ثبت 5 وقف جدید در شهرستان شاهین شهر و میمه

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهین شهر و میمه خبر از ثبت 5 وقف جدید در این شهرستان طی سال جاری داد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهین شهر و میمه خبر از ثبت 5 وقف جدید در این شهرستان طی سال جاری داد.

مهدی قربانی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته وقف گفت: در راستای ترویج فرهنگ وقف و سوق دادن هم وطنان به وقف کردن، اواخر صفر المظفر و اوایل ماه ربیع الاول به عنوان دهه وقف نامگذاری شده است.

وی بیان داشت: در فرهنگ اسلام کمک به هم نوع وظیفه و رسالتی مهم برای توانمندان جامعه تعریف شده و از ثروت به عنوان امانت الهی در دست بشر یاد شده که باید در مجاری صحیح و امور عام المنفعه راهبری و هدایت شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان با اشاره به اینکه وقف یکی از برترین و پر دوام ترین مظاهر احسان، نیکو کاری و خدمت به هم نوعان و کمک به مصالح جامعه تنظیم امور اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است، گفت: وقف در ساماندهی زندگی فردی و اجتماعی نقش فراوان دارد و اگر مردم طبق مقررات اوقاف و احکام اسلامی در جامعه عمل کنند، وقف می تواند تأثیر به سزایی در حل مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشته باشد.

قربانی در ادامه اضافه کرد: در شهرستان شاهین شهر و میمه 39 مورد موقوفه و 228 مورد رقبه ثبت شده است و همچنین این شهرستان دارای 97 مسجد، 19 حسینیه و 9 بقعه متبرکه می باشد.

وی با بیان اینکه رسالت اداره اوقاف در سه فصل موقوفات، بقاء متبرکه و فعالیت های قرآنی خلاصه می شود گفت: در طول 6 ماه اول سال جاری 12 فقره سند مالکیت تک برگ مسجد قائمیه(عج) واقع در شهر گرگاب و رقبات تجاری آن اخذ و سند مذکور در سامانه ثبت و تصاویر نیز اسکن شده، همچنین پیگیری و اخذ سند مالکیت دفترچه ای مربوط به مسجد امام حسین(ع) بختیاری ها جهت تبدیل به سند تک برگ به اداره ثبت اسناد و املاک شاهین شهر ارسال و هزینه ها پرداخت و سند مالکیت مسجد صاحب الزمان(عج) واقع در شهر گرگاب اخذ شده است.

رئیس اداره اوقاف شهرستان به فعالیتدهای حقوقی این اداره اشاره کرد و افزود: در طول مدت یاد شده 8 پرونده شامل یک فقره اجرای حکم که وجه مربوطه به حساب موقوفه واریز شده، اخذ 3 فقره حکم تخلیه در جهت احقاق حقوق موقوفات، اخذ حکم قطعی محکوم به پرداخت اجور معوقه از 2 رقبه موقوفه اهل البیت(ع) و 2 فقره پرونده جریانی مربوط به مطالبات موقوفات در محاکم قضایی شاهین شهر جهت احقاق حقوق موقوفات در حال پیگیری می باشد.

قربانی از فعالیت های عمرانی از محل نذورات و مشارکت های مردمی سخن گفت و اضافه کرد: سنگ کاری سقاخانه به مساحت 350 مترمربع و تسطیح و بتن ریزی صحن ورودی در امام زاده قاسم(ع)، پی کنی و خاک برداری برای احداث حسینیه 800 متر در امامزاده شاه نعمت الله (ع)، گسترش 200 متر ایوان امامزاده سید صالحه خاتون(س)، نصب گلدسته های امامزاده سیده صالحه خاتون(س) از جمله این اقدامات به شمار می آید.

وی در ادامه گفت: ساماندهی فعالیت های قرآنی با راه اندازی بانک قرآنی یکی از فعالیت های شاخص قرآنی این اداره محسوب می شود که آمار قرآنی های شهرستان را شفاف ثبت می کند و در این راستا ما می توانیم در برگزاری کلاس های قرآنی منسجم و با برنامه ریزی بهتر اقدام کنیم.

رئیس اداره اوقاف شهرستان بیان داشت: به منظور آگاهی هموطنان از وقف، نیات وقف و راه های ارتباط در این خصوص تابلوهایی با عنوان «خیر ماندگار» با اطلاعات کامل از سوی این اداره در اماکن متبرکه و مساجد نصب می کنیم، این اقدام برای اولین بار در استان صورت می گیرد که مسیر وقف به صورت مختصر بیان شده است.

قربانی با تأکید بر اینکه خیلی از مشکلات را وقف می توان حل کرد گفت: اگر هر اداره یک موقوفه داشته باشد مطمئناً برای انجام فعالیت های خود منتظر اعتبارات دولتی نمی ماند و در واقع وقف اقتصاد مقاومتی است که نیازمند آگاهی رساندن به هموطنان در این رابطه می باشد.

وی بیان داشت: از ابتدای سال تاکنون 5 وقف جدید داشته ایم که از جمله آنها می توان به وقف یک قطعه زمین جهت فقرا و بی بضاعتان شاهین شهر، قطعه زمینی دیگر به مساحت 300 متر مربع واقع در شهر لایبید با نیت ساخت مسجد، حسینیه و سقاخانه و ساختمان 4 مغازه تجاری مربوط به مسجد الرضا (ع) واقع در شهر وزوان در جهت هزینه های جاری و توسعه مسجد اشاره کرد.

رئیس اداره اوقاف گفت: در شاهین شهر بیشتر نیات وقف در خصوص هزینه های روزانه مساجد، دارو و درمان بی بضاعتان می باشد و به طور کلی این شهر نیازمند فعالیت های فرهنگی، ترویج فعالیت های قرآنی، کمک به افراد بی بضاعت و ازدواج آسان است که به یاری واقفان و همچنین دفتر مشاوره وقف در این راه قدم بر می داریم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار