نبود مراکز درمانی در شهرک‌های جدید چالش درمان اصفهان

مدیرگروه توسعه شبکه‌های بهداشت و درمان استان اصفهان گفت: محله‌ها و مناطق مسکونی جدید در حاشیه اصفهان شکل گرفته است اما زمین مناسب و اعتبار دولتی برای راه‌اندازی مراکز بهداشتی در شهرک های جدید اصفهان وجود ندارد.

مدیرگروه توسعه شبکه‌های بهداشت و درمان استان اصفهان گفت: محله‌ها و مناطق مسکونی جدید در حاشیه اصفهان شکل گرفته است اما زمین مناسب و اعتبار دولتی برای راه‌اندازی مراکز بهداشتی در شهرک های جدید اصفهان وجود ندارد.

در این ارتباط رسول حمامی در گفت‌وگویی با ایمنا به اجرای برنامه تحول سلامت از سال ۹۲ اشاره می کند و می‌گوید: این طرح شامل ۱۰ برنامه اصلی و ۱۵ برنامه پشتیبان است؛ یکی از این ۱۵ برنامه پشتیبان بهبود فضاهای فیزیکی و تجهیزات است؛ وزارت بهداشت در این زمینه بودجه‌ای تخصیص داده که از این طریق تقریبا کل واحدهای بهداشتی و درمانی شامل خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز بهداشتی درمانی که به اصطلاح به آن‌ها مراکز خدمات جامع سلامت می‌گویند را احداث، نوسازی تجهیزات و بازسازی کردیم.

او کمبود تجهیزات در مراکز درمانی را رد و تاکید می‌کند: با مراجعه به مراکز و پایگاه‌های بهداشت تفاوت و تحولاتی که بعد از برنامه تحول سلامت در شماری از مراکز صورت گرفته، قابل مشاهده است؛ مشکل کمبود تجهیزات حل شده و مراکز جدید الاحداث نیز تمام تجهیزاتشان به روز و نو است؛ امکاناتی مانند مبلمان اداری که مربوط به ارباب رجوع است کاملا نوسازی شده و تجهیزات فنی که شامل تجهیزات پزشکی و تخصصی است نیز به طور کامل اصلاح شده و آن‌هایی که مشکل داشتند و یا فرسوده بودند با استفاده از اعتبارات تخصیص یافته به برنامه تحول سلامت نوسازی و خریداری شدند و از این لحاظ در شرایط مناسبی هستیم.

حمامی با اشاره به اینکه خدمات ارائه شده در این حوزه را سطح اول خدمات سلامت می‌گویند، می‌افزاید: خوشبختانه با پیش بینی‌هایی که از قبل انجام دادیم و با توجه به این موضوع که تحریم‌ها جهت‌گیری خاصی به بخش پزشکی و دارویی داده، الان مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشت مشکلی برای تامین واکسن‌ها و داروهای مورد نیازشان ندارند و به حد کافی دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی در این مراکز وجود دارد؛ نگرانی خاصی از این بابت نخواهیم داشت.

او با تاکید بر اینکه در مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشت داروهای سطح اول مورد استفاده قرار می گیرد، اظهار می‌کند: این داروهای مکمل شامل قطره‌های آهن، مولتی ویتامین، ویتامین آ و قرص‌های آهن، کلسیم، ویتامین دی و آ، داروهای پیشگیری برای گروه‌های پر خطر و ... است؛ برخی از این داروها در کشور تولید می‌شوند و مشکل خاصی برای تامین آن‌ها نداریم؛ البته آینده را نمی‌توان پیش بینی کرد و ما داروهای مورد نیاز این حوزه را خریداری کردیم تا اگر تحریم‌ها علیه ایران ادامه یافت، با مدیریت صحیح مشکلی در این باره نداشته باشیم.

مدیر گروه توسعه شبکه‌های بهداشت و درمان استان ادامه می‌دهد: برای بهبود در خدمات رسانی تمام کسانی که به مراکز مراجعه می‌کنند توسط سوالاتی که در سامانه پیامکی پرسیده می‌شود، نظرخواهی می‌شوند؛ برای رسیدگی به شکایات با شماره تلفن ۳۴۴۸۵۱۶۱۸ نیز می توان تماس گرفت.

او اضافه می‌کند: ارزیابی پرسنل و کادر خدمات‌رسانی در مراکز بهداشت در نظارت‌های حضوری چه محسوس و چه نامحسوس انجام می گیرد، موارد مربوط به نارضایتی از پرسنل سریع بررسی می‌شود .

حمامی در خصوص مهم‌ترین چالش شهر اصفهان در حوزه بهداشت و درمان اظهار می ‌ کند: محله‌ها و مناطق مسکونی جدید در حاشیه اصفهان شکل گرفته است و طبق قانون ۱۰۱ شهرداری‌ها، باید زمین برای تاسیس مراکز بهداشتی و درمانی اختصاص داده شود تا شهرک‌هایی مانند شهرک نگین، شهید کشوری، شفق، ولی عصر و ... که در اصفهان شکل گرفته و جمعیت انبوهی را نیز در خود جای داده را از این نظر تامین و مراکز خدمات بهداشتی و درمانی را در این مناطق راه‌اندازی کنیم.

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر نه زمین مناسب و نه اعتبار دولتی برای راه ‌ اندازی مراکز بهداشتی در شهرک های جدید اصفهان نداریم؛ در این زمینه مکاتباتی با استانداری، شهرداری و دیگر ارگان‌های ذی ربط داشته‌ایم اما به نتیجه مطلوبی دست نیافته‌ایم.

حمامی با اشاره به اینکه رویکرد خیران نیز بیشتر مشارکت در احداث مراکز درمانی و تامین تجهیزات است، می‌گوید: خیران وقتی ورود پیدا می کنند که زمینی برای ساخت و احداث مراکز بهداشتی و درمانی وجود داشته باشد.

مدیر گروه توسعه شبکه های بهداشت و درمان استان در خصوص ایجاد اتاق مادر و کودک برای رفاه حال مراجعه کنندگان که بیشترین درصد ارباب رجوع به مراکز جامع سلامت و یا پایگاه های بهداشت هستند، نیز اظهار می‌کند: این موضوع تاکنون به ما انعکاس داده نشده بود تا برای آن چاره اندیشی کنیم.

فراز و نشیب تامین دارو در مراکز درمانی

کمال حیدری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با اشاره به اینکه ۲۰مرکز جدید بهداشت وجود دارد که تجهیزات آن باید کامل شود، می‌گوید: در یک‌ هزار و ۱۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی استان از لحاظ تجهیزات اداری، فنی و تخصصی پزشکی مشکل و کمبودی نداریم.

او تصریح می‌کند: در تامین داروهای مورد نیاز گاهی اوقات فراز و نشیب‌هایی برای تامین و توزیع برخی واکسن‌ها مثل واکسن هاری وجود داشته است که خوشبختانه با مدیریت صحیح، خدمات رسانی به مراکزی که کمبود داشته‌اند، انجام شده است و یا افراد را سریعا به مراکزی که تامین بوده‌اند ارجاع دادیم تا مشکل حل شود.

حیدری ادامه می‌دهد: در زمینه داروهای مکمل کمبود نداریم و اگر مرکزی به ارباب رجوع بگویید این داروها را نداریم، سوء مدیریت آن مرکز را نشان می‌دهد اما برای داروهای پیشگیری با توجه به سیاست‌های موجود برای کنترل جمعیت و سلامت باروری فقط به گروه‌های پر خطر داین داروها را ارایه می‌دهیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه باید از پرت واکسن‌ها و داروهای موجود در مراکز و پایگاه های بهداشت جلوگیری شود، اظهار می‌کند: مسئولان مراکز موظفند اگر تاریخ انقضای داروها و یا واکسن‌ها نزدیک است، اطلاع دهند تا این اقلام را به مراکزی بدهیم که اعلام نیاز کرده‌اند، البته نرم افزاری طراحی شده است که به وسیله آن تمام مراکز را رصد می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه مجمع خیرین بهداشت و سلامت حدود ۱۱ سال است که در مرکز بهداشت استان شکل گرفته و نیازهای مربوط به این حوزه را در تمام نقاط استان اعلام می کند تا بر اساس اولویت‌ها برای موارد لازم و ضروری به خصوص در مناطق محروم و شهرک‌های تازه تاسیس شده، ورود پیدا کنند، خاطر نشان می‌کند: با کمک این مجمع حدود ۵۰۰ مرکز بهداشت در استان بازسازی، بهسازی و احداث شده است؛ در خصوص خرید زمین برای مناطقی که نیاز به احداث مراکز بهداشت و سلامت است نیز از خیران می‌خواهیم که دست یاری در این راستا به ما بدهند تا زمین‌های مورد نیاز برای احداث این مراکز خریداری شود و خدمات هرچه سریع‌تر در مناطق و شهرک‌های تازه تاسیس ارائه شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان احتمال تعطیلی برخی از مراکز در این حوزه را به علت کمبود تجهیزات و نیرو رد کرده و می‌گوید: کمبد نیرو داریم اما نه در حدی که مراکز به این خاطر تعطیل شوند، اگر دولت تامین منابع کند، برای استخدام و به کارگیری نیرو انسانی اقدام خواهیم کرد، فشار کار بر روی نیروهای موجود است تا کمبودی در ارائه خدمات نداشته باشیم؛ با توجه به اینکه خدمات این حوزه کاملا رایگان است بودجه زیادی نداریم و اگر بودجه بیشتری به این بخش اختصاص یابد وضعیت بهتر خواهد شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار