"تهران، غیررسمی" در اصفهان

یوریک کریم‌مسیحی بیشتر به عنوان نویسنده و منقد ادبی مشهور است، حال نمایشگاهی از عکس‌های وی در دهه هفتاد در اصفهان درحال برگزاری است، این آثار بسیار شبیه به عکس‌های مدرن و قاب‌های امروزی که بینندگان بسیاری را خصوصا در فضای مجازی جذب می‌کنند است.

یوریک کریم‌مسیحی بیشتر به عنوان نویسنده و منقد ادبی مشهور است، حال نمایشگاهی از عکس‌های وی در دهه هفتاد در اصفهان درحال برگزاری است، این آثار بسیار شبیه به عکس‌های مدرن و قاب‌های امروزی که بینندگان بسیاری را خصوصا در فضای مجازی جذب می‌کنند است.

به گزارش ایمنا، گالری عکس "تهران، غیر رسمی" در اصفهان در حال برگزاری است، این گالری مجموعه‌ای از عکس‌های یوریک کریم‌مسیحی است که توسط فرشید پارسی‌کیا گردآوری و به نمایش درآمده است. این آثار از مجموعه عکس‌هایی است که کریم‌مسیحی در دهه هفتاد گرفته است، غالب آثار منتقل کننده حس نوستالژی و حال و هوای دهه هفتاد و سالهای بازسازی پس از جنگ است.

فرشید پارسی‌کیا در گفتگو با ایمنا درباره این گالری گفت: یوریک کریم‌مسیحی را بیشتر به عنوان نویسنده با ادبیات تغزلی می‌شناسیم، درحالی که به عنوان یک عکاس بسیار کار کرده اما هیچگاه عکس‌هایش را به نمایش نگذاشته است. زمانی که کریم‌مسیحی عکس‌ها را به من نشان داد و نظر من را درباره آنها جویا شد با خود فکر کردم گویی سالها بعد افراد بدون اینکه این عکس‌ها را حتی دیده باشند از این قاب‌ها استفاده کرده‌اند.

گردآورده این مجموعه ادامه داد: از بین ۲۰۰ فریم عکس حدود ۴۰ عکس را انتخاب کردم و حدود ۲۰ عکس در اصفهان به نمایش درآمده است. در جریان نمایش آثار در تهران عکاسان متوجه شدند که بسیاری از عکس‌هایی که امروز خصوصا در فضای مجازی دیده می‌شود در دهه هفتاد توسط کریم مسیحی گرفته شده است.

وی با بیان این نکته که چون عکس‌ها در جغرافیا تهران اتفاق می‌افتد تمام المان‌های شهری،موضوعی و حتی فرهنگی آن زمان در این عکس‌ها مشخص است، تاکید کرد: دهه هفتاد شروع بازسازی بسیاری از شهرها از جمله تهران پس از جنگ است و ما در آن زمان با ساختار جدید روبرو شده‌ایم. بسیاری از المان‌ها که امروزه در تهران وجود ندارد در عکس‌ها مشخص است، دهه هفتاد دوران سازندگی پس از جنگ است و تمام عکس‌ها برای انتقال حس آن دوران بدون روتوش به نمایش درآمده است.

پارسی‌کیا درباره سیاهی‌های بعضی از آثار کریم‌مسیحی اظهار کرد: هرچه انسان عمیق‌تر می‌شود، غمگین‌تر می‌شود که من این‌را غم باشکوه می‌نامم، کریم‌مسیحی انسان عمیقی است و سیاهی موجود در آثارش سیاهی‌های پلشتی نیست و اتفاقا بسیار پر عمق است. زمانی که به برخی آثار او که سیاهی و غم را در خود دارد نگاه می‌کنید بیشتر به فکر فرو می‌روید و عمق عجیبی در آثار او وجود دارد. یوریک کریم‌مسیحی در تمام آثارش روایت‌گر بسیار خوبی است و این کار را به درستی انجام می‌دهد.

عکس‌های یوریک کریم‌مسیحی از تهرانی که امروزه دیگر وجود ندارد ونوجوانانی که مردانی زیر بافت امروزی شهر هستند، روایتی غیر رسمی از تهران است که شانس دیدن آن ممکن است دیگر به وجود نیاید. "تهران، غیررسمی" نمایشگاه آثار برگزیده این هنرمند تا ۱۵ آبان در گالری سایان واقع در خیابان آذر، بن بست ۳۲، پلاک ۱۷ از ساعت چهار تا هشت شب میزبان علاقمندان است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار