ورود خودرو به نقش جهان ممنوع، به جز کلاسیک!

ورود خودرو به میدان نقش‌جهان، این میراثی جهانی از چهارسال پیش ممنوع است مگر اینکه هزار و یک اما و اگر وجود داشته باشد که هربار به بهانه‌ای هوای میدان را دود بگیرد.

ورود خودرو به میدان نقش‌جهان، این میراثی جهانی از چهارسال پیش ممنوع است مگر اینکه هزار و یک اما و اگر وجود داشته باشد که هربار به بهانه‌ای هوای میدان را دود بگیرد. به گزارش ایسنا، از سال 1393 که ورود خودرو به میدان نقش جهان به همت سرهنگ حسین حسین‌زاده ممنوع شد، شهر برای نخستین بار طعم پیاده‌راه را چشید و شهروندانی که تا پیش از این فراموش کرده بودند خودرو آنقدرها هم که به نظر می‌رسد رفاه نیاورده، به این مساله پی بردند.
در پی تلاش نیروی انتظامی استان اصفهان برای پیاده‌راه شدن میدان نقش جهان، شورای اسلامی چهارم شهر اصفهان نیز مصوبه‌ای گذراند که به موجب آن مورود خودرو به میدان قش جهان ممنوع شده و شهرداری اصفهان موظف به حذف آسفالت و طراحی سنگفرش در میدان نقش جهان شد.
چهارشنبه هفته گذشته سه زوج اروپایی با خودروهای کلاسیک هم‌سن و سال خودشان بعد از سفری 2 و نیم ماهه به اصفهان رسیده و با شعار صلح و دوستی، به سادگی وارد میدان نقش جهان شدند. کمیته خودروهای کلاسیک اصفهان که پیش از این نیز تجربه خودنمایی در میدان نقش جهان را داشتند به آنها پیوسته و تبدیل به سوژه‌های خوش‌آب و رنگ دوربین عکاسان شدند.
این در حالی است که ورود خودرو به میدان نقش‌جهان، این میراثی جهانی از چهارسال پیش ممنوع است وهیچ‌کجای این قانون نیامده است "به جز خودروهای کلاسیک" یا "به جز خودروهای میهمانان خارجی" یا حتی "به جز خودروها سفیران صلح و دوستی".
گرچه نباید تندروی کرد و می‌توان پذیرفت گاهی ورود خودرو به میدان نقش جهان اجتناب‌ناپذیر است اما نباید از خاطر برد که رفت و آمد خودرو نباید به رویه‌ای تکراری تبدیل شود و به هر بهانه کوچک و بی ارزشی قبح ورود خودرو به یک میراث جهانی را از میان برد.
چندی پیش در دهه جلیل‌القدر محرم نیز، میدان نقش جهان همواره بر روی خودروهای مسئولان و مدیرانی که به مراسم برگزار شده در مسجد امام (ره) دعوت شده بودند، باز بود. به بیان دیگر ورود خودرو به میدان نقش جهان ممنوع است "به جز خودروهای مسئولان". به خصوص مسئولانی که برای حضور در عزاداری سالار شهیدان حاضر به 5 دقیقه پیاده‌روی نیستند.
اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز، درست در چهارمین سالگرد پیاده‌راه شدن میدان نقش جهان ده‌ها اتوبوس گردشگری وارد میدان نقش جهان شدند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به ایسنا گفته بود این اتوبوس‌ها سفیران تبریز 2018 بودند. وی تاکید کرده بود اتوبوس‌ها روشن نبودند، اما نگفته بود اتوبوس‌هایی که روشن نبودند چگونه تا وسط میدان آمده بودند. در حقیقت باز هم ورود خودرو به میدان نقش جهان ممنوع است، به جز "اتوبوس‌"های تبریز 2018!
گرچه بعد از گذشته 4 سال هنوز به دلایل خدماتی مختلف، خودروهای متعددی به میدان رفت و آمد داشته و متولیان امر همچون اکثر پیاده‌راه‌های جهان، سازوکارهای پاک‌تری برای ارائه خدمات به این پیاده راه تاریخی در نظر نگرفته‌اند اما در ماه‌های اخیر شاهد هستیم بهانه‌های ورود با خودرو به میدان نقش جهان در حال افزایش است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار