در داخل کسی خواهان آرش نیست/ کودکی که در حال یادگیری 18 زبان دنیاست

آرش آمرزش کودک 6 ساله ساکن کاشان است، در دو سالگی به سه زبان مسلط شده و در 6 سالگی به کمک اینترنت می تواند مسائل فیزیک و شیمی را حل کند؛ گفت‌وگو با نابغه 6 ساله کاشانی و پدرش را از دست ندهید.

آرش آمرزش کودک 6 ساله ساکن کاشان است، در دو سالگی به سه زبان مسلط شده و در 6 سالگی به کمک اینترنت می تواند مسائل فیزیک و شیمی را حل کند؛ گفت‌وگو با نابغه 6 ساله کاشانی و پدرش را از دست ندهید.
به گزارش فارس ، آرش آمرزش، کودک 6 ساله کاشانی که نبوغ و ضریب هوشی بسیار بالایی دارد و سطح معلوماتش در حد یک فرد دیپلمه است و به گفته برخی می‌تواند آینده دنیا را متحول کند.

اما با این اوصاف و بعد از حضور آرش در برنامه‌های تلویزیونی شبکه آموزش (سال 96) و برنامه حالا خورشید (سال 97)، هنوز از داخل کشور برای این پدیده فکری، تدبیر نشده است و امید والدین آرش رو به اتمام است؛ برای پیگیری بیشتر با داوود آمرزش همراه پسرش آرش به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

ابتدا اندکی درباره خانواده خودتان برایمان بگویید.

آمرزش: من داوود آمرزش 31 ساله هستم. یک خانواده پنج نفر هستیم با سه فرزند. آرش، سیاوش و سارینا، یک فرزند دیگر هم تا چند روز دیگر پا به دنیا می‌گذارد؛ بنده شغل آزاد دارم و همسرم تا قبل از تولد آرش مترجم و مدرس زبان انگلیسی بودند و در حال حاضر خانه‌دار هستند.

آیا این ضریب هوشی بالا در خانواده شما و همسرتان سابقه‌دار است؟

آمرزش: از خانواده من و همسرم بعضی‌ها در مدارس تیزهوشان درس می‌خوانند، اما اینکه بگویم مثل آرش هستند، خیر، دو فرزند دیگر من هم تقریباً مثل آرش هستند البته اندکی متفاوت‌ترند چون بستگی به علاقه و تلاش خودشان دارد، آرش در دوسالگی به سه زبان فارسی، عربی، انگلیسی می‌خواند و می‌نوشت، اما مثلاً سیاوش همین کار را در سه سالگی انجام می‌داد اما در کل هر سه فرزندم دارای نبوغ خاصی هستند.

آیا قبل از تولد آرش، شما و همسرتان شرایط و برنامه خاصی داشتید؟ مثلاً برنامه‌ی غذایی ویژه ای استفاده کنید؟

آمرزش: اصلاً. خیلی عادی، اتفاقاً ما خیلی با این سؤال مواجه می‌شویم که شاید مثلاً از چیز خاصی استفاده کرده باشیم، اما خیلی عادی و معمولی بود. واقعاً باید گفت که لطف خدا بوده است.

تعامل و ارتباط آرش با خواهر و برادرش چگونه است؟

آمرزش: آرش دو بعد دارد: از یک طرف هوش بالایی دارد ولی از طرف دیگر کاملاً یک بچه معمولی هست. یعنی مثل سایر بچه‌ها در پارک بازی و شیطنت می‌کند و سر بازی دعوا می‌کند و... اما از طرف دیگر مثل سایر بچه‌ها نیست یعنی اگر آرش زمین بخورد گریه نمی‌کند بلکه می‌گوید جاذبه زمین من رو به خودش کشید! آرش وقتی می‌بینید که یک باد پرچم را تکان می‌دهد، سؤال می‌پرسد که چرا! یعنی از اتفاقات ساده زندگی به راحتی نمی‌گذرد و دنبال علت و معلولش می‌رود.

از چه زمانی متوجه نبوغ آرش شدید؟

آمرزش: آرش زیر یکسال داشت، تمام رنگ‌ها و اشکال را می‌شناخت حتی رنگ‌های غیرمعمول مثل ارغوانی، فیروزه‌ای و... حتی شکل‌هایی مثل ذوزنقه را که البته مادرش با آرش کار می‌کرد اما نکته اینجا بود که آرش گیرایی فوق العاده ای داشت. ابتدا قضیه هوش آرش را خودم چندان جدی نمی‌گرفتم اما سن پسرم که بیشتر شدم واقعاً تفاوت را حس کردم.

از چه زمانی و چگونه این تفاوت برای شما نمایان شد؟

آمرزش: از دوسالگی آرش. زمانی که دیدم علاوه بر خواندن، می‌نویسد، زمانی که ما قرآن می‌خواندیم یا پیامک می‌زدیم ما را مجبور می‌کرد که حروف را به من یاد دهید. ما الفبا را یاد او دادیم اما توانایی او در این بود که توانست حروف را خودش ترکیب کند و کلمه بسازد و بنویسد. برای اولین بار که ما فهمیدیم او توانایی خواندن دارد زمانی بود که در یک مهمانی، آرش کتاب فارسی کلاس اول ابتدایی را در جمع آورد و گفت می‌خواهم برای شما بخوانم و با تعجب دیدیم که دارد تمام کتاب را می‌خواند.

الان در حال یادگیری چند زبان هست؟

آمرزش: آرش در حال یادگیری 18 زبان دنیاست؛ انگلیسی، عربی، روسی، فرانسوی، آلمانی، چینی، هندی، ژاپنی، چینی، ترکی، ایتالیایی، کره ای، یونانی.

شیوه آموزش و یادگیری این همه زبان چگونه است؟

آمرزش: آرش هیچ کلاسی نمی‌رود، یعنی علاقه ای هم نداریم که او را کلاس ببریم چون می‌خواهیم خودش دنبال یادگیری باشد. خودش از طریق اینترنت و نرم افزار کار می‌کند. جالب است بدانید که هر زبانی هم که می‌خواهد یاد بگیرد، تمام اطلاعات آن کشور را هم بررسی می‌کند، اینکه در کجای دنیا هست، پایتختش چه نامی دارد، اعداد و الفبای آن چیست.

شیمی، ریاضی و فیزیک را چگونه یاد گرفته است؟

آمرزش: ریاضی را تا حدودی خودمان یادش دادیم از جمله جدول‌ضرب، چهار عمل اصلی ریاضی و توان و کسر و.... و این‌ها را در سه‌سالگی کاملاً یاد گرفت. اما برای فیزیک، او را فرستادیم به مدرسه تیزهوشان تحت تعلیم یک استاد فیزیک که در دانشگاه هم تدریس داشت، یک هفته با آرش فیزیک کارکرد، بعد از یک هفته که گذشت استاد فیزیک گفت این بچه حداقل 16 سالش هست و من مطالبی را که در سه سال تعلیم می‌دهم در یک هفته آرش یاد گرفت.

یا مثلاً جدول مندلیف را در سه روز کاملاً یاد گرفت. حتی یک‌بار او را پیش یک روانشناس بردیم تا ببینیم ضریب هوشی او چقدر است بعد از گذشت حدود دو ساعت بررسی به ما گفت این بچه می‌تواند آینده دنیا رو متحول کند و با توجه به سطح نبوغ آرش من نمی‌توانم درباره سطح هوشش حتی صحبتی کنم.

آرش درباره دانش‌های دیگر چه می‌دانی؟

آرش: مثلاً اینکه قلب انسان مهم‌ترین عضو بدن هست.

چرا؟

آرش: چون خون رو پخش می‌کند و مولد انرژی در بدن ماست.

گفتید پایتخت‌ها را هم آرش بلد است، آیا اطلاعات مثلاً جغرافیایی هم دارد؟

آمرزش: آرش اطلاعات زیادی دارد، فقط محدود علم خاصی نیست، وقتی باهم کتابخانه می‌رویم آرش همه نوع کتابی برمی‌دارد و می‌خواند. می‌توانید از جغرافی هم سؤال کنید.

به فرض اکنون اگر شب است، در کشوری مثل آمریکا هوا چگونه است؟

آرش: حدود ظهر هست. چون زمین چند حرکت دارد و دور خورشید می‌چرخد.

فارس: با توجه به این تعاریف، می‌خواستم بدانم تاکنون چه مؤسسات و نهادهایی برای جذب آرش با شما تماس گرفته‌اند؟

آمرزش: اولین بار من به اداره آموزش‌ و پرورش شهرستان رفتم که با لحن نه‌چندان جالبی گفتند هر وقت 7 سالش شد بفرستیدش اول ابتدایی! بعد از آرش به‌ صورت درهم امتحان اول تا ششم ابتدایی را گرفتند و آرش از پس همه امتحانات برآمد ولی بازهم گفتند هر وقت 7 سالش شد بفرستیدش کلاس اول!

فارس: شما با شخص یا نهاد خاصی هم تا حالا ارتباط برقرار کرده‌اید؟

آمرزش: اوایل خیلی سعی می‌کردم، اما به‌ جای خاصی نرسید، حتی مرکز ملی نخبگان با ما تماس گرفتند ولی کار مهمی نتوانستند بکنند.

فارس: از خارج کشور هم با شما ارتباطی گرفته‌اند؟

آمرزش: برای من این قضیه واقعاً عجیب بود که چرا آن‌ها انقدر به این مسائل حساس هستند اما داخلی‌ها نه. حتی بعضی مسؤولان صراحتاً گفتند چرا اینجا مانده‌اید! و این واقعاً برای من بهت‌آور بود که این شخص باید مانع ما بشود اما ما را به این اقدام ترغیب می‌کند. از زمانی که برخی سایت‌های خارجی درباره آرش نوشتند از چند مدرسه معتبر در هلند و فنلاند و ژاپن با ما تماس گرفتند و ایمیل زدند.

فارس: یک سال دیگر آرش باید به مدرسه برود، شما چه تصمیمی خواهید گرفت؟

آمرزش: الان و با توجه به اینکه آرش 6 سال دارد شمارش معکوس برای ما شروع‌ شده است. در کل دو حالت بیشتر برای ما نمی‌ماند یا داخل کشور مثل همه بچه‌ها آرش را به اول ابتدایی بفرستیم که این یعنی تمام شدن او یا اینکه او را ببریم به خارج از کشور.

فارس: فرض کنید الان مرداد 98 است و از داخل کشور اقدامی نشده است شما چکار می‌کنید؟

آمرزش: اگر شده باشد لباس تنم را می‌فروشم، چون وقتی آرش را در داخل نمی‌خواهند و بعضاً می‌گویند برو، من باید چکار کنم؟! بین ماندن و پیشرفت بچه‌ام، مسلماً پیشرفت آرش را انتخاب خواهم کرد.

فارس: حرف آخر؟

آمرزش: ای‌کاش مسؤولان ما فکر می‌کردند آرش فرزند خودشان است تا به‌جای خندیدن و سلفی گرفتن، اقدام عملی می‌کردند و سعی ‌داشته باشند کمبود‌ها را جبران کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار