اشخاص حقیقی و حقوقی 500 میلیون به اداره اوقاف بدهکارند

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خمینی‌شهر گفت: بیش از 500 میلیون تومان اشخاص حقیقی و حقوقی بدهکار موقوفات این شهرستان هستند و مال‌الاجاره‌شان را پرداخت نکرده‌اند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خمینی‌شهر گفت: بیش از 500 میلیون تومان اشخاص حقیقی و حقوقی بدهکار موقوفات این شهرستان هستند و مال‌الاجاره‌شان را پرداخت نکرده‌اند. به گزارش ایسنا ، حجت‌الاسلام ابراهیمی امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: شهرستان خمینی‌شهر با بیش از 772 موقوفه و بیش از 2534 رقبه و 9 بقعه از شهرستان‌هایی است و موقوفات زیادی دارد. از مهم‌ترین موقوفات این شهرستان موقوفه ملک التجار و موقوفه شیخ نجفی است.
وی با اشاره به برنامه‌های هفته وقف، گفت: وقف احسانی ماندگار و یک اقدام خدا پسندانه است که ثمرات بسیار زیادی برای جامعه اسلامی خواهد داشت. در ادیان گذشته نیز وقف بوده است، چون بشر همواره دوست داشته است که جامعه خالی از فقر باشد و در این مسیر افراد زیادی قدم برداشته‌اند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خمینی‌شهر با اعلام انجام چهار مورد وقف در سال جاری، گفت: یکی از خلأهایی که در این زمینه وجود دارد وقف‌های قرآنی است. می‌طلبد که در این زمینه بیشتر کار شود و واقفان جدید به سمت اوقاف و وقف بر قرآن سوق پیدا کنند.
قربانی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این اداره را عدم مراجعه واقفان قبل از انجام وقف به این اداره عنوان کرد و افزود: خیلی از واقفان برای انجام وقف به معتمدان مراجعه می‌کنند و وقتی پیش ما می‌آیند به مشکل و بن‌بست می‌خورند. چون وقف مقوله‌ای است که اگر واقف چیزی را وقف کرد و وقف نامه رسمی تنظیم شد، دیگر هیچ تغییری در نیت خود نمی‌تواند انجام دهد.
وی افزود: واقفان با مراجعه به اداره اوقاف می‌توانند از خدمات مشاوره استفاده و وقف خود را انجام دهند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خمینی‌شهر بیشترین نیات وقف در این شهرستان را برای روضه‌خوانی اهل‌بیت (ع) عنوان کرد و گفت: قطعاً اگر بخواهیم نیازهای جامعه را اولویت‌بندی کنیم، خلأهای فرهنگی در اولویت است. یکی از مواردی که می‌طلبد وقف‌ها در آن زمینه صورت گیرد وقف بر تولید فیلم است، چه برای کودک و چه برای بزرگ‌سال. امروز ساخت انیمیشن در اولویت است. اگر امروز ما کودکانمان را ندیدیم بعدها نمی‌توانیم آن‌ها را ببینیم چون مسیرشان شکل گرفته است.
وی اولویت دوم را فقرزدایی دانست و افزود: کمک به دانش آموزان بی‌بضاعت، تهیه جهیزیه و ... مواردی است که می‌توانند خیران در مورد آن وقف کنند.
ابراهیمی در مورد اقدامات انجام شده در خصوص موقوفاتی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تصاحب شده است، گفت: در بخش حقوقی اداره فعالیت‌های مؤثری در این زمینه انجام گرفته است. متأسفانه بیش از 500 میلیون تومان اشخاص حقیقی و حقوقی بدهکار موقوفات هستند و مال‌الاجاره‌شان را پرداخت نکرده‌اند. آموزش و پرورش، شبکه بهداشت و ... مبالغی به این اداره مقروض هستند. همچنین 39 رقبه در سال جاری احیا و شناسایی شده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خمینی‌شهر در خصوص مشکلات گورستان‌های وقفی شهر، گفت: اداره قبرستان‌های وقفی با اداره اوقاف است، اما در خمینی‌شهر عمده قبرستان‌ها به جز دو مورد، دست عده‌ای است که نه آن را دست شهرداری می‌دهند و نه اداره اوقاف! متأسفانه نظارتی بر قیمت‌های آن‌ها نیست که می‌طلبد مسئولان برای حل این مشکل فکری کنند.
وی با اعلام درآمد موقوفات از نذورات مردمی و فروش قبور، در مورد ساخت زائرسرا در امامزاده سید محمد(ص)، گفت: این زائرسرا که اسکلت آن تکمیل شده در جذب گردشگر بسیار مؤثر است. این پروژه حدود 6 هزار و 560 مترمربع زیربنا دارد و در دو طبقه شامل پارکینگ، هایپر مارکت، زائرسرا و سوئیت با ظرفیت 52 تخت طراحی شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار