استفاده از مفاهیم باستان‌شناسی موجب حفظ میراث فرهنگی می‌شود

مجری کارگاه آموزشی کاوش‌های باستان شناسی کاشان، گفت: آموزش‌های عمومی یکی از راه‌های حفظ و نگهداری میراث فرهنگی است که برای دستیابی به این هدف از ابزار و روش‌های مختلف می‌توان استفاده کرد.

مجری کارگاه آموزشی کاوش‌های باستان شناسی کاشان، گفت: آموزش‌های عمومی یکی از راه‌های حفظ و نگهداری میراث فرهنگی است که برای دستیابی به این هدف از ابزار و روش‌های مختلف می‌توان استفاده کرد.
سمانه عسگرنژاد در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار کرد: استفاده از مفاهیم باستان شناسی، جهت آگاهی مردم همراه با احساس تعلق و مسئولیت‌پذیری، سهم بسزایی در رشد فرهنگی جامعه و حفظ ارزش‌های فرهنگی و هویتی، معرفی و حفاظت میراث فرهنگی کشور ایفا کند، اما مردم از کاربرد آن بی‌خبر هستند و شناخت درستی از آن ندارند.
وی افزود: آموزش مفاهیم باستان‌شناسی اقدام خوشایندی است که برای آموزش دانش آموزان در کاشان و شهرهای اطراف آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم که استفاده از این مفاهیم کمک می‌کند که بچه‌ها خاطره‌ای خوش و هیجان‌انگیز و شرایط مساعد آموزشی را برای کودکان و نوجوانان فراهم کند.
مجری کارگاه آموزشی کاوش‌های باستان‌شناسی کاشان، تصریح کرد: وجود محوطه باستانی سیلک و فضاهای فراوان تاریخی، شاهد بر این است که کاشان شهری باستانی است و اجرای طرح‌هایی با موضوع‌های تاریخی و خلاق، می‌تواند به صورت هدفمند و بلندمدت اجرا شده و تداوم پیدا کند تا کودکان و نوجوانان با استفاده از نمایش خلاق، قصه گویی، ابزار و وسایل ساده و ابتدایی با باستان‌شناسی و میراث فرهنگی به صورت خلاق آشنا شوند.
عسگر نژاد گفت: این‌گونه طرح‌ها از زبانی ساده برای آموزش کودکان و نوجوانان استفاده می‌کند و می‌تواند در جذب آن‌ها جهت حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی نیز به کارآید. به علاوه شرکت در این گونه کارگاه‌ها موجب تقویت هوش هیجانی و توانایی استدلالی، ادراکی آن‌ها می‌شود.
همچنین یک کارشناس آموزشی، گفت: کارگاه آموزش خلاق "کاوش باستان‌شناسی" برای کودکان به مناسبت روز جهانی باستان‌شناسی طی یک هفته برای 200 نفر از دانش آموزان در مقطع ابتدایی برگزار شد.
نفیسه جعفری افزود: از آنجایی که رویکرد آموزش و پرورش مدرن، آموزش‌های عینی است و سعی می‌کند با استفاده از فناوری به فرآیند آموزش بهتر دست یابد، برگزاری کارگاه باستان‌شناسی، بخشی از این فرایند است تا با آموزش‌های عینی و خلاق موجب فرهنگ سازی، آشنایی با میراث فرهنگی و ایجاد دغدغه حفظ آن شود.
وی تصریح کرد: در کارگاه کاوش باستان‌شناسی، کودکان، با فرایند، فرآیند پژوهش‌های باستان شناختی از مرحله کاوش و کشف آثار تا تفسیر آن‌ها به شیوه خلاقانه، چگونگی فرآیند کاوش و پس از آن، شناخت ابزار کار و شیوه استفاده از آن‌ها را فرا گرفتند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار