پافشاری بر طرح بن- بروجن چیزی جز لجبازی نیست/پیشنهاد تهاتر آبی

نماینده مردم اصفهان گفت: حوضه بروجن می تواند نیازهای آبی خود را با هزینه بسیار کمتر از منابعی همچون سبزکوه، فرادنبه و کارون چهار تأمین کند، از این رو این نوعی لجبازی است که این همه منابع را کنار بگذارند و اصرار داشته باشند با اجرای طرح بن -بروجن، از حوضه زاینده رود آب بردارند.

نماینده مردم اصفهان گفت: حوضه بروجن می تواند نیازهای آبی خود را با هزینه بسیار کمتر از منابعی همچون سبزکوه، فرادنبه و کارون چهار تأمین کند، از این رو این نوعی لجبازی است که این همه منابع را کنار بگذارند و اصرار داشته باشند با اجرای طرح بن -بروجن، از حوضه زاینده رود آب بردارند.

حیدرعلی عابدی با اشاره به اصرار برخی برای اجرای طرح انتقال آب بن- بروجن و تغییر شکل طرح بهشت آباد به ایمنا گفت: طرح بن- بروجن به چند دلیل اشکالات فنی دارد؛ اشکال اول این است که منطقی نیست؛ یعنی از نظر منطق هیچ وقت آب را از یک حوضه به حوضه دیگر منتقل نمی کنند که بعد دوباره به حوضه اولیه برگردادند.

وی تصریح کرد: زمانی به دلیل پیش بینی نیازهای زاینده رود از یک ارتفاعی به زحمت تونل زدند و آب را به زاینده رود آوردند، اما حالا بحث جدیدی تحت عنوان بن- بروجن را مطرح کرده اند که دوباره آب را از حوضه زاینده رود برگردانند و بالا ببرند، این منطقی نیست.

معادل یک سوم برق سد زاینده رود باید هزینه طرح بن- بروجن شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: مسئله دوم این است که از نظر صرفه جویی مقرون به صرفه نیست؛ چرا که بر اساس این طرح آب باید حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر وارونه برود و ۵۰۰ متر ارتفاع می گیرد، برای انجام این کار سه پمپ و در مجموع به اندازه یک سوم برق سد زاینده رود باید هزینه بشود فقط برای اینکه آب به بروجن منتقل شود.

عابدی خاطر نشان کرد: نکته سوم این است که بروجن می تواند به راحتی از قسمت سبز کوه و فرادنبه آب مورد نیاز خود را تأمین کند، یعنی بدون اینکه هزینه ای بدهند با یک تونل ۱۰، ۱۵ کیلومتری می توانند به صورت مداوم آب داشته باشند.

وی افزود: چهارم اینکه می توانند همین آب را و نیازهای بیشتر از این را از کارون چهار برداشت کنند که در حال حاضر دارای آب مازاد هم هست و ممکن است از نظر ذخیره آب دچار مشکلاتی هم بشود، از این رو این نوعی لجبازی است که این همه منابع را کنار بگذارند و اصرار داشته باشند از حوضه زاینده رود آب بردارند.

این نماینده اصفهان خاطر نشان کرد: نکته بعدی این است که در اولین بند دهمین مصوبه شورای عالی آب از تاریخ دی ماه ۹۲ هرنوع بارگذاری جدید روی زاینده رود ممنوع است و این ممنوعیت شامل این طرح‌ها هم می شود؛ باز براساس بند سوم سیزدهمین مصوبه شورای عالی آب رودخانه طبیعی و تونل اول متعلق به کشاورزان اصفهانی است و بر این اساس چنین طرح هایی، دست اندازی به حقابه کشاورزان اصفهانی است.

نقشه پنهانی بن-بروجن صنعت است نه آب شرب

عابدی با اشاره به مصاحبه اخیر رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با ایسنا(یکشنبه-۲۲مهر) در خصوص لزوم افتتاح طرح بن- بروجن برای استفاده در صنعت این استان، افزود: تا پیش از این برخی از طرفداران بن- بروجن ادعا می کردند آب شرب اولویت دارد و ما همیشه می گفتیم این یک بهانه آنها است تا آب زاینده رود را برای صنعت بردارند و مصرف کنند.

وی تصریح کرد: مصاحبه‌ای که اخیرا رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال بختیاری انجام داده، به راحتی نقشه پنهانی آنها را آشکار و مشخص می کند که قصد آنها این است که آب را از حوضه زاینده رود برای رونق صنایع استان چهارمحال و بختیاری بردارند، این در حالی است که با اجرای این پروژه اصفهان به سمت نابودی کامل خواهد رفت.

کشاورزان اصفهان در تحصن هستند

این نماینده اصلاح طلب مجلس خاطر نشان کرد: در سال ۹۶ و ۹۷ ، ۲۲۰ روستای شرق اصفهان قطره‌ای آب دریافت نکردند و کشاورزان هیچ نوع درآمدی نداشتند و بخشی از آنها هم اکنون در حال تحصن هستند، باغ‌های نجف آباد، خمینی شهر و برخوار اکثراً در سال ۹۷ به علت نبودن آب خشک شد، این در حالی است که تمام کوه‌های چهارمحال و بختیاری از شمال هم سرسبزتر شده است.

وی تصریح کرد: چنین وضعیتی در کوه‌های چهار محال به خاطر این است که آب را از آن منطقه برمی دارند، آبی که از نظر شرعی حقابه مردم اصفهان است؛ فقهای شورای نگهبان قانون اساسی هم رأی دادند که حفظ حقابه شرعی به عهده همه است.

فعلا هیچ مجوز شرعی و قانونی برای برداشت آب از زاینده رود وجود ندارد

عابدی افزود: نکته مهم دیگر اینکه در نهایت بر اساس بند چهارم سیزدهمین مصوبه شورای عالی آب این طرح(بن-بروجن) و همه طرح های برداشت آب از حوزه زاینده رود باید بعد از اتمام تونل سوم و بهشت آباد اتفاق می افتاد و هنوز تونل سوم تکمیل نشده و بهشت آباد به حالت تعطیلی است؛ بنابراین هیچ مجوز شرعی و قانونی برای برداشت آب در این زمان برای هیچ کدام از این طرح ها وجود ندارد.

وی در رابطه با خبرهایی که در مورد منتفی شدن طرح بهشت آباد یا تغییر شکل آن از تونل به لوله گذاری مطرح شده نیز گفت: به نظر من چه لوله بگذارند و چه منتفی باشد هر دو یک نتیجه را دارد چون نیاز آبی اصفهان با لوله رفع نخواهد شد یعنی همان طرح غلطی است که در حال حاضر برای بن- بروجن انجام می دهند و در آن به نیازهای آبی اصفهان توجه نشده است.

به وزارت نیرو پیشنهاد «تهاتر آبی» را داده‌ام

عابدی خاطر نشان کرد: من برای رفع این مشکلات به وزارت نیرو پیشنهاد «تهاتر آبی» را داده ام، یعنی به جای اینکه ما از خلیج فارس آب بیاوریم و شیرین کنیم، می توانیم از منطقه فاو در حدی که مورد نیاز خوزستان هست، از آب شیرین کن استفاده کنند و به صنعت خوزستان بدهند و ما به ازای آن را از سرشاخه های کارون به اصفهان بدهند. به این ترتیب با کمترین هزینه یک تهاتر آبی انجام می شود و مشکلات کمتری را هم به دنبال دارد.

نماینده مردم اصفهان گفت: در حال حاضر مصرف آب اصفهان افزایش نیافته و منابع آبی اصفهان تأمین کننده نیازهای آن هست، منتها به قول قدیمی‌ها «مشک ما سوراخ شده» و هر چه آب می آید به دست اصفهانی‌ها نمی رسد.

وی افزود: درخواست ما از وزارت نیرو این است که سوراخهای این مشک را ترمیم کند، انظباط و مدیریت بر حوضه زاینده رود را افزایش دهد و از برداشتهای بی رویه و خلاف قانون از این رودخانه جلوگیری کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار