نصب "کاشی ماندگار" بر سر درب منازل ۳ هنرمند اصفهانی

به‌پاس زحمات هنرمندان "کاشی ماندگار" بر سر درب منازل ۳ هنرمند اصفهانی مرحوم استاد علاقه‌مندان، استاد جزی‌زاده و استاد علی ظریفی نصب شد.

نصب "کاشی ماندگار" بر سر درب منازل ۳ هنرمند اصفهانی

به‌پاس زحمات هنرمندان "کاشی ماندگار" بر سر درب منازل ۳ هنرمند اصفهانی مرحوم استاد علاقه‌مندان، استاد جزی‌زاده و استاد علی ظریفی نصب شد.
به گزارش تسنیم ، نصب "کاشی ماندگار" به اصفهان هم رسید، اقدامی که برای ارج نهادن به هنرمندان بنا گذاشته شده است. این کاشی‌ها سر درب منزل خانه اساتید هنر نصب می‌شود و نام این اساتید به‌روی آن نوشته شده است.
با این کار به محله‌ها و کوچه‌های شهر هویت و ارزش داده شده و به‌نوعی خانه با این کاشی از نظر ارزش‌گذاری فرهنگی امتیاز ویژه‌ای کسب می‌کند. مفاخر و چهره‌های فرهنگی چراغ‌های جوامع هستند که اگر آنها را روشن نگاه داریم شهر و کشورمان چراغانی می‌شود و هویت پیدا می‌کند، کاشی ماندگار نیز عملکردی در همین راستا دارد.
کاشی ماندگار طرحی است که به کنوانسیون 2003 برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس برمی‌گردد که عنوان آن "گنجینه زندگی بشری" است.
این کاشی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بر سر در خانه تعدادی از هنرمندان و پیشکسوتان حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر نصب می‌شود. این طرح با نصب نخستین کاشی بر سردر خانه ایران درّودی، نقاش ایرانی آغاز شد و حالا نصب این کاشی‌ها به اصفهان نیز رسیده است.
جعفر صالحی معاون صنایع دستی و میراث فرهنگی اصفهان با بیان اینکه در اصفهان تاکنون 3 کاشی ماندگار نصب شده، به تسنیم گفت: کاشی ماندگار طرحی است که از سوی میراث فرهنگی با همکاری یونسکو انجام شده و به میراث‌های زنده بشری در حوزه فرهنگ و هنر تعلق می‌گیرد و در این راستا صنایع دستی در حوزه هنر شامل آن می‌شود.
وی افزود: این اقدام برای ادای دِین نسبت به بخشی از زحماتی که هنرمندان می‌کشند، بوده که به‌روی دیوار خانه هنرمندان که سال‌هاست در آن زندگی کرده‌اند نصب می‌شود، نصب "کاشی ماندگار" برای پاسداشت هنرمندان است، در استان اصفهان اسامی‌ای که مشخص شده بود 3 هنرمند حائز شرایط نصب این کاشی بودند.
معاون صنایع دستی و میراث فرهنگی اصفهان بیان کرد: مرحوم استاد علاقه‌مندان، استاد جزی‌زاده و استاد علی ظریفی افرادی بودند که "کاشی ماندگار" به‌روی خانه آن‌ها نصب شد.
جعفر صالحی راجع به واکنش هنرمندان خاطرنشان کرد: این اقدام مورد استقبال جامعه هنرمندان قرار گرفت و خوشحال شدند و سبب ایجاد انگیزه روحی و روانی هنرمندان اصفهان شد و به‌گفته خودشان احساس کردند که دیده می‌شوند.
وی تصریح کرد: انتخاب هنرمندان پارامترهایی دارد که بر اساس معیار سن و چند دهه‌ تخصص در آن حوزه فعالیت‌های شاخص و ارزنده کرده و تولید اثر شاخص منحصر به فرد داشته‌اند و هم‌چنین هنرمندانی که آثارشان دارای سبک و سیاق خاص بوده است.
جعفر صالحی گفت: درواقع دایره آن محدود است و شامل اساتید کمی می‌شود، در استان اصفهان پتانسیل بالایی داریم و اساتید زیادی را داریم که شامل این شرایط می‌شوند لیست آن‌ها به کمیته فنی ستاد مرکزی معرفی شده و انتخاب می‌شوند.
وی اظهار داشت: استاد علی ظریفی در رشته هنر قلمزنی فعالیت ‌می‌کند و استاد جزی‌زاده در رشته هنر نگارگری مکتب اصفهان، طراحی سنتی فرش است، مرحوم استاد علاقه‌مندان نیز در رشته قلمزنی فعالیت می‌کرد.
معاون صنایع دستی و میراث فرهنگی اصفهان بیان کرد: استاد جزی‌زاده از شاخص‌ها و تأثیرگذارهای مکتب اصفهان در نگارگری است و در طراحی فرش اساتید خاصی تربیت کرده است و قلم‌گیری‌های زیبایی در مکتب اصفهان دارد که منحصر به فرد است.
وی افزود: هم‌چنین استاد علی ظریفی در زمینه قلمزنی برجسته سبک خاص قلمزنی را دارد که مختص خودش است.
در صورتی که فعالیت و تلاش بزرگان هنر و فرهنگ و تاریخ، قدر دانسته شود، جوانان نیز به ادامه راه اساتید امیدوار می‌شوند و آینده فرهنگ و هنر درخشان می‌شود، مقوله‌هایی که ریشه‌های هویتی یک ملت را می‌سازند زیرا ارج نهادن به جامعه هنری و هنرمندان و فرهنگ‌دوستان یعنی پاسداشت بخشی از تاریخ هنری ایران که ارزشمند است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار