فعالیت ۳هزار مهد قرآنی در مساجد سراسر کشور

کارشناس مهد مساجد سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: مهدهای مساجد در سراسر کشور از سال ۹۰ آغاز به کار کرده اند و تاکنون سه هزار مهد قرآنی در سراسر کشور تاسیس شده است.

فعالیت ۳هزار مهد قرآنی در مساجد سراسر کشور


به گزارش خبرگزاری ایمنا، نرگس حمزه با بیان این مطلب اظهار کرد: طبق اعلام نیاز استان ها، امکان افزایش مهدها وجود دارد، بر این اساس مناسب ترین گزینه برای تربیت کودکان، ایجاد مهد در مساجد است تا کودکان با گزینش مربیان معتقد به موازین اسلامی و مسلط به روش های تربیت اسلامی در مسیر صحیح تربیت انقلابی قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: دهه آخر ماه شعبان که به نام دهه تکریم و غبارروبی مساجد نام گذاری شده است، فرصت دوباره ای برای توجه به فعالیت ها و اثرگذاری های مسجد در حوزه کودک دارد.

اهداف راه اندازی این مهدهای قرآنی

کارشناس مهد مساجد سازمان بسیج جامعه زنان کشور درباره اهداف راه اندازی این مهدهای قرآنی گفت: هدف از راه اندازی این مهدهای قرآنی این بود که کودکان با محیط مسجد بیشتر آشنا بشوند و با قرار گرفتن در فضای معنوی مساجد در کنار بالابردن مهارت های فردی خود با مسجد هم انس پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مساجد فضای لازم برای تاسیس مهد قرآن را ندارند، اظهار کرد:با توجه به اینکه مهدهای قرآنی باید با محوریت مساجد فعالیت کنند، لازم است که مربیان علاقمند به کار در این محل ها تا حد امکان در نزدیکی مسجد و یا حسینیه های مجاور مسجد اقدام به تاسیس مهدهای قرآنی کنند و به مناسبت های مختلف در زمان برگزاری نماز جماعت و یا ایام مذهبی خاص، بچه ها را به مسجد ببرند تا انس با مسجد برای آنها نیز اتفاق بیفتد.
این کارشناس در خصوص زمان آغاز تاسیس مهد مساجد نیز گفت : اکنون حدود دو هزار مربی آموزش دیده در این مراکز مشغول تدریس هستند و بقیه مربیان نیز که شرایط لازم را دارند اما تحصیلات مرتبط را ندارند به عنوان کمک مربی مشغول فعالیت هستند.

وی در خصوص کتاب های آموزشی این دوره ها نیز ادامه داد: در سال های اول کتاب «انس با قرآن» آموزش داده می شد که علاوه بر آشنایی با قرآن مفاهیم آن نیز بررسی می شد اما از سال ۹۳ به بعد آموزش هایی مشابه آموزش های رسمی مانند فراگیری علوم و ریاضی و آشنایی با حروف الفبا نیز وارد شد و در حال حاضر ۱۲ جلد کتاب در این مقطع آموزش داده می شود.

حمزه محتوای دوره بازآموزی را لوح های فشرده از دوره های موفق سراسری در سال ۹۳-۹۴ معرفی کرد و اظهار داشت: این دوره سه روزه شامل مباحث اساتید مجرب حوزه آموزش کودک است، همچنین ۱۰ جلد کتاب که توسط آموزش تخصصی از جهاد دانشگاهی تهیه شده است نیز در دوره یک هفته ای که شهریور ماه برگزار به مربیان ارائه شد که ۹۰ ساعت آموزشی محسوب می شود و در تیرماه به صورت آنلاین از آنان آزمون نهایی گرفته می شود.

وی ادامه داد: مربی با مشاهده این لوح های فشرده و کتاب ها و نیز موفقیت در آزمونی که به صورت مجازی برگزار می شود، با گذراندن ۱۶۰ ساعت آموزش می تواند گواهی پایان دوره را دریافت کند.

کتاب مناسبت ها ویژه برنامه های فرهنگی و دینی برای آموزش

این کارشناس با معرفی کتاب مناسبت ها ویژه برنامه های فرهنگی و دینی این دوره های آموزشی برای کودکان، اظهار داشت: در این کتاب کودک در تراز انقلاب اسلامی ترسیم شده است و مناسبت های شمسی و قمری مهم در آن لحاظ شده است و برنامه هایی برای برگزاری این مراسم نیز به مربی پیشنهاد شده است که هر مربی بر اساس شرایطی که دارد کودکان را برای اجرای این برنامه ها هماهنگ و یا با خود همراه می کند.

وی با اشاره به اینکه کودکان شرکت کننده در دوره های آموزشی مهدمساجد نیز گواهی پایان دوره دریافت می کنند، اضافه کرد: در سال ۹۶ برای حدود دو هزار کودک در این مقطع گواهی پایان دوره صادر شد که به جز شهر تهران، بیشترین گواهی برای استان خراسان رضوی با سه هزار و ۱۲۰ نفر، استان اصفهان با دو هزار و ۶۰۰ نفر و فارس با بیش از ۹۰۰ نفر بالاترین رقم دریافت گواهینامه را از آن خود کردند.

حمزه، داشتن سابقه بسیجی فعال و مدرک تحصیلی مرتبط لیسانس و بالاتر در حوزه کودکان مانند علوم تربیتی و روانشناسی را از شرایط ورود به کار مربی گری مهدمساجد دانست.

وی افزود: هر ساله بر اساس نیازی که هر استان طبق حجم اقلیمی خود اعلام می کند و نیز ملاک ها و شاخص های دیگری که هر ساله تعیین می شود، افراد برای گذراندن دوره تربیت مربی گزینش می شوند و برای این مربیان دو دوره برگزار می شود، یک دوره به صورت سراسری و در سطح کشور هر ساله در تهران اجرا می شود و دوره بعدی به نام بازآموزی در هر استان برگزار می شود.

وی افزود: به دلیل حساسیت و اهمیت آموزش در مقطع مهد کودک و پیش دبستانی، در این دوره یک هفته ای ۷۰ ساعته که معمولا در شهر تهران برگزار می شود علاوه بر آموزش های اساتید حوزه کودک، طرح درس نیز آموزش داده می شود و در کنار آن تست روانشناسی نیز از مربیان گرفته می شود که اگر مربی شرایط و توانایی تدریس را نداشت با هماهنگی استان، اجازه تدریس به این افراد داده نمی شود.
این کارشناس درباره معرفی و تبلیغات این دوره ها نیز گفت: دستاوردهای مربی و نونهالان در طول دوره آموزشی در مراسم افتتاحیه یا اختتامیه دوره های آموزشی مهدها در هر استان صورت می گیرد تا سایرین از این فرصت استفاده کنند و با دوره ها آشنا شوند.

حمزه خاطرنشان کرد: از شهریورماه به بعد آمارگیری از مهدکودک و پیش دبستانی گرفته می شود و کتاب های مورد نیاز آن ها ارسال می شود اما اگر باز هم نونهالان جدیدی در این مهدها جذب بشوند، مجدد کتاب ارسال می شود و به عبارت دیگر این روند ارسال کتاب تا پایان سال ادامه دارد.

وی نظارت بر کار مهد مساجد را در چارچوب معیارهای سازمان بسیج جامعه زنان کشور دانست و افزود: در هر استان یک نفر مخصوص نظارت بر مهدهای مساجد انتخاب شده است که در نقش بازرس طبق چک لیست هایی که از طرف سازمان ارائه می شود، بر اجرای صحیح موارد اعلام شده نظارت می کند و نتیجه را گزارش می دهد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار