نوروزی:موافق عبور قطار شهری از زیر چهارباغ نبودم

شهردار اصفهان با بیان اینکه در محور میانی چهارباغ شورای عالی چهارباغ تشکیل شده است، گفت: در این شورا کارشناسان مرمت، باستان‌شناسان، جامعه‌شناسان، شهرسازان، معماران، فضای سبز و ترافیک حضور دارند؛ هر کاری بر اساس نظر کارشناسی صورت می‌گیرد و مُهر و امضاء آنها در صورتجلسات خواهد آمد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در محور میانی چهارباغ شورای عالی چهارباغ تشکیل شده است، گفت: در این شورا کارشناسان مرمت، باستان‌شناسان، جامعه‌شناسان، شهرسازان، معماران، فضای سبز و ترافیک حضور دارند؛ هر کاری بر اساس نظر کارشناسی صورت می‌گیرد و مُهر و امضاء آنها در صورتجلسات خواهد آمد.

به گزارش ایمنا، قدرت الله نوروزی صبح امروز (دوشنبه) در برنامه تلویزیونی «از فراز الوند» که از شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد، اظهارکرد: اصفهان به عنوان یک شهر جهانی مطرح است، از این رو مردم دنیا در خصوص عملکرد مدیران شهر اصفهان قضاوت خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان باید به جایگاه واقعی خود برسد چرا که یک برند شهری- فرهنگی و شهری قابل مقایسه با شهرهای بزرگ دنیا است، افزود: باید در تمام امور شهری به گونه‌ای عمل شود که دستاوردهای این جهان شهر نه تنها برای مردم اصفهان بلکه برای مردم ایران و جهانیان مثمرثمر باشد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: از زمان آغاز فعالیت، بر اساس برنامه ای که به شورای اسلامی شهر اصفهان ارایه کردیم، نخستین محور برنامه‌ها موضوع گردشگری بود و تاکنون در این راستا تلاش‌های خوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری همواره تلاش کرده تا اصفهان را به عنوان مرکز گردشگری ایران معرفی کند، اظهارکرد: در این راستا با خواهر خوانده های اصفهان در شهرهای مختلف دنیا ارتباط برقرار کردیم؛ مدیریت شهری در تلاش است تا اصفهان به جایگاه واقعی خود برسد.

نوروزی ادامه داد: در این دوره چهارباغ اصفهان را به عنوان یک محور فرهنگی معرفی کردیم و خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در چهارباغ انجام شده است.

تغییر فضای فرهنگی شهر در نوروز ۹۷

وی با بیان اینکه نوروز امسال افرادی که از اصفهان دیدن کردند، اذعان داشتند که فضای فرهنگی شهر تغییر کرده، گفت: اردیبهشت امسال برنامه‌های بسیار خوبی در اصفهان اجرا شد، همچنین در آذرماه سال جاری به مناسبت روز بزرگداشت اصفهان، میزبان میهمانان داخلی و خارجی بسیاری هستیم.

شهردار اصفهان ابراز امیدواری کرد: طی سه روز بزرگداشت اصفهان برنامه های مناسبی را ارایه کنیم تا اصفهان بتواند در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.

وی در خصوص لرزه‌خیزی و گسل ‌ های اصفهان، اظهارکرد: شاید اصفهان در معرض خطر گسل‌ها نباشد، اما از دو جهت دیگر خطراتی اصفهان را تهدید می‌کند که یکی بافت‌های فرسوده و دیگری فرونشست زمین است.

خطر فرونشست کمتر از زلزله نیست

نوروزی با بیان اینکه اصفهان شهری دارای مادی‌های متعدد است که اگر در رودخانه آب جاری نباشد، در این مادی‌ها گردش آب را نخواهیم داشت، آب در زمین نفوذ نمی کند و اسفنج‌ها تازه و سرزنده نمی مانند بنابراین احتمال فرونشست زمین وجود دارد، افزود: با توجه به اینکه اصفهان دارای میراث متعدد است، اگر فرونشست برای ساختمان‌های تاریخی به عنوان میراث اصفهان رخ دهد، خطر آن کمتر از زلزله نیست.

وی ادامه داد: دو هزار و ۱۰۰ هکتار شهر اصفهان بافت فرسوده روستایی، میانی و تاریخی است که تقریباً بیش از ۵۰۰ هکتار آن بافت فرسوده تاریخی است و ما ناگزیر به بازسازی و ترمیم و اصلاح آن هستیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه بافت‌های تاریخی میراث اصلی شهر اصفهان است و نمی‌توان آنها را تخریب و سپس نوسازی کرد، تصریح کرد: بیش از ۱۵۰۰ هکتار بافت روستایی و میانی در ۱۵ منطقه شهر اصفهان به ویژه مناطق کمتر برخورداری از جمله ۱۴، ۱۵ و دو، وجود دارد که برای احیاء این بافت‌ها اقداماتی را آغاز کردیم، بخشی را هم در منطقه شش در محله همت آباد در حال اجرا است، هر چند دنبال هستیم بافت های فرسوده را به نحوی احیاء کنیم که از این حالتی که دارد، خارج شود.

نوروزی افزود: امکان اینکه مردم با استفاده از وام های ارزان قیمت بافت فرسوده خود را تخریب و احیاء کنند، وجود دارد.

وی احیاء بافت های فرسوده شهر را یکی از مباحث جدی و دارای اولویت دانست و گفت: طی چند روز گذشته در تهران با مشاور عالی رییس جمهور و مسئولان مربوطه مذاکراتی انجام و مصوباتی آماده کردیم تا بتوانیم از امکانات مالی نیز استفاده کنیم، البته برای نوسازی بافت فرسوده نیاز به مشارکت مردم داریم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه یکی از شعارهای اصلی مدیریت جدید شهرداری، مشارکت مردم بوده است، اظهار امیدواری کرد: با همکاری مردم، توسعه‌گران و افرادی که آماده سرمایه‌گذاری در این بخش هستند، همچنین تشکیل تعاونی‌ها توسط مردم، بتوانیم اصفهان را به عنوان شهری مهم در ایران از این تهدید رها کرده و ایمن کنیم.

تاب‌آوری شهر یک اصل مهم

نوروزی با تاکید بر اینکه تاب‌آوری شهر باید به عنوان یک اصل مهم مورد توجه قرار گیرد، اظهارکرد: طی چند روز گذشته با برگزاری همایشی تخصصی در اصفهان متخصصان را دور هم گردآورده و در خصوص تاب آوری شهر تبادل نظر انجام شد، چون معتقدیم باید برای زندگی بهتر، شهر بهتری داشته باشیم و نمی‌توان بدون یک شهر خوب، زندگی بهتری داشت؛ سیاست مدیریت شهری، تاب‌آوری شهر برای یک زندگی ایمن و بهتر جهت آسایش و رفاه عمومی شهروندان است.

وی با اشاره به شرایط فعلی زاینده رود، اظهار کرد: متأسفانه خشکی زاینده رود بدترین دردی است که به جان اصفهان افتاده و بزرگترین غصه مردم در اصفهان این است که زنده رود، زنده نیست.

شهردار اصفهان با بیان اینکه همه باید به موضوع زاینده رود به عنوان موضوع مهم و ملی توجه کنند، گفت: شهرداری نیز به عنوان ذی‌نفع زنده‌رود، با توجه به اینکه شهرداری اصفهان بزرگترین حقابه‌دار زاینده رود است، در این باره تلاش های زیادی انجام داده است؛ شاید بیشترین نیازمند به زاینده رود شهر اصفهان است، بنابراین باید آب در بستر زاینده رود از ابتدا تا تالاب جاری باشد، زیرا در هر کدام از بخش‌ها، حکمتی نهفته است.

نوروزی تاکید کرد: اگر می گوییم تالاب گاوخونی، یعنی از مبدأ ۴۲۰ کیلومتر آن طرف‌تر که تالاب گاوخونی قرار دارد، تالاب در جایی واقع شده که اگر آب به آن نرسد، ریزدانه ها شهر اصفهان را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه حدود دو میلیون و ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در شهر اصفهان ساکن هستند و در شعاع ۳۰ کیلومتری این شهر نیز چهار میلیون جمعیت دیگر زندگی می کنند، گفت: ما باید کاری کنیم که آب به تالاب گاوخونی برسد، آب باید در اصفهان جاری باشد چون ۵۰۰ هکتار آثار باستانی اصفهان تشنه آب است و این آثار از جمله پل خواجو، پل سی و سه پل، میدان امام (ره) همه و همه به وجود آب زنده است.

آب باید در مادی‌های شهر بچرخد

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه آب باید در مادی‌های متعددی که در اصفهان وجود دارد، بچرخد، اظهارکرد: از ابتدا بنا بر این بوده که شهر اصفهان در ساحل زاینده رود شکل گیرد، بنابراین با توجه به شرایط موجود، از تمام شهرسازان، معماران، افراد خلاق و هنرمند می خواهم کمک کنند و راهکار دهند که با توجه به شرایط فعلی، شهر را چگونه بسازیم و چگونه از این خطر نجات دهیم؛ از تمام مقامات و مسئولان تقاضا دارم کمک کنند تا سد تونل سوم ساخته و طرح بهشت آباد اجرایی شود.

نوروزی گفت: آب باید در زاینده‌رود جاری شود زیرا در غیر این صورت بزرگترین دستاورد تاریخ بشری ایران یعنی شهر اصفهان در معرض مورد تهدید قرار می گیرد، بنابراین همه باید کمک کنند تا وضعیت از این شرایط خارج شود.

وی با اشاره به اهمیت سیما و منظر شهر اصفهان، اظهارکرد: استفاده از مصالح ساختمانی در شهر اصفهان ضوابط خاص و آیین نامه های مربوطه را دارد که در کمیسیون ماده پنج نیز مورد بررسی قرار گرفته و تصویب شده است.

در صدد جداره‌سازی خیابان‌های شهر هستیم

شهردار اصفهان با بیان اینکه بافت اصفهان تاریخی است و بر اساس مقررات در بافت های تاریخی باید در نمای ساختمان ها حداقل ۶۰ درصد از آجر و در سایر مکان ها بیش از ۲۰ درصد سنگ در نمای ساختمان استفاده شود، افزود: اگر می بینید در نمای ساختمان‌های اصفهان بیشتر آجر به کار رفته، این ضوابط مبتنی بر اصول علمی و کارشناسی است و اگر گاهی تخلفاتی صورت گرفته و این قاعده رعایت نشده، باید مورد بررسی قرار گیرد، چون وقتی می گوییم بافت تاریخی، سخن از یک پکیجی است که همه باید رعایت کنند؛ در صدد جداره‌سازی خیابان‌های شهر هستیم تا در آینده جلوه‌های آن بیشتر بروز پیدا کند.

نوروزی با اشاره به روند اجرای قطارشهری اصفهان گفت: اجرای خط یک قطار شهری اصفهان با احتساب امسال ۱۸ سال زمان طول کشید، زمانی که من به عنوان شهردار اصفهان انتخاب شدم، روند اجرای عملیات ۸۷ درصد پیشرفت کرده، اما در قله نهایی ۱۳ درصد کار پروژه باقی مانده بود که بخش اعظم و مشکلات پروژه به شمار می‌رفت.

وی ادامه داد: در یک برنامه تلویزیونی به مردم اصفهان قول دادم که تا نوروز ۹۷ خط یک را به اتمام برسانیم، از این رو به صورت سه شیفت کار و فعالیت انجام و طبق قولی که داده بودیم، ظرف چهارماه خط یک به اتمام رسید.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر تمام ایستگاه‌های خط یک قطار شهری به روی مسافران باز است، اظهارکرد: البته تعداد شش ایستگاه از جمله ایستگاه‌های مهم میدان انقلاب و میدان امام حسین(ع) تکمیل نشده بود و پس از گذشت ۱۷ سال تنها کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت کرده بود که در مدت چهار ماه این ایستگاه‌ها نیز تکمیل شد.

وی تصریح کرد: حدفاصل دروازه شیراز تا صفه نیز تعداد چهار ایستگاه و برق بالای سر ایستگاه ها باقی مانده بود که کارهای آن تکمیل شد و در حال حاضر خط یک قطارشهری اصفهان از شمال تا جنوب به طول مسیر ۲۱.۲ کیلومتر اقدام به جابه جایی مسافران می کند.

نوروزی با بیان اینکه عملیات اجرایی خط دو قطار شهری اصفهان آغاز شده است، گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی چهار ایستگاه خط دو قطار شهری اصفهان شروع شده و ایستگاه‌های پنجم و ششم نیز به زودی آغاز خواهد شد؛ خط دو قطار شهری اصفهان بیش از ۲۱ کیلومتر طول مسیر دارد که احداث ۱۴ کیلومتر آن را از چند نقطه آغاز کرده‌ایم.

موافق عبور قطار شهری از زیر چهارباغ نبودم

شهردار اصفهان با بیان اینکه برای تامین مالی خط دو قطار شهری اصفهان توانستیم ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را دریافت و به فروش رساندیم، تصریح کرد: خوشبختانه برای خط دو قطار شهری اصفهان منابع مالی وجود دارد، اگر چه در گذشته هر کیلومتر آن را با صرف ۲۵۰ میلیارد می ساختیم و امسال باید ۴۰۰ میلیارد اعتبار در نظر بگیریم؛ برای خط سه قطار شهری اصفهان دنبال هستیم تا کنسرسیوم تشکیل دهیم چرا که خط سه قرار است از دروازه شیراز شروع و به سمت ذوب آهن امتداد یابد.

نوروزی با اشاره به موضوع عبور مترو از زیر چهارباغ، اظهارکرد: باید بیان کنم که این بحث به ۱۵ سال پیش باز می‌گردد، آن زمان فرماندار اصفهان بودم و با اینکه این اتفاق عملیاتی شود، چندان موافق نبودم، اما متولی امر دیگران بودند و این اتفاق افتاد، اما بررسی‌هایی که انجام دادم یقین پیدا کردم که مراقبت‌های ویژه صورت گرفته و عبور قطار شهری به سی و سه پل آسیب نمی‌زند، زیرا میلیاردها تومان هزینه شده، زیر ریل‌ها لاستیک‌گذاری شده تا هیچ لرزه‌ای اتفاق نیفتد، همچنین لرزه‌سنجی‌های لازم انجام شده است و در حال حاضر خطری وجود ندارد.

وی ادامه داد: البته من از جمله افرادی بودم که تمایل نداشتم قطار شهری از زیر چهارباغ یا از کنار سی و سه پل عبور کند، در واقع بر این باور بودم که می‌شد کار دیگری کرد، اما نظر مخالفان در خصوص اقدامات انجام شده، اثبات نشده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در چهارباغ اصفهان به واسطه احداث بزرگترین ایستگاه قطار شهری، درختانی آسیب دید و البته تمام این اقدامات مربوط به دوره قبل مدیریت شهری اصفهان است، تاکید کرد: آمادگی دارم که در تمام این زمینه‌ها نظرات کارشناسی را اعلام کنم.

وی گفت: چهارباغ طی پنج دهه قبل با توجه به طرح تفصیلی قرار بود به پیاده راه تبدیل شود، این ایده بسیار درست بود به طوری که «محمد بهشتی» رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی که به اصفهان سفر کرده بود گفت آرزوی ۴۰ ساله ما پیاده راه شدن چهارباغ بود که محقق شد.

نوروزی تصریح کرد: در دوره قبل شرایط خاصی وجود داشت و افکار عمومی و مسایل اجتماعی سد راه اجرای پیاده راه شدن چهارباغ بود، اما ما توانستیم این کار را انجام دهیم.

وی افزود: وقتی کار خود را در مدیریت شهری آغاز کردیم قطار شهری از چهارباغ عبور و حتی یک ایستگاه آن نیز ساخته شده بود، البته آسیب‌هایی وارد شده بود که اکنون با مراقبت های میراث هر آنچه خراب شده در حال بازسازی و اصلاح است و از این بابت نگرانی چندانی وجود ندارد، اما وقتی ما آمدیم احداث مسیر پیاده رو چهارباغ که هر کدام یک هزار و ۱۰۰ متر طول دارد شروع و برخی نقاط آن گودبرداری شده بود، همچنین ۴۰۰ متر آن سنگفرش شده بود و من مجبور بودم ادامه دهم، شاید اگر خودم می خواستم از صفر شروع کنم؛ نگاه دیگری داشتم.

چهارباغ پروژه نیست، یک برنامه است

شهردار اصفهان با بیان اینکه تمام تلاش شهرداری اصفهان مهیا شدن گذر فرهنگی چهارباغ برای برگزاری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان بود، گفت: از این رو به صورت دو یا حتی سه شیفته کار انجام شد و دو مسیر یک هزار و ۱۰۰ متری با عرض هر کدام هشت متر را پیاده راه کردیم که در کل ۳۵ هزار و ۲۰۰ متر مسیر را طی سه ماه تکمیل، سنگفرش کرده و آرزوی۴۰ ساله همه را تحقق بخشیدیم.

وی با تاکید بر اینکه در محور میانی چهارباغ شورای عالی چهارباغ تشکیل شده است، افزود: در این شورا کارشناسان مرمت، باستان‌شناسان، جامعه‌شناسان، شهرسازان، معماران، فضای سبز و ترافیک حضور دارند؛ هر کاری بر اساس نظر کارشناسی صورت می ‌ گیرد و مُهر و امضاء آنها در صورتجلسات خواهد آمد.

نوروزی تصریح کرد: ما به گونه‌ای عمل می‌کنیم که چهارباغ به عنوان نه یک پروژه بلکه یک برنامه دیده شود، زیرا ممکن است حین انجام کار با لایه‌ای از دوران صفویه یا قاجاریه در زیر زمین برخورد کنیم که نباید اجازه دهیم آسیب ببیند.

وی افزود: خوشبختانه میراث فرهنگی در شورای عالی چهارباغ نماینده دارد و از مباحث تاریخی مراقبت می‌کند و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد؛ اگر هم مواردی وجود داشته هیچ کدام مربوط به دوره جدید شهرداری نیست.

شهردار اصفهان گفت: در سمتی از چهارباغ که عمق زیادی داشت، ورود پیدا نکردیم و تاکید کردیم اگر به یک خشت یا سنگی هم برخورد کردند، کاملاً محافظت شود و توانستیم وضعیت را به گونه‌ای که هست درآوریم.

توجه به مشکلات گردشگران در اصفهان

وی در خصوص گلایه‌هایی مبنی بر نبود سرویس‌های بهداشتی در اطراف مکان‌های تاریخی، اظهارکرد: از وقتی سکاندار شهرداری اصفهان شدم، جلسات هم‌اندیشی را با گروه‌های مختلف برگزار کردم، در این مدت ۴۰ جلسه برگزار شده که که یکی از آنها با فعالان گردشگری بود؛ در آن جلسه کارشناسان تاکید داشتند که گردشگران خارجی از نبود سرویس‌های بهداشتی در مسیر بافت‌های تاریخی گلایه دارند، از این رو در پشت چهارباغ، گوشه پارک شهید رجایی مجموعه ای از سرویس‌های بهداشتی را ایجاد کردیم، زیرا برای چهارباغ اهداف خوبی داریم و در تلاش هستیم هر فردی با خانواده خود با چهارباغ می‌آید حداقل چهار ساعت ماندگاری داشته باشد.

نوروزی ادامه داد: بافت میانی چهارباغ را اگر چه اعلام کردیم که تا نوروز ۹۸ افتتاح می‌شود، اما به لحاظ حساسیت موضوع عجله نمی‌کنیم تا چهارباغ به محور مهم گردشگری تبدیل شود.

وی با بیان اینکه برای ساختمان جهان نما اقدامات خوبی انجام شده و استارت آپ‌ها در آن مستقر شده‌اند، گفت: مدتی قبل با یک شرکت کارآفرین قراردادی امضاء کردیم و به دنبال آن ۱۷ استارت آپ که بیشتر آنها از قشر جوان جامعه هستند در ساختمان جهان نما واقع در میدان امام حسین(ع) مقابل شهرداری مرکزی اصفهان مستقر شدند؛ البته نقاط دیگری را نیز در سطح شهر شناسایی می‌کنیم تا استارت آپ‌ها مستقر و اشتغال‌زایی انجام شود.

ایجاد دهکده‌های IT در شهر

شهردار اصفهان تاکید کرد: به اصفهان نگاهی فرا صنعتی داریم، زیرا ظرفیت آن از بُعد صنعتی تکمیل شده است، از این رو به گونه‌ای عمل می کنیم که دهکده‌های IT در شهر ایجاد شود و با استفاده از سایت، افراد بین المللی شوند و تولید و کالای خود را از طریق سیستم به تمام دنیا صادر کنند.

وی ادامه داد: برای حمایت از جوانان، شورای مشورتی جوانان را تشکیل داده و ارتباط را با نخبگان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برقرار کردیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار