عشایر برای جلوگیری از تخریب عرصه ها بموقع کوچ کنند

حضور دامها در عرصه های طبیعی سمیرم پس از گذشت 2 ماه از زمان کوچ پاییزه عشایر به قشلاق، تخریب طبیعت را به دنبال دارد که باید برای رفع این مشکل چاره ای اندیشید.

حضور دامها در عرصه های طبیعی سمیرم پس از گذشت 2 ماه از زمان کوچ پاییزه عشایر به قشلاق، تخریب طبیعت را به دنبال دارد که باید برای رفع این مشکل چاره ای اندیشید.
به گزارش ایرنا، عشایر در 2 مرحله در بهار و پاییز کوچ می کنند که به تاکید کارشناسان امر رعایت زمان بموقع کوچ دامها در این مراحل برای حفظ عرصه های طبیعی ضروری است.
عشایر هر سال اوایل ماه اردیبهشت با گرم شدن هوای شهرهای و بنادر گرمسیری به مناطق خوش آب و هوای ییلاقی می کوچند و اواخر شهریور ماه یا اوایل ماه مهر هر سال با سرد شدن هوای ییلاق، بار سفر به قشلاق می بندند و راهی گرمسیر می شوند.
این دور تکرار و کوچ های مداوم، سالیان سال است ادامه دارد اما به اعتقاد کارشناسان در یکی دو دهه اخیر و با ادامه خشکسالی و دست اندازی و تصرف ایل راه ها، گرمتر شدن هوا در ییلاق و صنعتی شدن کار و زندگی، کوچ و کوچندگی و کوچ گری تغییر و تحولات زیادی را به خود دیده و تا حدود زیادی از شکل سنتی خود خارج شده است.
این در حالی است که رصد اخبار شکسته یا آزاد شدن قرُق بهاره عشایر در چند سال اخیر نشان می دهد هر سال زمان قانونی تقویم کوچ که بیست و پنجم ماه اردیبهشت هر سال تعیین شده، سال به سال عقبگرد داشته و همین امسال به روزهای پایانی فروردین ماه رسید تا این ورود و کوچ زودهنگام و بی سابقه علاوه بر تخریب طبیعت تازه روییده سمیرم به تلف شدن افزون بر یکهزار رأس دام خود عشایر منتهی شود.
از سوی دیگر، این روزها و با گذشت نزدیک به 2 ماه از پایان ماه شهریور و زمان کوچ پاییزه عشایر به قشلاق، هنوز هم تعدادی از عشایر و دام هایشان مشغول چرای دام در طبعیت سرد و باران خورده و باغ های بدون سیب هستند و تعدادی با کشنده ها و تریلی های چند طبقه، گوسفندان و اسباب زندگی خود را به مناطق گرمسیری منتقل می کنند.
برآیند اظهارات برخی از شهروندان از مسیر جاده سلامت و ورودی آبشار در مرکز شهر سمیرم، کمربندی غرب و جاده ونک منطقه نشان از حضور تعدادی از دام ها و عشایری دارد که هنوز نکوچیده اند.
رییس اداره امور عشایر سمیرم روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : حضور عشایر در این فصل در منطقه سمیرم غیر قانونی است.
علی اکبر نادری اظهارداشت : باران های شدید اردیبهشت ماه باعث سرمازدگی و تلف شدن تعداد زیادی از دام ها شد و امروز در این فصل شاهد سرمای هوا و حضور تعدادی از عشایر در منطقه هستیم که باید کوچ کرده باشند.
وی که یازدهم ماه مهر امسال به ایرنا گفته بود فقط30 درصد عشایر سمیرم کوچ کردند، تصریح کرد: بخشی از عشایر باغدار بودند که تا آن زمان برای برداشت محصول در منطقه ماندند اما امروز که فصل برداشت محصول خاتمه یافت مشخص نیست چرا این گروه باقی ماندند و کوچ نکردند.
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم در ماه مهر به خبرنگار ایرنا گفته بود: امسال ورود زودهنگام عشایر به ییلاق در ابتدای اردیبهشت، اقدامی بی سابقه، غیرقانونی و تخلف بود و اکنون با کوچ دیرهنگام پاییزه قشلاق را به تعویق انداختند.
عزت الله مرادی خاطرنشان کرد: کوچ های دیر یا زودهنگام بویژه با احتمال بارندگی های پیش رو و سرمای شدید هوا، علاوه بر نابودی و تخریب طبیعت، مشکلاتی را نیز برای سایر سازمان ها بویژه هلال احمر و ستاد مدیریت بحران ایجاد می کند.
وی با اشاره به تشکیل پرونده تخلف عشایر و دام های باقی مانده در ییلاق بیان کرد: با وجود جریمه های سنگین از 200 تا 450 میلیون ریال برای متخلفان هنوز تعدادی از عشایر در منطقه مشاهده شدند که با آنان برخورد قانونی خواهد شد.
وی اضافه کرد : از آنجا که مرتع به طور دائم در یک محل یافت نمی شود کوچ نشینان ناگریزند در پی آن از محلی به محل دیگر کوچ کنند اما اینکه بخواهند از تقویم کوچ و شرایط قانونی عدول کنند پذیرفتنی نیست و در این سرمای هوا ماندن در سمیرم غیر ممکن و دردسرساز است.
امید که مسئولان امر برای رفع این مشکل تدابیری بیندیشند.
افزون بر چهارهزار و 700 خانوار عشایری از چهار طایفه دره شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی ایل بزرگ قشقایی، هر سال بهار به همراه حدود 900 هزار راس دام خود به ییلاق سمیرم می کوچند و پاییز عازم گرمسیر می شوند.
بر این اساس، دهاقان، سمیرم، شهرضا، فریدن، چادگان و فریدونشهر از مهمترین شهرستان های استان اصفهان هستند که عشایر هر ساله در پاییز از این مناطق به قشلاق کوچ می کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار