کدام مدیران میز مدیریت را ترک می کنند

۲۴آبان مردم اصفهان در حالی با چندمدیر بازنشسته خداحافظی می کنند که بیم و امیدهایی درمورد اجرای قانون وجود دارد و آیا تفکرات بازنشسته مدیریتی هم همزمان با مدیران پیر خانه نشین می شود.

۲۴آبان مردم اصفهان در حالی با چندمدیر بازنشسته خداحافظی می کنند که بیم و امیدهایی درمورد اجرای قانون وجود دارد و آیا تفکرات بازنشسته مدیریتی هم همزمان با مدیران پیر خانه نشین می شود.

در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حسن روحانی رئیس جمهور، «قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان» را برای اجرا به سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد.

بر این اساس شایعات مختلفی در استان‌های کشور در ارتباط با رفتن و نرفتن مسئولان شکل گرفت، در استان اصفهان این قانون بیش از همه تاکنون گردن مهرعلیزاده را گرفته است، هر بار خبری در ارتباط با رفتن استاندار اصفهان در فضای مجازی منتشر می‌شود و در ادامه اداره کل استانداری اصفهان شایعه را تکذیب می‌کند.

آخرین بار استاندار اصفهان هفته پیش در پی شایعه استعفایش به بیان این مطلب بسنده کرد که « به زودی خبرها را خواهید شنید».

احتمال رسیدن گزینه دقیقه نودی برای استانداری اصفهان

به نظر نمی‌رسد محسن مهرعلیزاده تا پیش از فرا رسیدن زمان رفتنش، استعفای خود را از استانداری اصفهان اعلام کند اما به هر حال وی تنها تا تاریخ ۲۴ آبان فرصت حضور در استانداری اصفهان را دارد.

تاکنون گزینه‌های مختلفی به جای مهرعلیزاده برای استانداری اصفهان مطرح شده است که مهدی جمالی نژاد شهردار سابق اصفهان و یزد از آن جمله است، از مواردی که احتمال استاندار شدن جمالی نژاد را مطرح ساخته است، استعفای وی از استانداری یزد و گرفتن سمت معاون عمرانی وزیر کشور است.

سید حمیدرضا طباطبایی، معاون سیاسی استانداری اصفهان و نعمت‌الله اکبری، معاون برنامه‌ریزی استانداری اصفهان از دیگر گزینه‌هایی هستند که به عقیده کارشناسان احتمال جایگزینی با مهرعلیزاده را دارند اما تجارب گذشته اصفهان نشان می‌دهد که ممکن است گزینه بعدی استانداری اصفهان فردی باشد که به هیچ عنوان تا لحظات و یا روزهای آخر در حدس و گمان نگنجد.

استاندار اصفهان همزمان با مدیر مورد انتقادش می رود

با توجه به اینکه سعید صادقی، مدیرکل حوزه ریاست استاندار اصفهان در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اعلام داشت که اطلاعی از مدیران بازنشسته استان اصفهان ندارد و شجاعی معاون توسعه منابع انسانی استانداری اصفهان نیز پاسخگوی تماس‌های تلفنی خبرنگار مهر نبود بر اساس حدسیات و نظرات کارشناسان می‌توان آمار نسبی از مشمولان طرح بازنشستگی ارائه داد.

اسرافیل احمدیه، رئیس سازمان صنعت معدن تجارت اصفهان از دیگر گزینه‌هایی است که با توجه به عوض شدن مدیران تمامی نهادها در طول سال‌های گذشته، در سمت خود در طول سالیان متمادی ابقاء شد و باقی بودن حتی پس از پشت سر گذاشتن چندین دوره مختلف از انتخابات مجلس و شورا در اصفهان، گمانه‌زنی‌های از ترک صندلی مدیریتی وی وجود دارد.

تغییر احمدیه از زمانی که مهرعلیزاده کار خود را به عنوان استاندار در اصفهان آغاز کرد قوت بیشتری گرفت چراکه برخی نارضایتی هایی که استاندار از آنها سخن به میان می آورد صدای تغییر مدیریتی در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان را بلندتر می کرد اما در حالی که انتظار می رفت در روزهای پایانی سال ۹۶، رئیس سازمان صمت صندلی خود را به مدیر جدید تحویل دهد در این روزها که خبر رفتن مهرعلیزاده از استانداری به گوش می رسد، هنوز احمدیه در سمت خود باقی است!.

قانون منع به کارگیری بازنشستگان و آسیب‌ها

قانون منع بکارگیری بازنشستگان به همان اندازه که منطقی و اصولی است دارای آسیب‌هایی نیز هست. از جمله مواردی که کارشناسان بر آن اذعان دارند این است که عوض شدن مدیران در طول مدت کوتاهی از فعالیت آنها موجب می‌شود تا نتیجه طرح‌ها و فعالیت‌های آنها ابتر باقی بماند چرا که اغلب این طرح و برنامه‌ها شمول قانونی ندارد و در بسیاری از مواقع مدیر بعدی بدون در نظر گرفتن فعالیت‌های انجام شده، آسیب شناسی و یا در نظر گرفتن مزایای برنامه‌های مدیر قبلی کار خود را از نو آغاز می‌کند. البته گاه نیز مدیران قبلی اصلا از برنامه و طرح‌های خود رزومه‌ای برای مدیر بعدی باقی نمی‌گذارند.

به هر شکل و این امر موجب می‌شود تا اصولا زمان و بودجه زیادی از کشور صرف طرح و برنامه‌هایی شود که هیچ‌گاه به نتیجه نرسیده است و این نوعی در جا زدن برای کشور و مدیران است.

در شرایطی که آموزه‌های دینی و اخلاقی ما بارها بر این موضوع تاکید شده است که انسان باید آنچه را برای خود دوست نمی‌دارد برای دیگران نیز پسندیده نداند به نظر می رسد نمایندگان ملت که خود تصویب کننده «ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان»هستند این قانون به مذاقشان خوش نیامده است و بر این اساس در طرح اصلاحاتی اعمال کردند و خود را از این قانون مستثنی برشمردند، البته این نکته را نباید دور از ذهن نگه داریم که برای برخی نهادها به دلیل مسایل خاص نمی توان این قانون را به کار بست و به درستی از اجرای قانون معاف شده‌ند اما این امر بدان معنا نیست که نمایندگان مجلس نیز باید از طرح مستثنی باشند.

گفتنی است قانون منع بکارگیری بازنشستگان دارای استثناهایی است و بکارگیری بازنشستگان در سمت های مذکور در بندهای (الف)، (ب) و(ج) ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ و همچنین بکارگیری بازنشستگان در نیروهای مسلح با مجوز فرمانده معظم کل قوا مجاز است.

بکارگیری بازنشستگان وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد (۱٪) از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفا در وزارتخانه مذکور مجاز است.جانبازان بالای ۵۰ درصد (۵۰٪)، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی هستند.

بررسی های خبرنگار در خصوص سن مدیران اصفهانی نشان داد که خوشبختانه اصفهان با وجود همه چالش هایی که در برخی حوزه ها با آن روبرو است اما از سوی مدیران جوان و میانسال اداره می شود و تعداد مدیران کلی که در این استان مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان، می شود انگشت شمار است. هرچند این موضوع از ضرورت استفاده از توان جوانان در بدنه مدیریتی کم نمی کند و سابقه نشان داده در نهادهایی که میز مدیریت را به یک جوان سپرده اند، عملکرد شفاف تری قابل مشاهده است.

هرچند ممکن است برخی مدیران بازنشسته نیز در اصفهان مشمول این قانون شوند اما پیگیری های خبرنگار در تماس با همه مدیران موفق نبود و برخی از آنها پاسخگوی تلفن خود نبودند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار