چرخابی: مسلمان برای کارهای خود یک مشاور مناسب انتخاب کند!

سرمربی سابق سپاهان، ایرادات فنی نمازی از مسلمان را به دلیل نداشتن تفکرات حرفه‌ای دانست و گفت: مسلمان یک بازیکن با سطح شعور فوتبالی بالا و تکنیک خوب است، اما متأسفانه نمی‌خواهد بپذیرد یک بازیکن حرفه‌ای است و باید حرفه‌ای رفتار کند.

سرمربی سابق سپاهان، ایرادات فنی نمازی از مسلمان را به دلیل نداشتن تفکرات حرفه‌ای دانست و گفت: مسلمان یک بازیکن با سطح شعور فوتبالی بالا و تکنیک خوب است، اما متأسفانه نمی‌خواهد بپذیرد یک بازیکن حرفه‌ای است و باید حرفه‌ای رفتار کند.
حسین چرخابی در گفت‌وگو با تسنیم ، حواشی و مشکلات به وجود آمده در خصوص محسن مسلمان و باشگاه ذوب‌آهن را ناشی از حرفه‌ای نبودن فوتبال ایران دانست و اظهار داشت: با یاد دارم که در دهه 80 زمانی که جورجوویچ مربی ذوب‌آهن بود در یک تصمیم ناگهانی دست به جوانگرایی زده وبه بازیکنانی مانند صادقیان، مسلمان و ... با وجود اینکه بسیار کم سن و سال بودند، میدان داد. این بازیکنان شانس بزرگی آوردند که چنین مربی پیدا شد و به آنها میدان داد و اعتقاد داشت که می‌توانند بازیکنان خوبی باشند.
وی افزود: یک بازیکن جوان، در چنین موقعیتی به 2 شکل می‌تواند رفتار کند؛ نخست اینکه قدر این فرصت را دانسته و پیشرفتی سریع داشته باشد و برخورد دیگر این است که اسیر حواشی شود. پیام صادقیان بیشتر درگیر حالت دوم شد و با اینکه از نظر کیفی بازیکن بسیار خوب و با تکنیکی بود، متأسفانه حواشی او بسیار بیشتر شد، اما محسن مسلمان با سیاست‌تر بود و بیشتر از حاشیه، روی فوتبال تمرکز داشت، اما متأسفانه نمی‌دانم سال گذشته چه اتفاقی رخ داد که با وجود اعتقاد شدیدی که برانکو به مسلمان داشت، ناگهان از این بازیکن برید و تحت هیچ شرایطی و با وجود فشار بالای هواداران پرسپولیس، حاضر به استفاده از او نشد.
سرمربی سابق سپاهان ادامه داد: نهایتاً بعد از اتمام فصل مشخص شد در پرسپولیس دیگر جایی برای مسلمان نیست و ذوب‌آهن با توجه به آنکه این بازیکن از ساخته و پرداخته‌های این باشگاه بود، به محسن مسلمان اطمینان کرد و وی را به خدمت گرفت، اما فوتبال ما متأسفانه حرفه‌ای نیست. یک فوتبالیست حرفه‌ای در سطح دنیا، باید صبح اول وقت خودش را به باشگاه معرفی کند و قبل و بعد از تمرین، همه چیز از خورد و خوراکش تا زمان استراحت و غیره در اختیار باشگاه است.
چرخابی تصریح کرد: متأسفانه تنها نام فوتبال ما حرفه‌ای است و بازیکنان فقط سر تمرین پیدا می‌شوند و معلوم نیست این بازیکن بقیه وقتش را به چه کاری مشغول بوده و آیا شب قبل خوب خوابیده است یا خیر. مربی هم یک برنامه تمرینی سخت را بر اساس آمادگی کامل بازیکنان آماده می کند. البته حرف من فقط مربوط به مسلمان نیست بلکه کل فوتبال ما غیرحرفه‌ای است.
چرخابی ایرادات فنی نمازی از مسلمان را به خاطر نداشتن تفکرات حرفه‌ای لازم در این بازیکن دانست و گفت: نمازی از عدم دوندگی و جنگندگی مسلمان ناراضی بوده است. بازیکنی که بخواهد دوندگی، جنگندگی و بازی خوبی داشته باشد باید زندگی کاملاً حرفه‌ای داشته باشد، در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شود. محسن مسلمان یک بازیکن با شعور فوتبالی بالا است که فوتبال را خوب می‌فهمد و تکنیک خوبی دارد، اما گویا متأسفانه خودش، خودش را قبول ندارد و حاضر نیست بپذیرد که یک بازیکن حرفه‌ای است و همه اعمالش باید حرفه‌ای باشد و تمام تفکرات و زندگی او باید فوتبالی باشد تا نظر مربیان را جلب کند. افسوس می‌خورم بازیکنی که می‌توانست بازیکن بسیار خوبی باشد 2 سال پیاپی با 2 مربی با تفکرات متفاوت به مشکل برخورده است.

سرمربی سابق سپاهان عمده ایراد فنی مسلمان را در بازی بدون توپ دانست و خاطرنشان کرد: یک بازی فوتبال در دنیا به طور متوسط 66 دقیقه وقت زنده دارد. اگر این زمان را بین 22 بازیکن حاضر در زمین تقسیم کنیم، هر بازیکن به طور تقریبی 3 دقیقه صاحب توپ است. محسن مسلمان باید بداند در هر بازی نهایتاً 3 تا 4 دقیقه صاحب توپ بوده و مابقی وقت بازی را باید بدون توپ کار کند. این بازیکن باید خودش کلاه خودش را قاضی کرده و محاسبه کند که آیا مابقی وقت را در خدمت تیم بوده و بازی بدون توپ خوب را انجام داده است یا خیر. مشکل مسلمان 63 دقیقه‌ای است که باید بدون توپ کار کند.
چرخابی در پاسخ به منتقدانی که جدا شدن مسلمان از پرسپولیس و پیوستن وی به ذوب‌آهن را اشتباه دانسته و کم بودن هواداران سبزپوشان در قیاس با پرسپولیس را موجب بی‌انگیزگی وی می‌دانند، گفت: مگر پرسپولیس فصل گذشته تماشاگر نداشت؟ چرا مسلمان فصل گذشته نیز در پرسپولیس خیلی بازی نکرد و نیم‌فصل دوم نیمکت‌نشین شد؟ جالب آنکه هواداران پرسپولیس خیلی هم خواهان بازی وی بودند و به برانکو به خاطر بازی کردن وی فشار وارد می‌کردند، پس دلیل افت مسلمان نمی‌تواند این موضوع باشد. مسلمان در لیگ شانزدهم در پرسپولیس خوب کار کرد و بازیکن ثابت بود. به نظر من بین تیم‌های پرسپولیس و ذوب‌آهن تفاوت چندانی نیست. اگر ذوب‌آهن کی‌روش استنلی و تبریزی را حفظ می‌کرد، الان این جای جدول نبود. این تیم به دلیل وضعیت بد مالی نتوانست بازیکنان خوبش را حفظ کند و مجبور به فروش تبریزی شد و تنها چوب کمبود بودجه‌اش را می‌خورد.

وی با انتقاد از عملکرد باشگاه‌ها و نحوه قرارداد بستن آنها با بازیکنان برای کنترل حواشی ایجاد شده توسط آنان بیان کرد: در فوتبال روز دنیا، قراردادها چیزی حدود 40 تا 50 صفحه است، نه یک یا 2 صفحه. در فوتبال روز دنیا بازیکن زمانی که نیمکت‌نشین می‌شود این موضوع 100 درصد روی مبلغ دریافتی و حقوق و مزایای او تأثیر می‌گذارد. آنها بخشی از مبلغ قرارداد را دریافت می‌کنند و درصد بالایی از دریافتی‌شان در انگلستان به صورت هفتگی و در اروپا به صورت ماهیانه است. فیکس یا ذخیره بودن یک بازیکن و نحوه تمرین در نحوه و مبلغ دریافتی او تأثیر بالایی دارد و همین عامل موجب می‌شود که بازیکنان تلاش زیادی برای فیکس شدن انجام دهند. در قرارداد بازیکنان جزئیات نحوه تمرین، خوراک، مسائل پزشکی و ... که زیر نظر باشگاه است، وجود دارد و بازیکن با توجه به بند بند آئین نامه‌ای که باشگاه دارد و امضا می‌کند، به طور کامل و از هر نظر زیر نظر باشگاه قرار می‌گیرد، اما در فوتبال ما قرارداد بازیکن یک یا 2 برگه است که منحصر به مبلغ قرارداد و درصدهای دریافتی بازیکن بابت بردها شده است و بازیکن چه فیکس باشد و چه ذخیره، بی‌توجه به نحوه تمرین‌اش، حقوق خود را دریافت می‌کند و منجر به همین اوضاعی می‌شود که می‌بینیم.
چرخابی در پایان به مسلمان انتخاب یک مشاور مناسب را توصیه کرد و گفت: بنده به عنوان یک پیشکسوت فوتبال و کسی که از نظر سنی بزرگتر است، یک نصحیت به محسن مسلمان می‌کنم و امیدوارم بداند که اگر حرفی می‌زنم از روی دلسوزی است و نه از روی حب و بغض. او نه شاگرد من بوده و نه من هیچ دشمنی با وی دارم. مسلمان تلاش کند یک مشاور بسیار خوب انتخاب کند، این مشاور می‌تواند پدرش، برادرش یکی از اقوامش و یا حتی یکی از بازیکنان بزرگ تیم ذوب‌آهن مثل حدادی‌فر باشد که بازیکن بسیار خوش اخلاقی بوده و همه وی را دوست دارند. مسلمان یک مشاور بگیرد و تمام کارهایی که قصد انجام آن را دارد با مشاور خود در میان بگذارد. این کار به نفع او است. مسلمان بازیکن بسیار خوبی است و اگر یک مشاور خوب داشته باشد و به حرف او گوش دهد، خیلی به نفعش خواهد بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار