اعتراض کتابفروشان اصفهان به نمایشگاه استانی کتاب

کتاب‌فروشان و اتحادیه صنف کتاب و لوازم التحریر اصفهان در نامه‌های جداگانه‌ای، نسبت به برگزاری نمایشگاه استانی کتاب در این شهر اعتراض کردند.

کتاب‌فروشان و اتحادیه صنف کتاب و لوازم التحریر اصفهان در نامه‌های جداگانه‌ای، نسبت به برگزاری نمایشگاه استانی کتاب در این شهر اعتراض کردند.
به گزارش ایسنا، برگزاری نمایشگاه‌های استانی همیشه محل بحث بوده است و موافقان و مخالفانی داشته است. با توجه به تخفیف‌هایی که نمایشگاه‌های استانی دارند، گفته می‌شود در ایام برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب‌فروشی‌ها رونق خود را از دست می‌دهند و مردم ترجیح می‌دهند کتاب‌های خود را در این نمایشگاه‌ها تهیه کنند.
کتابفروشان اصفهان در اعتراض به نمایشگاه (فروشگاه) استانی کتاب، نامه‌ای خطاب به اتحادیه صنف کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان نوشتند که به این شرح است:
«به استحضار می‌رساند ما کتاب فروشان اصفهان به عنوان پیکره همیشه فعال جامعه فرهنگی از شما درخواست می‌کنیم از ما در برابر خواسته‌های انحصارطلبانه بانیان برگزاری نمایشگاه استانی کتاب محافظت کنید و مانع برگزاری این دست نمایشگاه‌ها شوید.
بر شما و بر هیچ یک از اهل فرهنگ پوشیده نیست، که نمایشگاه استانی کتاب، نه تنها مکانی برای ارائه دستاوردهای فرهنگی نیست بلکه فروشگاهی برای کتاب سازان و ناشران دست چندمی است و تنها دستاوردش ویرانی اقتصادی پایگاه‌های دائمی فرهنگ یعنی کتاب فروشی‌ها است. در این اوضاع نابهنجار اقتصادی هیچ توجیه عقلانی و اخلاقی وجود ندارد که برای خوشایند معدودی به منافعشان در برگزاری و حاشیه‌های پرسود اینگونه نمایشگاه‌ها است اجازه دهیم کتاب‌فروشانی که متصدیان تنفسگاه‌های فکری و معنوی این شهر هستند در زیر فشار اقتصادی خرد شوند.
درد بسیار است و ما از اطاله کلام گریزان. اکنون به هر صنفی که بنگرید یا به احتکار دلخوش است یا به صعود ثانیه‌ای سرمایه‌اش. در این میانه کتاب فروشان محصولات فکری و فرهنگی این کشور را به بهای پیشین مندرج در پشت جلد در اختیار همشهریان قرار می‌دهند و بهره‌ای که نصیبشان می‌شود شرافت شغلی است و در نهایت امر مواجهه یا هزینه‌های روز افزون فروشگاه داری. اکنون نمایشگاهی را تصور کنید که به یک باره بخش عظیمی از گردش مالی کتاب شهرمان را فرو می‌بلعد و به تهران و قم می‌گریزد و سبب تغییر کاربری کتابفروشی‌های شهر پرچمدار فرهنگ ایرانی - اسلامی‌مان می‌شود. والله چنین ظلم بیگانه به ما روا ندارد که دوست.
کار مفید فرهنگی همان است که مستمر و با کیفیت در کتابفروشی‌های شهر برگزار شود و نه با برگزاری‌های نمایشگاه‌های ویرانگر فصلی، مردم کتابخوان و جوانان آینده‌ساز را دلزده از کتاب و گریزان از فرهنگ کند.
سرور گرامی عاجزانه از شما خواهش می‌کنیم نگذارید اصفهان پرافتخارمان با صد و اندی کتابسرای واقعی و نه نوشت‌افزار فروشی و چند صد کتابفروش حرفه‌ای تمام وقت که در طرح‌های تخفیفی موفق و به روز تابستانه، پاییزه و عیدانه کتاب وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی همیشه در میان سه استان برتر بوده و چه بسا در قیاس جمعیتی برترین بوده است در مسیر زوال بیفتد.»
همچنین اتحادیه صنف کتاب و لوازم تحریر اصفهان نیز در نامه‌ جداگانه به رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، نسبت به برگزاری نمایشگاه اعتراض کردند که نامه به این شرح است:
«همانطور که مستحضر هستید نمایشگاه‌های استانی کتاب به محل اختلاف بین ناشران و کتابفروشان در شهرهای مختلف ایران بدل شده است. طی پیگیری سالیانه اخیر اتحادیه صنف کتاب و لوازم التحریر اصفهان و ارائه دلایل جامع و مانع خدمت مسئولین دستگاه‌های مختلف در مدت سه سال گذشته این نمایشگاه در اصفهان برگزار شد. حال بعد از سه سال معدودی از ناشران اصفهان با سردمدار نشان دادن خود در جریان کتاب اصفهان به مثابه نماینده این صنف عمل کرده تا نمایشگاه کتاب استان اصفهان در سال جاری را پیگیری، هدایت و اجرا نماید.
این نمایشگاه ضمن به وجود آوردن مجدد شکاف بین ناشران محترم و کتابفروشان شهرستان‌های مختلف ضربات پایانی را بر اقتصاد ضعیف این کتابفروشان خواهد زد، لذا اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان ضمن اعلام مخالفت با برگزاری این نمایشگاه از حضرتعالی که سال ها در این حوزه فعالیت نموده و آگاه به مشکلات هستید، خواهشمند است ضمن اطلاع رسانی به اعضای خود اقدامات لازم در جهت عدم برگزاری این نمایشگاه را مبذول فرمایید. شایان ذکر است در صورت برگزاری این نمایشگاه واحدهای صنفی این اتحادیه اقدام به فروش فوق‌العاده و ارائه تخفیف به اندازه کل تخفیف این نمایشگاه از روزهای قبل و با تبلیغات بسیار گسترده با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه در سطح شهر انجام شده است، خواهند نمود و به این صورت برگزاری نمایشگاه برای شرکت کنندگان در آن از حیث انتقاع ساقط می‌نمایند و برای ناشرین محترم در این نمایشگاه جز رنج سفر و هزینه‌های اجرایی نمایشگاه عایدی دیگری حاصل نخواهد داشت.»
امیر مسعود شهرام نیا - مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران - پیش از این در گفت و گو با ایسنا درباره برگزاری نمایشگاه‌های استانی اظهار کرده بود: نگاه‌هایی که به نمایشگاه‌های استانی شده بیشتر از تهران به سمت استان‌هاست. قبول دارم در شیوه سنتی اداره نمایشگاه‌های استانی آسیب‌هایی به کتاب‌فروشی‌های استانی وارد می‌شد. ما بخشی از این آسیب‌ها را شناسایی و سعی کردیم تا آن‌ها را برطرف کنیم و با تغییری که در شیوه اجرا و سیاست‌ها ایجاد کرده‌ایم به نظر می‌رسد توانستیم این آسیب‌ها را به حداقل برسانیم. ولی از قبل مزایای فراوانی وجود داشت و دارد. تلاش‌مان این است که مزایا را تقویت کنیم تا به هرحال احساس نشود که تبعیض وجود دارد. منظورم از نگاه استانی این است که در بسیاری از استان‌های ما، فضای کتاب‌فروشی‌های موجود پاسخ‌گوی نیاز جامعه کتاب‌خوان یا حتی دانشجویان و دانش‌آموزان استان نیست. استان‌هایی داریم که تعداد کتاب‌فروشی‌های‌شان خیلی کم است و اگر تعداد عناوین را بشمارید در یک استان بزرگ در مجموع ۱۰هزار عنوان کتاب نمی‌توان پیدا کرد، اما ما در نمایشگاه ۵۰هزار عنوان کتاب عرضه می‌کنیم.
او همچنین گفته بود: برای این‌که مزیت‌ها را حفظ کنیم تا به کتاب‌فروشی آسیب نرسد چند کار انجام داده‌ایم؛ یکی از راه‌ها این است که بن‌هایی که در اختیار مردم قرار می‌دهیم در طول ایام نمایشگاه و حتی دو هفته بعد از نمایشگاه در کتاب‌فروشی‌های استان فعال است. در طول سال ۹۶ از مجموع یارانه تخفیف نمایشگاه‌های کتاب تقریبا حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد - که استان به استان متفاوت است - در کتاب‌فروشی‌ها مصرف شد. طبق بررسی‌های ما فروش کتاب در کتاب‌فروشی‌های استان در طول نمایشگاه افت پیدا نکرد بلکه به خاطر توزیع بن‌کارت‌ها افزایش هم داشت. علاوه بر این‌ها، با زمانبندی نمایشگاه‌های استانی کتاب سعی کردیم کمتر به کتاب‌فروشی‌ها آسیب برسد. برخی ماه‌ها مانند ماه مهر برای کتاب‌فروشی‌ها مهم است. سعی کرده‌ایم تا می‌شود نمایشگاه را از مهر دور کنیم. البته مشکلی که داریم گاهی ادارات کل استان در این موضوع مقاومت می‌کنند و تمایل دارند نمایشگاه را به مهر و آبان بکشانند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار