مسمومیت‌ دارویی بیشترین حجم مسمومیت‌های آگاهانه را شامل می شود

- رئیس بخش مسمومین بیمارستان خورشید اصفهان گفت: مسمومیت های دارویی توام یعنی مصرف همزمان چندین دارو بالاترین میزان مسمومیت های آگاهانه را در اصفهان دارد.

رئیس بخش مسمومین بیمارستان خورشید اصفهان گفت: مسمومیت های دارویی توام یعنی مصرف همزمان چندین دارو بالاترین میزان مسمومیت های آگاهانه را در اصفهان دارد.

فرزاد قشلاقی در گفت و گو با مهر به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها اظهار داشت: در بیمارستان خورشید، شایع ترین مسمومیت ها را در سنین بین ۲۰ تا ۴۰ سال داریم.

وی با بیان اینکه موارد زیادی در مسمومیت‌های مکرر آگاهانه داریم، ادامه داد: در افرادی که مسموم می شوند زمان طلای ناب محسوب می شود و اگر در دو ساعت اول فرد مسموم شده را به بیمارستان انتقال دهند امکان نجات وی وجود دارد.

رئیس بخش مسمومین بیمارستان خورشید اصفهان با بیان اینکه بخش ویژه مسمومیت اطفال نداریم و با توجه به اینکه مسمومیت در کودکان از حساسیت بالایی برخوردار است و نیاز به مراقبت های ویژه تر و تجهیزات بیشتری است سعی می کنیم آنها را به بیمارستان تخصصی کودکان یا همان امام حسین (ع) انتقال دهیم، افزود: بیشتر مسمومیت ها در اطفال ناشی از شوینده های خانگی، دفع آفات و غیره است.

وی با اشاره به اینکه بین ۵۰ تا ۵۲ درصد مسمومین را مردان و بین ۴۷ تا ۴۸ درصد از مسمومین را زنان تشکیل می دهند،‌ ادامه داد: از سالانه شش هزار مسمومینی که در بخش مسمومین بیمارستان خورشید بستری می شوند نیم درصد آنها فوت می کنند.

قشلاقی همچنین به مسمومیت های ناشی از سوء مصرف مواد، الکل ها و غیه اشاره کرد و افزود: به دنبال موج مسمومیت الکلی که چند هفته اخیر در برخی از مناطق کشور رخ داد، سه نفر به اورژانس مسمومان اصفهان ارجاع شدند که یک نفر از آنها مهر امسال با وجود اقدامات درمانی از دنیا رفت.

بخش مسمومین بیمارستان خورشید در زمان بحران با خلاء نیرو مواجه است

رئیس بخش مسمومین بیمارستان خورشید اصفهان از راه اندازی ۲۱ تخت بستری و شش تخت در بخش «آی سی یو» یا مراقبت های ویژه مسمومان خبر داد و گفت: در حال حاضر امکان سم زدایی کامل از بدن فرد نیست و در صورتی که بتوانیم یک دستگاه دیالیز پیشرفته برای این بخش خریداری کنیم امکان درمان کامل وجود دارد.

وی عمده ترین مشکل پیش رو را فضای بستری محدود عنوان و اضافه کرد: هم اکنون خلاء وجود بخش تخصصی مسمومین اطفال و آزمایشگاه سم شناسی ۲۴ ساعته که امکان اندازه گیری دقیق میزان مسمومیت دارویی را داشته باشد، وجود دارد.

قشلاقی اظهار داشت: ما امروز اگر از نظر تعداد پرسنل در زمان عادی و معمولی مسمومیت ها مشکلی نداریم اما در زمان های بحرانی اصلا نیروی پشتیبان و حمایتی نداریم و خلاء آن بسیار حس می شود.

وی با اشاره به اینکه مسمومین بیشتر در تنفس و قلب خود دچار اشکال و اختلال می شوند، بنابراین نیاز به دستگاه نگهداری قلب و عروق وجود دارد، افزود: علائم مسمومیت ها بسته به نوع مسمومیت ها متفاوت است و تهوع، استفراغ، سرگیجه، گیجی، کاهش سطح هوشیاری و سقوط از نشانه های اصلی است.

رئیس بخش مسمومین بیمارستان خورشید اصفهان گفت: بخشی از مسمومیت ها، مسمومیت های شیمیایی، شغلی، محیطی و مزمن است که به دلیل محاصره اصفهان با شهرک های صنعتی جی، مبارکه، شهرضا و غرب ماهانه تعداد زیادی از این نوع مسمومین را داریم که متاسفانه برنامه ریزی و چارت مشخصی برای مقابله با این نوع از مسمومین نداریم.

وی با بیان اینکه شیوع مسمومیت های آگاهانه در اصفهان بیشتر از نرم جهانی است، اضافه کرد: به نسبت کشورهای اروپایی و توسعه یافته آمار زیادی از مسمومیت های عمدی را داریم.

قشلاقی با بیان اینکه اورژانس مسمومان بیمارستان خورشید تنها بخش تخصصی مسمومیت در استان اصفهان و استان های همجوار است، گفت: ۲۰ تا ۲۵ بیمار مسموم روزانه به طور متوسط به این مرکز مراجعه می کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار