دهنوی: جمع آوری نخاله های ساختمانی در اصفهان ساماندهی می شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: روزانه حدود هفت هزار تن نخاله ساختمانی درحالی دفن می شوند که بیش از ۵۰ درصد آنها قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: روزانه حدود هفت هزار تن نخاله ساختمانی درحالی دفن می شوند که بیش از ۵۰ درصد آنها قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند.

علی دهنوی در گفت و گو با ایمنا با بیان اینکه پسماندهای ساختمانی ناشی از عملیات عمرانی،ساختمان سازی و خاکبرداری تولید می شود، اظهار کرد: تولید روزانه نخاله های ساختمانی در اصفهان حدود هفت برابر تولید پسماندهای تر و عادی است.

وی افزود: روزانه حدود هفت هزار تن نخاله ساختمانی در اصفهان تولید می شود که در مقایسه با تولید هزار تن پسماندهای عادی در شبانه روز رقم قابل توجهی است و تاکنون کسی در اصفهان به این معضل اهمیت نداده است چرا که مانند زباله های تر، شیرابه و بوی آزار دهنده تولید نمی کند و به این ترتیب شهروندان متوجه خطرات زیست محیطی آن نمی شوند.

دهنوی اضافه کرد: حدود چهار هزار تن از این نخاله های ساختمانی در منطقه گردنه زینل و سه هزار تن دیگر هم در مناطق غیر مجاز و بدون مجوز دفن می شوند که افزون بر ۵۰ درصد این نخاله های ساختمانی همچنان قابل بازیافت و استفاده هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با ابراز تاسف از اینکه برخی شهروندان نخاله های ساختمانی را در حاشیه جاده ها و خیابان ها رها می کنند، اظهار کرد: تخلف در هر زمینه ای وجود دارد و شهرداری هم نیرویی برای کنترل تک تک شهروندان ندارد که از وقوع تخلف جلوگیری کنند با این وجود در حال طراحی سیستم و برنامه ای نظارتی هستیم که فرآیند تخریب، جمع آوری، حمل و نقل و مکان دفن نخاله های ساختمانی مدیریت شود.

وی گفت: در سال‌های گذشته نظارت خاصی بر دفع نخاله های ساختمانی شهر اصفهان وجود نداشته است و آنها پس از تخلیه دفن می شد اما با یک برنامه ریزی و مدیریت صحیح می توان برفرآیند خاک برداری و تخریب با تکنولوژی روز نظارت و پس از تحویل نخاله ها به سازمان پسماند، آنها را بازیافت و مجدد در فعالیتهای عمرانی استفاده کرد.

جمع آوری نخاله های ساختمانی در اصفهان ساماندهی می شود

دهنوی خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه ریزی سازمان مدیریت پسماند اصفهان در نخستین گام طرح نظارت و مکانیزه کردن حمل و نقل نخاله های ساختمانی مورد بررسی قرار گرفته است که در آینده نزدیک ماشین های حمل و نقل پسماند ساختمانی به سامانه مکان یاب ( GPS ) مجهز می شوند تا در صورت تخلف و تخلیه پسماندها در مکان های غیرمجاز طبق قانون با متخلفان برخورد شود.

وی ادامه داد: گام بعدی راه اندازی کارخانه ای برای بازیافت نخاله های ساختمانی است که آنها به چرخه تولید بازگردند و در نهایت محصولات ساختمانی قابل استفاده تولید شود.

دهنوی ابراز امیدواری کرد در سال آینده این طرح اجرایی و مدیریت می شود.

بازگشت به چرخه تولید...

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: با اجرایی شدن این طرح و راه اندازی سامانه نظارت بر نخاله های ساختمانی بخش قابل توجهی از این پسماندها را می توان به چرخه بازگرداند که از نظر اقتصادی و زیست محیطی اهمیت فراوانی دارد.

دهنوی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد نخاله های ساختمانی قابل بازیافت هستند، افزود: پوکه هایی که از آجر ها در فرآیند بازیافت بدست می آید را می توان برای شیب بندی بام و کف آشپزخانه ها استفاده کرد و یا شن، ماسه را پس از فرآیند بازیافت و دانه بندی می توان در بنایی و کاشی کاری و مکان های غیرسازه ای به کار برد.

وی تصریح کرد: با این حساب درصد قابل توجهی از پسماندهای ساختمانی قابل استفاده مجدد است که تلاش می کنیم در اصفهان مدیریت و اجرا شود.

دهنوی خاطر نشان کرد: برای راه اندازی خط بازیافت پسماندهای ساختمانی با ظرفیتی بالغ بر ۱۲۰ تن در ساعت، هفت میلیارد تومان بودجه نیاز است و هزینه های بهره برداری هم سالانه یک میلیارد تومان برآورد می شود.

حداقل سازی تولید پسماند و بازیافت راهکاری برای حفظ منابع زیست محیطی است

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه عمده ترین مشکل زیست محیطی نخاله های ساختمانی پدیده گرد و غبار و انتشار ریزگردها است، اظهار کرد: در فرآیند تولید برخی از مصالح ساختمانی موادی استفاده می شود که ممکن است پس ازآنکه به پسماند تبدیل شد از نظر زیست محیطی آلودگی ایجاد کند و دفن آنها اشتباه است.

دهنوی اضافه کرد: از سوی دیگر برای تولید مصالح ساختمانی، محیط زیست و منابع زیست محیطی را تخریب می کنیم اما وقتی طی فرآیند بازیافت نخاله های ساختمانی به چرخه تولید بازگردد از برداشت بی رویه منابع طبیعی و تخریب محیط زیست جلوگیری شده و از این نظر بسیار ارزشمند است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در پایان از شهروندان خواست تا با مدیریت صحیح در مصرف، استفاده مجدد از مواد در حد امکان و تفکیک و بازیافت، در راستای حفظ منابع زیست محیطی، تولید انواع پسماند، چه عادی و چه ساختمانی را به حداقل برساند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار