تماشای تلویزیون بیماری اتیسم را تشدید می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: استفاده غیرمتعارف کودکان سالم از تلویزیون، تبلت وموبایل زمینه ساز ابتلا به بیماری شبه اتیسم را فراهم می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: استفاده غیرمتعارف کودکان سالم از تلویزیون، تبلت وموبایل زمینه ساز ابتلا به بیماری شبه اتیسم را فراهم می‌کند.
افسانه کرباسی در گفت و گو با ایمنا با بیان اینکه علت بیماری اتیسم به طور کامل شناخته شده نیست اما تحقیقات نشان داده، عوامل موثر در شروع این بیماری ژنتیک و بیولوژیک است، اظهار کرد: تغییرات پایه‌ای در مغز از دوران جنینی آغاز و از دوماهگی به بعد بیماری بروز پیدا می‌کند که تنها با مراجعه به متخصص قابل تشخیص است.
وی با بیان اینکه بیماری اتیسم بسیار فراتر از ذهنیت مردم است و عوامل محیطی نقش موثری در تشدید این بیماری دارد، افزود: برخی بر این باورند که استفاده از پستونک منجر به بروز بیماری اتیسم و یا تشدید آن می شود و این در حالی است که هیچگونه تحقیقاتی مبنی بر اینکه استفاده از پستونک در تشدید این بیماری تاثیرگذاربوده، اعلام نشده اما بیماران اتیسم به دلیل غیرقابل انعطاف پذیر بودن به راحتی کودکان سالم پستونک را ترک نمی‌کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان استفاده از تلویزیون، تبلت و موبایل که جایگزین ارتباطات اجتماعی و بازی‌های کودکانه در بیماران اتیسم می‌شود در تشدید بیماری نقش بسزایی دارد، ادامه داد: استفاده از تلویزیون، تبلت وموبایل از عوامل محیطی محسوب شده که علائم بیماری اتیسم را بیشتر و عمیق‌تر می‌کند.
وی اضافه کرد: حتی تحقیقاتی از سوی محققان دانشگاه "کورنل" انجام شده و ارتباطی میان تلویزیون دیدن کودکان زیر سه سال و اتیسم وجود دارد که تماشای تلویزیون در این سن یکی از علل تحریک و تشدید این بیماری است.
کرباسی با بیان اینکه استفاده غیرمتعارف کودکان سالم از تلویزیون، تبلت و موبایل زمینه ساز ابتلا به بیماری شبه اتیسم را فراهم می‌کند، افزود: در بیماری شبه اتیسم مسئله ژنتیکی مطرح نیست و درمان پذیری در این بیماران وجود دارد.
وی با بیان اینکه بیماری اتیسم فراگیر، مادام العمر و غیر قابل برگشت است اما با مداخلات به موقع درمانی می‌توان جلوی پیشرفت بیماری را گرفت، ادامه داد: بیماران اتیسم درمان قاطعی ندارد اما بیماری شبه اتیسم قابل درمان است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه به تازگی محققان تماشای تلویزیون برای کودکان زیر دو سال را ممنوع اعلام کرده‌اند، ادامه داد: حرکت سریع نور و نقطه های موجود در صفحه دیجیتالی تلویزیون باعث تحریکات سریع و شدید مغزی کودک شده که به مغز آن آسیب جدی وارد می‌کند، عوارضی مانند عدم توجه کودک در کتاب خواندن و درس خواندن به همراه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه اگرچه ارتباطی مستقیم میان ساعات تماشای تلویزیون در کودکان ابتلا به بیماری اوتیسم نیست، ادامه داد: اما شواهد نشان می‌دهد تلویزیون یکی از دلایل تشدید و تحریک بیماری اتیسم و شیوع بیماری شبه اتیسم در میان کودکان است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار