برگ برنده‌ای که حالا نقطه ضعف شده!

یک برنامه‌ساز تلویزیونی معتقد است که مسابقاتی که زمانی برگ برنده تلویزیون بود، در حال حاضر تا حدی ساده گرفته می‌شود که از نقطه قوت خود به نقطه ضعف تبدیل شده است.

یک برنامه‌ساز تلویزیونی معتقد است که مسابقاتی که زمانی برگ برنده تلویزیون بود، در حال حاضر تا حدی ساده گرفته می‌شود که از نقطه قوت خود به نقطه ضعف تبدیل شده است.
محمود محمودی در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ وضعیت مسابقات تلویزیونی اظهار کرد: مسابقات تلویزیونی از قدیم برای باج دادن به بیننده روی آنتن می‌رفت؛ یعنی برای جذب مخاطب، مسابقه‌هایی را می‌ساختند و معمولا هم شبکه‌های تازه تاسیس این کار را انجام می‌دادند یا وقتی که شبکه‌ای از رقابت با شبکه‌های دیگرجا می‌ماند، مسابقه برگزار می‌کردند و جایزه بزرگ می‌دادند؛ برای مثال زمانی که شبکه پنج تازه تاسیس شده بود، مسابقه تلفنی را تولید کرد که آقایان شهریاری، جواد یحیوی و حسین رفیعی و ... در این مسابقه‌ها اجرا می‌کردند و حتی با این مسابقات به مردم و تلویزیون معرفی شدند. در واقع این مسابقات از برنامه‌های دیگر شبکه پنج معروف‌تر بود و در کل دنیا همین روند وجود دارد.
او با اشاره به استاندارد مسابقات تلویزیونی گفت: مسابقات تلویزیونی استانداردهایی دارد که به نظرم رعایت نمی‌شود؛ برای مثال اگر من مسابقه «هفته نوذری» را می‌دیدم، مطالبی را یاد می‌گرفتم. اما در حال حاضر می‌توانم از سوالات دو مسابقه «برنده باش» و «پنج ستاره» ایراد بگیرم. همچنین مسابقه «ثانیه‌ها» که از شبکه دو پخش می‌شد، نشان داد گزینشی برای شرکت‌کنندگان در مسابقات نمی‌گذارند به دلیل اینکه برخی از شرکت‌کنندگان سوال‌های عادی را هم بلد نیستند.
تهیه‌کننده برنامه «ساعت ۲۵» و «گلخانه» ادامه داد: مسابقاتی که برگ برنده تلویزیون بود، در حال حاضر تا حدی ساده گرفته می‌شود که از نقطه قوت خود به نقطه ضعف تبدیل شده است؛ البته می‌توان این ژانر را احیا کرد و برای این کار مجریانی مانند آقای گلزار و گودرزی وجود دارند و دکور گران‌قیمت هم ساخته شده است. مسابقه می‌تواند به جذب بیننده تلویزیون کمک کند و با ابزار و جایگاهی که مجری دارد می‌تواند این کار را انجام دهد اما باید شرطی مانند ارزش افزوده برای مخاطب را داشته باشد.
محمودی در پایان به رفتار مجریان با شرکت‌کنندگان مسابقات اشاره کرد و گفت: اگر گزینش خوبی برای شرکت‌کننده‌ها ایجاد شود، به این معنی که شرکت‌کنندگان مسابقات را با سطح سواد بالا انتخاب کنند، هیچ وقت برخورد نامناسبی از طرف مجری با شرکت‌کنندگان اتفاق نمی‌افتد. اما زمانی که شرکت‌کنندگان یک سری سوالات بدیهی را بلد نیستند برای اینکه برنامه جذاب شود مجری باید جواب را به آنها برساند. به نظرم یکی از بهترین مسابقات تلویزیونی «مسابقه هفته» با اجرای آقای نوذری بود که فردی مانند عادل فردوسی‌پور در آن شرکت می‌کرد که هم سطح سوالات بالا بود و هم سطح سواد شرکت‌کنندگان و ما از این مسابقه مطالبی را یاد می‌گرفتیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار