الزامی به اجرای همه بندهای سند ۲۰۳۰ نیست

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: پارگراف آخر سند ۲۰۳۰ ویژه کشور ایران نوشته شده و اعلام شده که کشور جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اجرای سند در کشور با توجه به اسناد بالادستی و ارزش‌های حاکم بر جامعه اسلامی برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.

الزامی به اجرای همه بندهای سند ۲۰۳۰ نیست

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا ، سند ۲۰۳۰ یونسکو در سال ۲۰۱۵ میلادی با عنوان و پوشش سواد و افزایش کیفیت آموزش (سبک زندگی غربی) با ۱۷ هدف اصلی و ۱۶۹ هدف ویژه در سازمان ملل به تصویب رسید و کشورهای عضو ملزم به رعایت آن شدند، این اسناد با اهدافی خاص به تصویب رسیده و سازمان یونسکو مسئول اجرا و پیگیری اجرای آن در کشورهای عضو شده است .

اگرچه این سند دارای بخش‌هایی از جمله برخورداری همگان از سیستم نظام آموزشی است اما در بخش‌هایی دارای برنامه‌هایی است که با فرهنگ و رفتار ایرانیان دارای مغایرت بسیاری است.

موضوعاتی که به راحتی می‌تواند پروژه نفوذ را اجرایی کرده و با ایجاد تعارض در جامعه، مشکلات بسیاری را برای مردم و نظام ایجاد کند.

الزامی به اجرای همه بندهای سند ۲۰۳۰ نیست

سند ۲۰۳۰ یونسکو، ایران را ملزم به رعایت ۱۷ سرفصل به ویژه در موارد آموزشی می‌کند، رهبر انقلاب اسلامی در بیانات خود به موضوع پذیرش سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو از جانب دولت اشاره کردند و با انتقاد شدید از این موضوع گفتند: این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آنها شود، و امضای این سند و اجرای بی‌سر و صدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاه‌های مسئول نیز اعلام شده است .

تحقیقات نشان می‌دهد که در همایش کره جنوبی سند ۲۰۳۰ در سازمان یونسکو مطرح شد و نمایندگان در این زمینه بحث‌های زیادی داشتند اما کارکردها بیشتر حالت توصیه‌ای داشت تا ابلاغی و کشورها مکلف به اجرای این سند نیستند.

به طور کلی هر کشوری متناسب با نیازهای بومی، منطقه‌ای و هنجارهای فرهنگی خود از این سند استفاده می‌کند و برنامه‌ها را پیش می‌برد، سازمان یونسکو سازمانی بین‌المللی و دارای شاخص‌هایی است و برای کمک به کشورها از لحاظ مالی و فرهنگی بیشتر بر اساس شاخص‌ها حرکت می‌کند اما قطعا خود کشورها الزامی به اجرای همه بندهای سند ندارند .

فرمایشات رهبری فصل‌الخطاب است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: رهبر معظم انقلاب در فرمایشات اخیر در ۱۷ اردیبهشت ماه درباره سند ۲۰۳۰ فرمودند «سند ضرورتی ندارد» و فرمایشات ایشان هم فصل‌الخطاب خواهد بود، وزیر آموزش و پرورش هم بعد از ۱۷ اردیبهشت اعلام کردند که فصل‌الخطاب فرمایشات رهبری خواهد بود .

مهدی فیض افزود: فرمایش رهبری در سطح وزارتی و شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و انتظار بر این بود که این بحث در همان سطح دنبال شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم نهایی را اتخاذ کند .

وی با اشاره به پیشینه سند ۲۰۳۰ کرد: سند ۲۰۳۰ دارای یک پیشینیه‌ است و از سال ۱۹۹۰ سازمان ملل و یونسکو سندهایی را به عنوان سندهای چشم‌انداز توسعه کشورها تنظیم می‌کنند، برای اولین بار این سند در سال ۱۹۹۰ شکل گرفت که سند ۱۰ ساله کشورها بود و کشور جمهوری اسلامی ایران هم به دلیل عضویت در یونسکو در تنظیم این سند سهیم بود .

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اذعان کرد: سند ۱۹۹۰ برای سال ۲۰۰۰ تنظیم شد و در افق چشم‌انداز سال ۲۰۰۰ را مطرح می‌کرد که در این سال انتظار بر این است که کشورها در محورهایی به جایگاه برسند، در سال ۲۰۰۰ سند برای افق ۲۰۱۵ تنظیم شد و در سند مصوب برای افق ۲۰۱۵ ویژگی‌ها مطرح شد و برای کشورهای عضو کنوانسیون سند تنظیم و کارنامه‌ای صادر شد که این سند تکلیف‌آور، تعهدآور و توبیخی نیست .

کشورهای فعال یونسکو در سند ۲۰۳۰ سهیم هستند

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۵ قرار بود سندی برای افق ۲۰۳۰ تنظیم شود اما تنظیم سند طولانی شده و در سال ۲۰۱۶ سند ۲۰۳۰ در یونسکو تدوین شد و کشور جمهوری اسلامی ایران عضو کنوانسیون تنظیم این سند است .

فیض تصریح کرد: در سند ۲۰۳۰ قید شده که در سال ۲۰۳۰ آرزو می‌کنیم در چنین وضعیتی باشیم و با برشمردن ۱۷ هدف این فهرست سند توسعه کشورها است، در تنظیم این سند از کشور جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف از جمله وزارت خارجه، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، نمایندگی یونسکو در ایران، مجلس شورای اسلامی و موارد دیگر در کار گروه اعزامی از ایران در جلسات حضور داشته‌اند .

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید به شکل‌گیری این سند اظهار کرد: شکل گرفتن نهایی آن بیش از یک سال زمان برده و سه همایش بین‌المللی در کشورهای ژاپن، کره‌شمالی و تایلند برگزار شد، کشورها با شرکت در این کارگروه‌ها و ارائه گزارش حضور داشتند و این فرایند بعد از یک سال نهایی و تحت عنوان سند ۲۰۳۰ برای همه کشورها طراحی شد و کشورهای فعال یونسکو در آن سهیم هستند .

اجرای سند ۲۰۳۰ متناسب با فرهنگ و اقتضائات کشورها

وی ادامه داد: در مقدمه این سند آمده است که اجرای سند در هر کشوری متناسب با فرهنگ و اقتضائات آن کشور باشد و در زمان نهایی شدن این سند دکتر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش در جلسه آخر تنظیم سند ۲۰۳۰ که مربوط به مردادماه سال ۱۳۹۵ بود، اصرار می‌کنند که یک پارگراف در انتهای سند مخصوص کشور جمهوری اسلامی ایران اضافه شود .

فیض افزود: پارگراف آخر سند ۲۰۳۰ ویژه کشور ایران نوشته شده و این پارگراف اکنون در متن سند موجود و در حق تحفظ است و اعلام شده که کشور جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اجرای سند در کشور با توجه به اسناد بالادستی و ارزش‌های حاکم بر جامعه اسلامی برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد .

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورشتاکید کرد: اصل تحفظ در متن سند آمده و کسی نمی‌تواند مدعی شود که کشور ایران مجبور به اجرای این سند است و نکته دیگر اینکه سندهای بین‌المللی سندهای آرمانی و چشم‌اندازی هستند، در سند چشم‌اندازی تکلیف، تعهد، توبیخ و تحریمی وجود ندارد و بحث کلان توسعه کشورها است .

به گفته فیض؛ آموزش و پرورش یکی از اهداف ۱۷گانه سند ۲۰۳۰ است و دستگاه‌ها و کارگروه‌های زیادی در این سند حضور دارند تاسند ۲۰۳۰ را مورد بررسی قرار دهند، در مصوبه هیات دولت تاکید شده و در پایان سند ۲۰۳۰ هم قید شده که اجرای برنامه‌های مربوط به ۲۰۳۰ با رعایت اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های ابلاغی رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه ششم توسعه قابل اجرا خواهد بود .


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار