توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای مزیت اقتصادی و صادراتی دارد

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: مدیریت واحد یک مجموعه گلخانه‌ای از مزایای احداث شهرک‌ برای گلخانه‌هاست زیرا وجود یک تیم مدیریتی علاوه بر نقش داشتن در بهبود کیفیت و کمیت محصولات، مزیت‌های چشمگیر اقتصادی و صادراتی را ایجاد می کند.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: مدیریت واحد یک مجموعه گلخانه‌ای از مزایای احداث شهرک‌ برای گلخانه‌هاست زیرا وجود یک تیم مدیریتی علاوه بر نقش داشتن در بهبود کیفیت و کمیت محصولات، مزیت‌های چشمگیر اقتصادی و صادراتی را ایجاد می کند.

مهدی بارباز اصفهانی در گفتگو با ایمنا با اشاره به مزیت‌های احداث و توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای نسبت به گلخانه‌های انفرادی، اظهارکرد: در واحدهای انفرادی گلخانه ای، تولید کننده توان برنامه ریزی برای صادرات را ندارد زیرا خریداران بین المللی محصولات گلخانه ای نیازمند حجم زیادی از محصولات با استانداردهای مختلف و بسته بندی مناسب هستند و امکان تحقق این مهم در واحدهای انفرادی گلخانه ای وجود ندارد و باید در بستر شهرک‌های گلخانه ای شکل گیرد.

وی افزود: ایجاد شبکه واحد تامین نهاده‌های مورد نیاز گلخانه‌ها از دیگر مزایای احداث شهرک‌های کشاورزی استان اصفهان است زیرا در این شبکه بسیاری از نهاده‌های مورد نیاز گلخانه‌ها همچون کود، سم، نیروی کارشناسی و ... با قیمت کمتری و برای حجم بیشتری از زمین در نظر گرفته می شود.

بارباز اضافه کرد: ایجاد شبکه واحد بازاریابی برای محصولات گلخانه‌ها نیز از اهداف شرکت شهرک‌های کشاورزی استان اصفهان است، زمانی‌که گلخانه‌های انفرادی در کنار یکدیگر یک شهرک گلخانه ای را ایجاد می کنند، فروش بیشتری خواهند داشت و بسته بندی محصولات نیز آسان‌تر خواهد بود.

ایجاد اشتغال پایدار در شهرک‌های گلخانه‌ای

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال پایدار در شهرک‌های گلخانه ای از دیگر مزیت‌ها و اهداف اصلی تاسیس این مجموعه‌ها به‌شمار می آید، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۱۶ هزار نفر به صورت مستقیم در شهرک‌های گلخانه ای مشغول به کار هستند و خدمات جمعی این شهرک‌ها همچون حمل و نقل محصولات، اشتغال‌زایی غیرمستقیم زیادی را ایجاد کرده است.

وی گفت: اصفهان از استان های پیشتاز در زمینه احداث شهرک های گلخانه ای محسوب می شود و اولین شهرک گلخانه ای کشور در سال ۱۳۸۰ در منطقه فلاورجان برای فارغ التحصیلان رشته کشاورزی این استان احداث شد، از سال ۸۰ به بعد نیز فعالیت‌ها و مطالعات بسیاری برای توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در استان اصفهان انجام شده است.

بارباز اصفهانی با اعلام اینکه در حال حاضر ۹ شهرک گلخانه ای با مساحت ۲۸۳ هکتار در استان اصفهان، وارد مرحله ایجاد زیر ساخت شد که از این تعداد ۴ شهرک به بهره برداری رسیده است، اظهارکرد: شهرک های گلخانه ای به زیرساخت های زیادی از جمله شبکه انتقال برق، آب و خیابان کشی و ... نیاز دارد که پس از مطالعات در مورد نحوه آماده سازی زیرساخت ها، فعالیت‌های عمرانی آغاز می شود تا زمین برای احداث شهرک گلخانه ای آماده شود.

ارزیابی ۵۳ نقطه در استان اصفهان برای احداث شهرک‌های گلخانه‌ای

وی با بیان اینکه شهرک‌های اصلی گلخانه ای استان اصفهان، دهاقان، فلاورجان، کرتمان خمینی شهر، قصرچم شهرضا، نهضت آباد نجف آباد، دامنه فریدن، حسین آباد تیران و کرون، نیاصر کاشان و سعیدآباد لنجان هستند، افزود: شهرک گلخانه‌ای فلاورجان نیز با ۳۳ واحد فعال از مهم ترین شهرک های گلخانه ای اصفهان است.

بارباز اضافه کرد: دهاقان نیز با ۱۸ واحد گلخانه‌ای از فعال‌ترین شهرک‌های گلخانه ای اصفهان محسوب می شود که متاسفانه اخیرا با خشکی چاه مواجه شده و به همین دلیل قادر به صدور مجوز فعالیت برای واحدهای گلخانه‌ای بیشتری در آن نیستیم.

وی ادامه داد: شهرک گلخانه ای خمینی شهر نیز اخیرا به فارغ التحصیلان رشته کشاورزی واگذار شده و ۱۶ واحد گلخانه ای فعال دارد، شهرک گلخانه ای حسین آباد تیران و کرون نیز با توجه به تخصیص آب در سطح پنج هکتار به بهره برداری رسید و هم اکنون چهار هکتار کشت گلخانه ای در آن انجام می شود.

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه شرکت شهرک های گلخانه ای یک شرکت کاملا دولتی است تصریح کرد: هدف این شرکت توسعه وتسهیل راه اندازی شهرک های گلخانه ای و مطالعه و برنامه ریزی برای احداث شهرک های جدید در سطح کشور و استان اصفهان است.

وی افزود: شهرک گلخانه ای قصر چم شهرضا در سطح ۴۰ هکتار از جهاد کشاورزی تحویل گرفته شد و اخیرا با حل مشکل منابع آبی این شهرک، آن را به سرمایه‌گذار تحویل داده ایم که ساخت سازه های گلخانه ای آن در مساحت ۲۰ هکتار در دست اقدام است و شهرک گلخانه ای نهضت آباد نیز آماده تکمیل زیر بناها توسط سرمایه گذار است و با توجه به خشک شدن چاه این شهرک، مکان‌یابی جدیدی برای چاه آب صورت گرفته و در حال حاضر سرمایه‌گذار، مشغول حفاری چاه جدید است.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی جهاد کشاورزی اصفهان یادآور شد: شهرک گلخانه ای دامنه فریدن اصفهان نیز هم اکنون با مشکل خشکی چاه مواجه شده و درحال رایزنی با مسئولان مربوطه برای اخذ مجوز چاه جدید است.

وی با بیان اینکه شرکت شهرک های کشاورزی مطالعات گسترده‌ای در زمینه موقعیت جغرافیایی احداث شهرک های گلخانه ای در سطح کشور و استان اصفهان انجام داده است، افزود: تقریبا ۵۳ نقطه در استان اصفهان برای احداث شهرک های گلخانه ای مناسب ارزیابی شده است و بهترین شهرستان ها برای ایجاد شهرک‌های گلخانه ای و موقعیت اقلیمی مناسب، به ترتیب شهرستان های تیران و کرون، شهرضا و دهاقان است، البته در هر شهرستان هم اقلیم های متفاوتی وجود دارد که باید شناسایی شود.

بارباز با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون اقدامات فرهنگی و آموزشی زیادی در این زمینه انجام شده است، افزود: برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارت های گلخانه ای در ۱۰ دوره با حضور پنج‌هزار و ۲۰۰ نفر، بازدید آموزشی ۹۰۰ نفر از گلخانه ها، ۱۲۵ دقیقه تولید برنامه های تلوزیونی،۹۰ دقیقه تولید برنامه‌های رادیویی، توزیع شش‌هزار بروشور و کتابچه آموزشی و نصب ۴۰۰ بنر ترویجی از جمله اقدامات این شرکت برای فرهنگ‌سازی، آموزش، توسعه و افزایش شهرک‌های گلخانه ای بوده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار