قیمت مواد اولیه خودرو افزایش ۳۰۰ درصدی پیدا کرد‌

رئیس انجمن خودرو و نیرومحرکه استان اصفهان با بیان اینکه سیر صعودی نرخ دلار و کاهش ارزش ریال قیمت مواداولیه تولید خودرو را ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش داده است، گفت: قدرت نقدینگی قطعه‌سازان بسیار پایین آمده است.

رئیس انجمن خودرو و نیرومحرکه استان اصفهان با بیان اینکه سیر صعودی نرخ دلار و کاهش ارزش ریال قیمت مواداولیه تولید خودرو را ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش داده است، گفت: قدرت نقدینگی قطعه‌سازان بسیار پایین آمده است.
ابراهیم احمدی گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه طی نوسانات شدید ارزی قیمت مواداولیه تولید خودرو اعم از آلومینیوم، فولاد و مس با افزایش 3 برابری و پلیمر با رشد 4 برابری قیمت‌ها روبه‌رو بوده است، اظهار داشت: خودروسازان مواداولیه را گران خریداری می‌کنند و تولیدات آنها روزبه‌روز پایین‌تر می‌آید.

وی پیرامون اینکه با افزایش 3 تا 4 برابری نرخ مواداولیه تولید خودرو، شورای رقابت تنها 7 درصد قیمت خودروهای داخلی را افزایش داده است، افزود: سیاست‌گذاری‌های شورای رقابت و افراد دیگر سبب نابودی صنعت خودرو داخلی شده است، زیرا تولیدات خودروسازان بسیار کاهش داشته و نمایندگان دیگر برای تحویل به مشتریان خودرو ندارند و باید با نرخ پایین‌تر از تولید بفروشند.

رئیس انجمن خودرو و نیرومحرکه استان اصفهان ادامه داد: برای مثال تولید پراید برای خودروسازان سایپا 34 میلیون تومان تمام می‌شود اما مجبورند براساس دستورالعمل شورای رقابت با بهای 24 میلیون تومان و ضرر 8 تا 10 میلیونی تولیدات خود را بفروشند.

قدرت نقدینگی قطعه‌سازان بسیار پایین آمده است

وی بیان کرد: در شرایط فعلی مردم هم دچار سرگردانی شده‌اند زیرا عده‌ای برای خرید خودرو مورد نظر هزینه‌هایی واریز کردند اما به دلیل افزایش قیمت مواداولیه و قطعات خودروسازان هم نمی‌توانند خودروها را در اختیار شهروندان بگذارند، برای نمونه اکنون با اتمام فروش خودروها برای سال 98 باید پیش‌فروش سال 99 را داشته باشند اما تولیدات پایین است.

احمدی با بیان اینکه با افزایش نرخ مواداولیه آلومینیوم، ورق فولاد و مس، قدرت نقدینگی قطعه‌سازان هم بسیار پایین آمده است، گفت: با این دست فرمانی که پیش می‌رویم متاسفانه طی 4 تا 5 ماه آینده دیگر صنعتی با عنوان صنعت خودروسازی داخلی نخواهیم داشت.

تعدیل 50 درصدی نیروی واحدهای قطعه‌ساز طی امسال

وی با بیان اینکه طی سال‌جاری واحدهای قطعه‌سازی 40 تا 50 درصد تعدیل نیرو داشته‌اند، اظهار داشت: با افزایش نرخ‌ قطعات خودرو، کاهش تولیدات خودروهای داخلی و عدم پرداخت به موقع حقوق‌‌ها بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی تعطیل شده‌اند.

رئیس انجمن خودرو و نیرومحرکه استان اصفهان افزود: با افزایش نرخ مواداولیه قطعات خودرو در شرایط فعلی نه می‌توانیم مواد مورد نیاز خودروسازان را وارد کنیم و نه می‌توانیم به دلیل نبود و گرانی مواد آنها را بسازیم و از سوی دیگر با وجود خریداری، فروشنده‌ای نیست پس واحدهای قطعه‌ساز عملاً ورشکسته و تعطیل هستند.

وی پیرامون اینکه هم اکنون بنگاه‌های خودرو با چند درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند، بیان کرد: هنگامی که بنگاه‌ها با 30 درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند در عمل تعطیل شده‌اند.

احمدی در پاسخ به این سئوال که با شرایط فعلی ‌چرا نمایندگی‌ها‌، خودروهای تولید داخل را هنوز پیش‌فروش می‌کنند، گفت: به تمام نمایندگی‌ها دستوری می‌گویند که پیش فروش خودرو داشته باشند، زیرا درصدد هستند این زنجیره‌ بچرخد، اما چنین روندی معیوب است برای اینکه اکنون با پیش‌فروش‌ها روزگار خود را می‌گذرانند اما بیش از پیش در چاه فرو می‌روند و اشتباهات بیشتری را دچار می‌شوند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی هنگامی که خودروسازان نمی‌توانند خودروها را تحویل بدهند و چنانچه هم درصدد واگذاری باشند با عدم فروش به قیمت اصلی باید ضررهای بسیاری را متقبل شوند.

رئیس انجمن خودرو و نیرومحرکه استان اصفهان اظهار داشت: طی هفته اخیر مقرر شده بود رئیس سازمان گسترش قیمت خودرو داخلی را با قیمت مناسب و ضررهای کمتر برای خودروسازان تعیین کند اما نرخ‌ها هیچ‌گونه تغییری نکرد و نمایندگی‌ها که به پیش‌فروش خودروها با قیمت روز امیدوار بودند دچار سرگردانی و ناامیدی شدند.

وی درباره اینکه با رشد 3 تا 4 برابری نرخ مواداولیه، قیمت خودروهای داخلی باید 60 تا 70 درصد افزایش یابد، افزود: اکنون حقوق کارگران 20 درصد و هزینه‌های حمل ونقل 40 درصد افزایش یافته اما قیمت خودروهای داخل تنها با 7 درصد قیمت‌گذاری شورای رقابت افزایش داشته که با رشد مواداولیه تولیدات جز ضرر سودی عاید خودروسازان نمی‌شود.

احمدی پیرامون واردات خودروهای خارجی با افزایش نرخ دلار، بیان کرد: در حال حاضر آمار دقیقی از ورود خودروهای وارداتی ندارم اما در این شرایط واردکنندگان سودهای کلان خود را کسب می‌کنند و با رشد دلار به راحتی افزایش قیمت‌های دو برابری داشته‌اند.

وی با بیان اینکه اشتغالزایی صنعت خودورسازی داخلی ایران بسیار بالاست، افزود: در شرایط فعلی این صنعت با معضلات بسیاری دست و پنچه نرم می‌کند و واردکنندگان خودروهای خارجی نه تنها خودروسازان داخلی را دچار آسیب و ورشکستگی می‌کنند بلکه میلیون‌ها شغل را از بین می‌برند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار