واحدهای لبنی اصفهان خودسرانه اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: افزایش قیمت های اخیر لبنیات در اصفهان بدون هیچ‌گونه هماهنگی انجام شده است و واحد های لبنی به طور خودسرانه اقدام به افزایش قیمت کرده اند.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: افزایش قیمت های اخیر لبنیات در اصفهان بدون هیچ‌گونه هماهنگی انجام شده است و واحد های لبنی به طور خودسرانه اقدام به افزایش قیمت کرده اند.

فرهاد حاجی مرادی در گفتگو با ایمنا با بیان اینکه فقط افزایش قیمت شیر منجر به افزایش قیمت محصولات لبنی نمی شود، اظهارکرد: افزایش هزینه حمل و نقل و مواد اولیه بسته‌بندی‌های کارخانه های لبنیات در افزایش قیمت فراورده های لبنی تاثیر به‌سزایی داشته است.

وی افزود: قیمت شیر مورد استفاده کارخانه ها هیچ تغییری نکرده و به قیمت هر کیلو دو هزار تومان به کارخانه داران داده می شود، در واقع تک محصولی بودن بیشتر کارخانه‌های تولید لبنیات سبب شده تا این کارخانه‌ها اقدام به افزایش قیمت نمایند.

حاجی مرادی اضافه کرد: راهکار بهبود اوضاع آنها تجدید در بهره‌وری پتانسیل کارخانه است و باید با استفاده از تنوع در تولید محصولات، به ثبات در قیمت‌ها برسند.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه افزایش قیمت در لبنیات باید از ستاد تنظیم بازار کشور به واحدهای لبنی و کارخانه‌ها ابلاغ شود ،گفت: هرگونه تصمیم در حوزه افزایش قیمت لبنیات باید به صورت کشوری انجام شود، مقامات تصمیم گیرنده درباره این موضوع هنوز به قیمت واحدی برای شیر خام نرسیده اند و اختلاف نظرها میان مسئولان با سوءاستفاده برخی شرکت‌های لبنی از این تعلل در اعلام قیمت محصولات، همراه شده است.

حاجی مرادی با اشاره به تاکید وزیر کشاورزی نسبت به توافق زودتر برای قیمت شیر در ستاد تنظیم بازار کشور، افزود: جهاد کشاورزی اصفهان در جلسه ای با حضور عوامل تعزیرات حکومتی استان به کارخانه‌های لبنیات اخطار داد تا قیمت‌های خود را هرچه زودتر اصلاح نمایند اما کارخانه‌داران هنوز در انتظار ابلاغ قیمت ها توسط ستاد تنظیم بازار کشور مانده‌اند.

وی با اشاره به الزام وجود لبنیات در فرهنگ غذایی مردم ایران ادامه داد: فرهنگ خانواده های ایرانی سبب می شود تا آنها به صورت مکرر از لبنیات و فرآورده های لبنی استفاده کنند البته هزینه کردن برای تهیه لبنیات بهتر از صرف هزینه‌های گزاف برای خرید داروهای تقویتی است.

حاجی مرادی اضافه کرد: استفاده لبنیات در یک خانواده موجب تضمین سلامتی آن است و در صورتی که یک خانواده به دلیل مسائل مالی و افزایش قیمت‌ها از لبنیات استفاده نکند، در آینده‌ای نه چندان دور مجبور به صرف چند برابر همان هزینه برای تهیه دارو خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نمی توان آمار دقیقی درباره میزان استفاده خانواده های ایرانی از لبنیات بدست آورد اما به طور تقریبی ۱۰ درصد سبد غذایی خانواده های ایرانی را لبنیات تشکیل می دهد که لازم است وزارت بهداشت با اعلام آمار بیماری هایی که از مصرف کم لبنیات نشات می گیرد، اذهان عمومی را نسبت به مصرف نکردن لبنیات هشدار دهد.

حاجی مرادی با بیان اینکه دلیل اصلی سرانه پایین مصرف لبنیات در ایران، قیمت زیاد لبنیات است، افزود: کمبود ویتامین "د" و کلسیم از مهم‌ترین مضرات استفاده نکردن از لبنیات است.

وی ادامه داد: متوسط هزینه ای که خانواده های ایرانی برای خوراکی ها و آشامیدنی های خود صرف می کنند، ۲۳ و نیم درصد از کل درآمد آنها است که در این میان هزینه‌هایی که برای خرید نوشابه و دخانیات اختصاص می دهند بسیار بیشتر از هزینه‌ای است که برای خرید لبنیات در نظر می گیرند.

حاجی مرادی اضافه کرد: در میان محصولات لبنی به ترتیب ماست و انواع آن، شیر و پنیر بیشترین مشتریان را دارند.

حاجی مرادی با بیان اینکه محصولات لبنی که از سایر استان ها به اصفهان می آید، گرانتر از محصولات کارخانه های خود اصفهان است خاطر نشان کرد: همین تفاوت قیمت میان تولیدات بومی و غیر بومی در استان اصفهان موجب ترغیب مصرف کننده به خرید محصولات غیربومی می شود.

وی یادآور شد: انتظارات کارخانه های لبنی که اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده اند، به حق نیست و کارخانه های تک محصولی که چند سال پیش با استفاده از شیر یارانه ای رشد قارچ گونه چشمگیری داشتند باید ادغام افقی شود، که ادغام افقی آنها سبب افزایش سهم در بازار و بهره وری بیشتر خواهد شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار