح جمعه گذشته هم مجری برنامه ورزش و مردم بود و کسی نمی‌دانست این برنامه آخرین اجرای یکی از قدیمی‌ترین مجریان برنامه‌های ورزشی بعد از انقلاب خواهد بود. او حالا به خاطره‌ها پیوسته؛ بویژه برای نسل دهه چهل و پنجاه که برنامه‌های ورزشی و مجریان ورزشی پس از انقلاب را با شفیع به یاد می‌آوردند.

بهروان: به بهرام شفیع مدیونم

«آتش بگیر تا که بدانی چه می‌کشم/احساس سوختن به تماشا نمی‌شود»

این بیت شعر را عباس بهروان یکی از مجریان و گزارشگران قدیمی تلویزیون که سابقه همکاری با شفیع را در کارنامه دارد با ناراحتی پیرامون این اتفاق شوک‌آور بیان می‌کند و می‌گوید: «آشنایی من با بهرام شفیع به دهه 60 بازمی‌گردد و سرآغاز این آشنایی با اجرای برنامه ورزش و مردم بود. ایشان به‌جز این‌که مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی داشت از صفات اخلاقی بسیار ممتازی هم بهره می‌برد. بهرام شفیع باشی و سال‌ها برنامه ورزش و مردم را اجرا کنی و تا این اندازه از صفاتی چون تواضع و فروتنی بهره ببری و احترام به پیشکسوت سرلوحه کار تو باشد. او سال‌ها رئیس فدراسیون هاکی ایران بود و حتی به قهرمانی آسیا هم رسید. آخرین گزارش بهرام شفیع در دهه 70 به بازی ایران و کره شمالی بازمی‌گردد که بعدازآن گزارش، دیگر میدان را برای جوان‌ها خالی کرد. شفیع به‌جز اجرا، گزارش، تفسیر و کارشناسی، تهیه‌کنندگی برنامه ورزش و مردم را نیز بر عهده داشت. شفیع متولد سال 1335 در پامنار تهران بود و دوران تحصیلش را هم در مدرسه علوی پشت سر گذاشت. شفیع همچنین از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. او از همان ابتدا فوتبال بازی می‌کرد و در تیم قصر یخ تهران عضویت داشت و به کار گزارشگری هم می‌پرداخت. شفیع این کار را تا جایی ادامه داد که به‌عنوان یک الگو در ورزش ما مطرح شد. ‌وقتی کسی از دنیا می‌رود همه تسلیت می‌گویند و متأثر می‌شوند، بنده هم از این قاعده مستثنا نیستم و از این اتفاق تلخ بسیار ناراحتم. لطفی که ایشان به من داشت و همگان از آن اطلاع دارند بر کسی پوشیده نیست و پیوسته بنده را مورد محبت قرار می‌داد. بعد از تصادفی که برای من پیش آمد یکی از افرادی که پیوسته با من تماس می‌گرفت و جویای حال من می‌شد، بهرام شفیع بود. من یادم نمی‌آید اما خانواده‌ام در زمان تصادف از لطف و عنایت بهرام شفیع بسیار سخن می‌گویند. من این تواضع و فروتنی بهرام شفیع را هرگز فراموش نخواهم کرد و دین بزرگی به او دارم. جا دارد به خانواده ایشان، همسرش و امیر اقبال شفیع، جامعه ورزش و رسانه تسلیت گفته و برای آن مرحوم از درگاه خداوند علو درجات را خواستار باشم.»

عباس بهروان در پاسخ به این پرسش که چرا شفیع در یک مقطع زمانی از برنامه ورزش و مردم جدا شد و شما و دیگران اجرای این برنامه را بر عهده گرفتید، چنین پاسخ می‌دهد: «بهرام شفیع، شهوت این کار را نداشت. او علاقه‌مند بود که بتواند عنصر مفیدی برای جامعه ورزش باشد و بحث اجرای خودش مطرح نبود. در این اواخر اصرار داشت که من یک هفته در میان اجرای برنامه ورزش را بر عهده بگیرم اما به دلیل همان تصادف تلخ با اجرای برنامه ورزش و مردم مخالفت کردم و گاهی برنامه‌هایی را در اصفهان برایش ضبط می‌کردم و می‌فرستادم. امیدوارم قدر انسان‌های بزرگ را بدانیم و از تجربیات آن‌ها استفاده بهینه کنیم.»

این پیشکسوت رسانه در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کنید جای خالی بهرام شفیع که مردم سال‌ها با او و برنامه‌اش خاطره داشتند، پر شدنی خواهد بود؛ می‌گوید: «قابل پیش‌بینی نیست اما پر شدن جای ایشان بسیار دشوار است. بهرام شفیع از جنس این کار بود و خودش هم در زمان تحصیل فوتبال بازی می‌کرد. او از همان ابتدا با یک سبک جدید وارد این حرفه شد و بعید است کسی بتواند جای او را پر کند.»

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار