آمار تجرد نگران کننده است

یک جامعه شناس گفت: افزایش سن ازدواج و سخت شدن آغاز زندگی مشترک موجب شده است تعداد جوانانی که به زندگی مستقل و مجردی روی می‌آورند به طرز نگران کننده‌ای افزایش پیدا کند.

یک جامعه شناس گفت: افزایش سن ازدواج و سخت شدن آغاز زندگی مشترک موجب شده است تعداد جوانانی که به زندگی مستقل و مجردی روی می‌آورند به طرز نگران کننده‌ای افزایش پیدا کند.
سامان نافع‌الحسین در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص افزایش آمار تجرد طلبی در کشور اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد هستیم تعداد جوانانی که در تلاش برای آغاز زندگی مجردی هستند در حال افزایش است.
وی ادامه داد: افزایش این آمار می‌تواند علل متعددی داشته باشد. برای مثال یکی از علل تغییر شرایط، سخت شدن تشکیل خانواده و ازدواج است که جوانان را به زندگی مجردی سوق می‌دهد.
این جامعه شناس شهری افزود: در دهه گذشته، سبک زندگی و ساختارهای اجتماعی به واسطه شبکه‌های اجتماعی و مجازی با سرعت بسیار زیادی تغییر کرد و همین مساله موجب شد شکافی عمیق میان نسل‌ها به وجود آید. این شکاف نسلی باعث نبود درک متقابل در میان والدین و فرزندان شده است.
نافع‌الحسین گفت: نبود درک میان نسلی به زبان ساده، جوانان را از خانه فراری می‌دهد و به همین دلیل جوانان به محض امکان مالی استقلال، به زندگی مجردی روی می‌آروند.
وی افزود: نمی‌توان گفت این شیوه زندگی و تجرد آسیب اجتماعی است، اما بی‌شک زمینه را برای بسیاری از آسیب‌های اجتماعی هموار کرده و موجب بروز مشکلات متعددی در آینده خواهد شد.
این جامعه شناس تاکید کرد: قطعا اصلی‌ترین دلیل، مشکلات اقتصادی عمیق حاکم بر جامعه است که با توجه به استانداردهای بالای خانواده‌ها برای ازدواج فرزندان، موجب میل به تجرد می‌شود. امروز حدود یک میلیون و 500 هزار دختر، بدون آنکه هرگز ازدواج کرده باشند، سن ازدواج را رد کرده‌اند.
نافع‌الحسین گفت: برخی آمارها نشان می‌دهد حدود 11 میلیون جوان در ایران، در انتظار ازدواج هستند و این آمار قدری درباره آینده نگرانی ایجاد می‌کند. به هر حال دولت باید شرایط ازدواج را با راهکاری به غیر از ارائه وام، سهل کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار