سهمیه سوخت حمل و نقل عمومی به درستی رعایت نمی‌شود

رئیس صنف وانت تلفنی و پیک موتوری اصفهان گفت: تجربه قبلی اجرای طرح سهمیه‌بندی سوخت نشان داد که در این سهمیه‌بندی‌ها، سهمیه حمل و نقل عمومی به خوبی دیده نمی‌شود و این نوع تخصیص بر فعالیت فعالان این بخش تأثیر مستقیم بر جای می‌گذارد.

رئیس صنف وانت تلفنی و پیک موتوری اصفهان گفت: تجربه قبلی اجرای طرح سهمیه‌بندی سوخت نشان داد که در این سهمیه‌بندی‌ها، سهمیه حمل و نقل عمومی به خوبی دیده نمی‌شود و این نوع تخصیص بر فعالیت فعالان این بخش تأثیر مستقیم بر جای می‌گذارد.

علیرضا شاه‌سیاه در گفت‌وگو با فارس، در خصوص بازگشت احتمالی کارت سوخت به چرخه تأمین سوخت کشور و اثر آن بر فعالیت صنف وانت تلفنی و پیک موتوری اظهار کرد: تجربه قبلی اجرای طرح سهمیه‌بندی سوخت نشان داد که در این سهمیه‌بندی‌ها، سهمیه حمل و نقل عمومی به خوبی دیده نمی‌شود و این نوع تخصیص بر فعالیت فعالان این بخش تأثیر مستقیم بر جای می‌گذارد.

وی در ادامه افزود: در دوره قبل که اثر سهمیه‌بندی سوخت بر ناوگان حمل و نقل عمومی مثبت نبود و انتظار نمی‌رود برای دوره جدید نیز این اتفاق مثبت باشد.

رئیس اتحادیه صنف وانت‌بار و پیک موتوری همچنین در خصوص پیک موتوری و وانت‌های اینترنتی و نحوه کسب‌وکار آن‌ها خاطرنشان کرد: هیچ فردی با فناوری مخالف نیست و در واقع جامعه ما لیاقت این را دارد که از فناوری استفاده کند اما معتقدیم که نحوه اجرای آن، کارشناسی شده نبود و مشکلاتی به همراه داشت.

شاه‌سیاه یادآور شد: ورود گسترده نرم‌افزارها به عرصه حمل و نقل شهری، توازن کسب‌وکار را بر هم زد و به نوعی با بحث برده‌داری نوین در کسب‌وکار وانت‌بار و پیک موتوری مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در مدل کاری وانت‌باری و پیک موتوری اینترنتی، هیچ حق و حقوقی برای راننده در نظر گرفته نشده و با بی‌انصافی با آن‌ها رفتار می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف وانت‌بار و پیک موتوری متذکر شد: سؤال ما این است، آیا در یک توازن منطقی، به همان میزان که حقوق مصرف‌کننده رعایت می‌شود، حقوق راننده نیز دیده شده است؟

شاه‌سیاه اعلام داشت: این که نرخ، بیش از حد نصاب پایین‌تر بیاید و با نرخ‌شکنی در بازار، همه رقبا را زمین‌گیر کنیم، اجحاف در حقوق رانندگانی است که با این نرخ حتی توان تأمین استهلاک وسیله نقلیه خود را نیز ندارند.

وی اظهار داشت: این شرکت‌های اینترنتی با عدم رعایت حقوق رانندگان و جذب بالای مشتری توانسته‌اند وجهه‌ای بین‌المللی پیدا کنند و ارزش نام و نشان تجاری آن‌ها به بالای یک میلیارد دلار برسد.

رئیس اتحادیه صنف وانت‌بار و پیک موتوری تصریح کرد: مشکلی که در کشور ما وجود دارد، عدم وجود مرز مشخص برای نظام حمل و نقل است؛ به این معنا که هر کسی می‌تواند با وانت خود، بار حمل کند و کسب درآمد داشته باشد.

شاه‌سیاه یادآور شد: ورود شرکت‌های اینترنتی به حمل و نقل درون‌شهری و عدم رعایت حقوق رانندگان باعث شده تا این شرکت‌ها برای رقابت بیشتر، حق رانندگان را صرف تبلیغات گسترده کنند و دریافتی‌های رانندگان از هیچ آنالیز قیمتی مشخصی پیروی نکند.

وی در خصوص سایر مشکلات صنف خود نیز گفت: بیمه رانندگان مسأله‌ای است که همچنان مغفول مانده و به رغم تصویب پرداخت آن در دولت نهم و دهم، در حال حاضر قطع شده و آینده کاری رانندگان و رفاه خانواده‌های آنان به خطر افتاده است.

رئیس اتحادیه صنف وانت‌بار و پیک موتوری در پایان اظهار داشت: مشکلی که در اغلب صنوف وجود دارد و در حمل و نقل داخل شهری نیز آزار دهنده شده، عدم مشورت گیری دولت و مسؤولان از فعالان صنفی و متولیان امر برای تصمیم‌گیری است؛ به گونه‌ای که هر تصمیمی برای این مسأله گرفته شده بدون حضور فعالان صنفی بوده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار