مسجد تاریخی سرشک نطنز تخریبی نیست

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت: اثر تاریخی مسجد جامع سرشک واقع در مرکز این شهرستان رو به ویرانی نیست اما نیاز به رسیدگی و بازسازی دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت: اثر تاریخی مسجد جامع سرشک واقع در مرکز این شهرستان رو به ویرانی نیست اما نیاز به رسیدگی و بازسازی دارد.
حسین یزدانمهر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مسجد جامع واقع در محله سرشک نطنز که سال 79 با شماره 3251 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، با قدمتی بیش از 700 سال مربوط به دوره ایلخانی بوده و به تازگی نیازمند بازسازی شده است.
وی افزود: مسجد محله سرشک رو به ویرانی نیست اما مانند بسیاری از اثرهای تاریخی نم، ترک خوردگی یا تخریب های جزئی می تواند داشته باشد که نیازمند بازسازی شده و کارشناسانی نیز برای جلوگیری از تخریب بیشتر و بازدید اثر اقدام کردند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز اضافه کرد: چندین بار این بنا از سال 91 تا کنون بهسازی شده که تغییرات از جمله در سقف قابل مشاهده است و درصورت اختصاص بودجه، باز هم نسبت به بازسازی بنا اقدام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، مسجد جامع سرشک شامل گنبدی آجری واقع بر فراز شبستان اصلی است و در اطراف آن 2 دالان وجود دارد که بر فراز شبستان های کوچک قرار گرفتند و از هر طرف با پنجره های مشبک آجری به کوچه های مجاور منتهی می شوند.
این مسجد آجری حیاطی مربعی شکل دارد که به شبستان اصلی، ایوانی بلند، راهرو و ساختمان اصلی مشرف است؛ محوطه زیر شبستان اصلی با 2 درب کوچک نیز برای برگزاری نماز و آیین های مذهبی در فصل سرما استفاده می شد.
وی همچنین در زمینه شایعه انتقال سنگ های تاریخی از امامزادگان و سنگ آب های حسینه ها تصریح کرد: هیچ سنگ آبی از حسینه مرکز شهر یا دبیرستان سپهر منتقل یا جا به جا نشده است؛ یکی دو قطعه سنگ از محل امامزاده یحیی طاهر در زمان محوطه سازی به پیشنهاد خود هیات امنا به اداره میراث منتقل شد تا در آینده پس از ساخت جایگاهی نصب شوند.
یزدانمهر در ادامه به کشف تونلی در نزدیکی خانه تاریخی سورگاه افوشته نطنز اشاره کرد و گفت: چیزهایی پیدا شده و کارشناسان بازدیدهایی داشتند اما هنوز پیشروی صورت نگرفته؛ این مسئله نیازمند اقدام های پژوهشی و باستان شناسی است که در صورت اختصاص اعتبارات لازم به اجرا درخواهد آمد.
وی با اشاره به 18 سال فعالیت میراث فرهنگی در شهرستان نطنز تاکید کرد: اقدام های زیادی از سال 80 تا کنون در زمینه حفظ و احیای میراث فرهنگی یا راه اندازی موزه ها انجام شده و بناهای ثبت شده نیز چندین بار بهسازی و از گزند تخریب حفظ شدند.
به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز، تا کنون 130 اثر تاریخی این شهرستان در فهرست ملی به ثبت رسیده و پرونده 30 اثر نیز در مرحله ثبت است.
شهرستان 47 هزار نفری نطنز با برخورداری از یک هزار و 800 اثر دارای ارزش تاریخی، طبیعی و معنوی در فاصله نزدیک به 125 کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار