شکسته‌های نستعلیق روی دیوار

یک هنرمند خوشنویس گفت: متأسفانه گاهی هنر خوشنویسی به عنوان هنر شناخته نمی‌شود در حالی که هنرمند خوشنویس سالیان طولانی باید تمرین و ممارست کند تا بتواند اثری در خور و با منزلت ارائه دهد.

یک هنرمند خوشنویس گفت: متأسفانه گاهی هنر خوشنویسی به عنوان هنر شناخته نمی‌شود در حالی که هنرمند خوشنویس سالیان طولانی باید تمرین و ممارست کند تا بتواند اثری در خور و با منزلت ارائه دهد.

محمد عابد در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: در نمایشگاهی که در گالری هرمس برپا شده است ۳۲ اثر در قالب‌های مختلف (قطعه. سیاه‌مشق. کتابت. سطر و غبار) به نمایش گذاشته‌شده این آثار شکسته نستعلیق هستند و آماده‌سازی آن‌ها دو سال زمان برده است.

این هنرمند خوشنویس ادامه داد: خط شکسته نستعلیق یکی از زیباترین و مشکل‌ترین فن‌های خوشنویسی ایرانی است که به خاطر تنوع در ترکیب و رهایی در تحریر کلمات دارای جایگاه ویژه است و در روزگار معاصر از پرطرفدارترین تکنیک خوشنویسی است.

وی با اشاره به ورکشاپی که در کنار این نمایشگاه برگزار می‌شود، گفت: ورکشاپ آموزشی همراه با تصحیح و غلط‌گیری خط شکسته برگزار می‌شود و هدف از برگزاری این‌گونه کارگاه‌ها اولاً معرفی این هنر ملی و ثانیاً ایجاد علاقه در بین هنر دوستان با هدف رشد و توسعه این هنر است.

عابد با بیان اینکه سالیان درازی است که این هنر اصیل ایرانی که احیاگر ادبیات و فرهنگ این مرز و بوم است مورد بی‌لطفی و بی‌توجهی واقع شده است، اضافه کرد: متأسفانه گاهی هنر خوشنویسی به عنوان هنر شناخته نمی‌شود در حالی که هنرمند خوشنویس سالیان دراز را باید به تمرین و ممارست پرداخته تا بتواند اثری درخور و با منزلت ارائه دهد. این هنر، هنری معنایی است که متأسفانه مظلوم واقع شده تا جایی که کشورهای بیگانه بر این هنر ملی و اصیل ایرانی چشم دوخته و خواستند که هنر خوشنویسی ایرانی را به نفع خود ثبت کنند که با تلاش بزرگان این عرصه باز ماندند.

این هنرمند خوشنویس ادامه داد: در حال حاضر تقاضا برای فراگیری این هنر رو به زوال است و حتی از استادان و بزرگان این هنر به درستی تجلیل و تقدیر نمی‌شود و همین امر باعث دلسردی و دوری از این هنر می‌شود هنری که در قرآن کریم و احادیث ائمه به آن اشاره شده است و پشتوانه چند صد هزارساله دارد. امیدوارم مسئولان فرهنگ و هنر درصدد احیای آن برآیند و باز هم شاهد رونق و پیشرفت خوشنویسی ایران در این مرز و بوم باشیم.

وی با اشاره به تأثیر گالری‌ها در احیای هنر گفت: در گالری‌ها فرصت و فضایی در اختیار هنرمند گذاشته می‌شود که باعث رشد هنری هنرمند می‌شود و می‌تواند آثار خود را در هر زمینه‌ هنری به نمایش بگذارد و مورد نقد و بررسی قرار گیرد همین امر باعث می‌شود هنرمند سلایق مختلف را درک کند و تولید آثار بعدی خود را با توجه به سلایق جامعه برنامه‌ریزی کند.

عابد افزود: این فضاها باعث رشد محیط هنری و فرهنگ‌سازی در زمینه هنر می‌شود چه بسا افرادی که پس از بازدید از گالری‌ها شور و شوق پیدا کرده، به هنر علاقه‌مند می‌شوند. هنرمند زبان گویای یک جامعه و اثر او نوازش دهنده روح و جان مردم است و امیدواریم که با تلاش مسئولان فرهنگی و هنری و همچنین هنرمندان و هنردوستان گامی در جهت اعتلای هنر برداشته شود.

به گزارش ایمنا ، نمایشگاه آثار خوشنویسی "محمد عابد" از ۲۷ مهر تا یکم آبان در گالری هرمس واقع در خیابان کمال اسماعیل، کوچه گلخانه، پلاک ۲۴، مرکز هنری او از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۱۹ برگزار می‌شود در کنار این نمایشگاه دو کارگاه در روزهای ۲۹ مهر و یکم آبان نیز برگزار خواهد شد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار