ثروت سهامداران فولاد مبارکه 2.3 برابر شد

در سال 97، فولاد مبارکه توانسته بازدهی 112 درصدی نصیب سهام‌داران خود کرده و به احتساب سود 25 تومانی تقسیم شده، ثروت سهامداران فولاد مبارکه در هفت ماهه اخیر 2.3 برابر شده است.

در سال 97، فولاد مبارکه توانسته بازدهی 112 درصدی نصیب سهام‌داران خود کرده و به احتساب سود 25 تومانی تقسیم شده، ثروت سهامداران فولاد مبارکه در هفت ماهه اخیر 2.3 برابر شده است.

به گزارش فارس بازار بورس در کشور ما همیشه جزو بازارهای سود ده بوده و مقایسه بازدهی بلندمدت این بازار با بازارهای سکه، ارز و سپرده بانکی همواره نشان‌دهنده برتری بازار سرمایه نسبت به بازارهای مذکور است.

با این حال، تکانه‌های ارزی شدید سال 97 و رشد یک‌باره دلار در این سال باعث شد تا این بازار به طرز قابل توجهی نسبت به دو بازار ارز و طلا عقب بماند و بازدهی بورس شکاف قابل توجهی نسبت به بازدهی دو بازار مذکور پیدا کند.

بر اساس آمارهای موجود، بازدهی بورس در سال جاری در حدود 90 درصد بوده و این در حالی است که بازارهای ارز و سکه بیش از 200 درصد رشد را تجربه کرده‌اند و بر اساس قاعده آربیتراژ و همگرایی بازدهی بازارها در اقتصاد، این شکاف بازدهی باید با عقب نشینی ارز و سکه و یا رشد بورس جبران شود.

با توجه روند صعودی تورم و احتمال پرش آن به بالای 30 درصد، صعودی شدن بورس احتمال قوی‌تری نسبت به ریزش یک باره دلار از قیمت‌های فعلی دارد.

رشد بازار با اهرم فلزی

رشد بازار بورس در این مدت، بر پایه رشد دو گروه فلزات اساسی و پتروشیمی بوده است و سایر گروه‌ها نظیر گروه بانکی، سرمایه‌گذاری، پالایشی و ... در میانه راه، انرژی مثبتی را به شاخص کل تزریق کرده و به نوبت با لیدر بعدی جابجا شده‌اند.

با این حال بار اصلی رشد شاخص در این مدت 7 ماهه بر دوش گروه فلزات اساسی و خصوصاً نمادهای فولادی از جمله فولاد مبارکه بوده است. رشد پیوسته و منطقی فولاد مبارکه در این مدت موجب شده تا بازار سرمایه یکی از درخشان‌ترین سال‌های خود را طی کند.

همبستگی بالای تحرکات شاخص بورس با تغییرات قیمتی سهام فولاد مبارکه دلایل متعددی دارد که اولین دلیل آن، سرمایه اسمی 7 هزار و 500 میلیاردی این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورسی و افق روشن سودآوری آن در سال جاری بود.

بر همین اساس اولین حرکت مثبت امسال در بازار سرمایه از نماد فولاد مبارکه شروع شد و رفته رفته با افزایش بازدهی این شرکت، سایر سهام بزرگ و کوچک بازار نیز به بازدهی‌های مطلوب رسیدند.

ثروت سهامداران فولاد 2.3 برابر شد

بر اساس آمارهای موجود، قیمت سهام فولاد مبارکه در ابتدای سال جاری در حدود 287 تومان بوده و در حال حاضر قیمت آن 609 تومان است؛ این یعنی فولاد مبارکه توانسته بازدهی 112 درصدی نصیب سهام‌داران خود کرده و به احتساب سود 25 تومانی تقسیم شده، ثروت سهامداران فولاد مبارکه در هفت ماهه اخیر 2.3 برابر شده است.

دلیل این رشد قابل توجه، بهبود شاخص‌های تولید، فروش و سودآوری در طی یک سال است. ظرفیت تولیدی فولاد مبارکه در این سال، بارها رکورد زد و با تولید 3 میلیون و 650 هزار تن انواع محصول و عرضهٔ 3 میلیون و 580 هزار تن از این میزان محصولات به ارزش تقریبی 10 هزار میلیارد تومان، رکورد جدیدی از خود برجای گذاشت.

از عوامل مهم تأثیرگذار در رشد 46 درصدی فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال 96، افزایش 27 درصدی مقدار فروش محصولات گرم در سال 97 (عمدتاً مربوط به بهره‌برداری و افزایش ظرفیت طرح توسعهٔ فولادسازی و نورد پیوسته سبا از 750 هزار تن به یک میلیون و 600 هزار تن) و تختال‌های تولیدی ماشین ریخته‌گری شماره 5 است.

از دیگر سو، افزایش قیمت جهانی فولاد و افزایش تقاضا در داخل منجر به رشد قیمت‌ها در بورس کالا شد که اثر مستقیمی بر فروش فولاد مبارکه داشته است.

رشد سهام بر پایه رشد سودآوری

امیرحسین نادری در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: افزایش قیمت سهام فولاد مبارکه ناشی از تقویت روند سودآوری این شرکت بوده و اقبال خریداران به گروه فلزی و فولاد مبارکه به دلیل افزایش سودآوری این شرکت‌ها بوده است.

وی در ادامه افزود: شاخص کل بورس از ابتدای سال تا کنون، از رقم 96 هزار و 425 واحد به 180 هزار واحد رسیده که نشان‌دهنده رشد 87 درصدی آن است که در قیاس با رشد 130 درصدی فولاد، عددی پایین‌تر را نشان می‌دهد و عملاً، فولاد مبارکه 1.5 برابر بازار بازدهی نصیب سهامداران خود کرده است.

معاون مالی و اقتصادی فولاد مبارکه با دفاع از سیاست تقسیم سود این شرکت اذعان کرد: با همراهی و همکاری که سهامداران در مجمع امسال از خود نشان دادند، منابع نقدی در شرکت باقی ماند تا فولاد مبارکه بتواند با دست بازتری به تأمین مالی طرح‌های توسعه خود اقدام کند.

وی ادامه داد: نرخ رشد درونی شرکت‌ها، رابطه معکوسی با درصد سود تقسیمی در مجامع دارد و شرکت‌هایی که مقدار عمدهٔ سود نقدی خود را در مجمع تقسیم می‌کنند و برنامه‌ای برای توسعهٔ شرکت ندارند، به مرور رشد سودآوری آن‌ها رو به افول می‌گذارد و در مقابل، تقسیم سود پایین منجر به رشد سودآوری و افزایش قیمت سهام در بورس و نهایتاً افزایش بازده سهامداران می‌شود.

ارزش بازار 40 هزار میلیارد تومانی فولاد

نادری در خصوص ارزش بازار 40 هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه نیز اظهار داشت: ارزش بازار شرکت‌های بورسی متأثر از نگاه سهامداران به مقوله‌هایی همچون ارزش جایگزینی شرکت، ارزش دارایی‌های شرکت و روند سودآوری است و در خصوص فولاد مبارکه باید در نظر گرفت که جایگزینی کارخانه‌ای در مقیاس فولاد مبارکه با توجه افزایش قیمت دلار، بسیار مشکل است.

وی در ادامه افزود: مضاف بر این، ارزش سبد بورسی فولاد مبارکه در حال حاضر به بیش از 14 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به بهای تمام شدهٔ آن از قرار 5 هزار میلیارد تومان، 180 درصد رشد کرده است و در حقیقت، ارزش دارایی‌های بورسی فولاد مبارکه به ازای هر سهم این شرکت برابر با 186 تومان است.

برنامه‌هایی برای اصلاح ساختار سرمایه

معاون مالی و اقتصادی فولاد مبارکه، اصلاح ساختار سرمایه شرکت در طی سال‌های اخیر را یکی از دلایل افزایش اقبال بازار به این سهم دانست و گفت: با اصلاحاتی که در ساختار سرمایه شرکت ایجاد شد، تلاش شد تا میان ارزش دارایی‌ها، سودآوری و سرمایه شرکت رابطه‌ای منطقی و متعادل ایجاد شود و تمرکز شرکت در تأمین مالی طرح‌های توسعه ارزشمند آن نیز بر استفاده از منابع بلندمدت و انتشار سهام در بازار سرمایه است.

نادری در رابطه با برنامه فولاد مبارکه برای افزایش سرمایه 73 درصدی نیز عنوان کرد: برنامه افزایش سرمایه فولاد مبارکه از 7 هزار و 500 میلیارد تومان به 13 هزار میلیارد تومان در دست بررسی است و گزارش توجیهی آن به حسابرس ارسال شده تا در صورت تأیید به سازمان بورس ارسال شود و پس از کسب موافقت سازمان بورس، مجمع فوق‌العاده با موضوع افزایش سرمایه تشکیل خواهد شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار