کوهیان: کار سختی مقابیل شیمیدر داریم

سرمربی تیم بسکتبال ذوب آهن اصفهان از بازی سخت تیمش مقابل تیم شیمیدر تهرانی که در قامت یک مدعی در این فصل ظاهر شده است، می‌گوید.

سرمربی تیم بسکتبال ذوب آهن اصفهان از بازی سخت تیمش مقابل تیم شیمیدر تهرانی که در قامت یک مدعی در این فصل ظاهر شده است، می‌گوید.
فرزاد کوهیان در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: بازی خیلی سختی در پیش داریم. شیمیدر تیم بسیار خوبی است که امسال سرمایه گذاری خوبی در تمام زمینه‌ها از جمله کادر فنی و بازیکنان کرده است. علاوه بر کادر فنی خوبی که دارد، بازیکنان خیلی قابلی را نیز به خدمت گرفته و امسال در قامت یک مدعی به میدان آمده است.
وی افزود: برای ما بازی، بازی سختی است. از طرفی ما بیشتر به تمرین نیاز داریم، البته فکر می‌کنم این بحث تمرین و عدم هماهنگی برای برخی تیم‌های دیگر هم است و چند تیم دیگر هم مثل ما دیر بسته شده‌اند ویا بنا به دلایلی نتوانستند آمادگی خوبی پیش از آغاز لیگ را داشته باشند. بنابراین نیاز داریم که تمرینات بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم به هماهنگی بیشتر برسیم در هر حال داریم کارهایی که برای این بازی لازم بوده را انجام داده‌ایم و آماده شدیم برای یک بازی خوب و باکیفیت فردا در مقابل شیمیدر؛ هرچند می دانیم که بازی سختی خواهیم داشت.
شیمیدر تیمی غنی و مدعی
وی ادامه داد: با توجه به این که هفته پیش بازی نداشتیم این استراحت به ما خیلی کمک کرد که مقداری بر مسائل تمرینی خود کار کنیم، نقاط ضعفی که در طول بازی‌های گذشته داشتیم را شناسایی کردیم و بر روی آن‌ها تمرین داشتیم ولی دو هفته خوب کافی نیست.
سرمربی تیم ذوب آهن در خصوص نقاط ضعف و قوت شیمیدر گفت: به نظر من کاری که شمیمیدر انجام داده این است که در تمام پست‌ها کاملاً حساب شده بازیکن گرفتند و ترکیب خوبی چیدند. من ضعفی در پست‌های این تیم نمی‌بینم وخیلی غنی هستند.
کوهیان با اشاره به تعطیلی موقت لیگ بعد از بازی‌های این هفته تصریح کرد: به دلیل بازی‌هایی که تیم ملی 8 و 12 آذرماه در مقابل استرالیا و فیلیپین دارد و قبل از آن هم مقابل قطر به میدان می‌رود و این بازی‌ها نیز سنگین و برای ما مهم است، بعد از اتمام بازی‌های این هفته تعطیلی موقتی خواهیم داشت و دوباره بعد از بازگشت تیم ملی از سر گرفته خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: باز هم می‌توان از این فرصت برای تمرینات بیشتر و تقویت تیم استفاده کرد برای تمرینات بیشتر و آماده‌تر شدن بازیکنان. در شرایطی که داریم بازیکنی به تیم اضافه نخواهد شد.
سازندگی برای تیم ملی نکردیم
مربی تیم ملی که همراه تیم در بازی‌های آسیایی جاکارتا حضور داشت در خصوص وضعیت حامد حدادی و ارسلان کاظمی گفت: ارسلان و حامد از بازیکنان آسیب دیده تیم ملی هستند البته ادامه حضور آنها در تیم ملی به شرایطی که آن‌ها در تمرینات تیم ملی دارند بستگی دارد. باید ببینیم تمرینات چه عملکردی خواهند داشت.
وی با اشاره به حضور بسکتبالیست‌های ایرانی در کشورهای دیگر عنوان کرد: در خصوص پشتوانه تیم ملی باید بگویم سازندگی در تیم ملی آن گونه که می‌بایستی انجام گیرد، نشده است. در گذشته لژیونرهایی حدادی، نیکخواه بهرامی، کاظمی، زندی و جمشیدی را داشتیم که در کشورهای دیگر بازی کردند. تمام اینها به افزایش تجربه آن‌ها و بالارفتن کیفیت بازی تیم ملی کمک کردند.

سازندگی نکردیم
کوهیان تاکید کرد: در این چند سال ما برای سازندگی تیم ملی و حتی بالاتر از آن کاری نکردیم که بتوانیم همچون گذشته بازیکنانی داشته باشیم که بتوانند در کشورهای دیگر بازی کنند. اگر کارنامه خودمان را بررسی کنیم، می‌بینیم موفق نبودیم. نه اینکه بازیکنان خوب و جوان نداشته باشیم ولی باید غنی‌تر از این باشیم. باید تعدد بازیکنانی که می‌توانند در سطح بالاتری کار کنند، داشته باشیم که تاکنون نبوده است. به نظر من باید روی این قضیه کار کنیم بیشتر تمرین کنیم و نیاز است که این قضیه را جدی بگیریم.
وی ادامه داد: نیاز است که این بازیکنان را شناسایی کنیم و مورد حمایت قرار بدهیم و یک نگاه درستی داشته باشیم که هیچ وقت نگران فقدان بازیکن برای تیم ملی نباشیم؛ اما الان متاسفانه این فقدان و نگاه نبود بازیکن را داریم که یک نگرانی در بعد گسترده است.
تأثیر کم اما پر رنگ اسپانسر در بسکتبال
وی در پاسخ به این که آیا این مساله تا چه اندازه با ریزش تیم‌های لیگ برتری دارد، گفت: ببینید صد در صد. بحث اسپانسر یکی از ستون‌های اصلی و مهم بسکتبال است و این قضیه خیلی تاثیرگذار بوده به این علت که شما استعدادهای خوبی را هم پیدا کنید و آموزش بدهید وقتی از سن جوانان عبور می‌کنند در نهایت باید اسپانسرهایی باشند که آن‌ها را حمایت کنند و زیر پر و بال بگیرند تا سالها تحت حمایت آنها بتوانند در سطح باشگاهی حرفه‌ای بازی کنند.
سرمربی بسکتبال ذوب آهن افزود: البته نبود و یا کمبود اسپانسر به تنهایی تاثیرگذار نیست و تأثیر گذاری آن علیرغم کم بودن بسیار پررنگ است. اما در بحث آموزش و بحث حمایت از بازیکنان جوانان و در کل نظام آموزشی موفق نبودیم.
کاهش میانگین سنی بازیکنان ملی و افزایش دانش بسکتبال
وی تاکید کرد: باید بخش آموزش را خیلی جدی‌تر بگیریم و روی آن فرصت بگذاریم و سرمایه گذاری کنیم و این بخش که یکی از بخشهایی است که منابع انسانی را برنامه ریزی شده و سازماندهی شده نگاه کنیم و نگاه جدی به آن داشته باشیم.
کوهیان در خصوص پایین آمدن میانگین سنی و الگوبرداری از کشورهای موفق در بسکتبال مثل صربستان گفت: برای اینکه همیشه پشتوانه‌های خوبی داشته باشیم نیاز است که میانگین سنی بازیکنان تیم ملی را پایین بیاوریم. می‌توانیم به چنین مرحله‌ای همانند آن‌ها برسیم اما باید اتبدا وضعیت موجود را بررسی کنیم و ببینیم چه چیزهایی داریم؟ زمانی که بررسی کنیم، می‌بینیم که پتانسیل بازیکن بااستعداد را داریم. بعد می‌بینیم که امکانات موجود هم می‌تواند به ما کمک کند تا آغازگر این مسیر باشیم، البته که امکانات خوب و بالاتر می‌تواند در موفقیت بیشتر ما نقش داشته باشد، اما با امکانات موجود هم می‌توانیم برنامه‌ای که مدنظر است را اجرایی کنیم.
وی تصریح کرد: پس هم بخش نیروی انسانی و بازیکن و استعداد را داریم هم امکانات نسبتاً قابل اتکا است. می‌ماند بخش برنامه ریزی و سازماندهی و ادامه بقیه کارهایی که نیازمند است که باید آن را بررسی کنیم. یکی از این مقوله‌ها آموزش و ارتقا سطح دانش مربیان است و کسانی که در آموزش دخیل هستند، باید بتوانیم دانش کل بسکتبال ایران را بالا ببریم. اگر کشورهای دیگر مثل صربستان این کار را انجام می‌دهند این بخش قضیه را قبلاً انجام داده‌اند که الان می‌توانند این موارد را رعایت کنند و همیشه میانگین بازیکنان ملی آن‌ها پایین است و در جمع مدعیان جهانی هستند و در کنار آن در بیشتر لیگ‌های معتبر جهان بازیکنانی از این کشور در حال بازی هستند.
کوهیان گفت: باید این کار را سریع‌تر شروع کنیم و بدانیم که در کوتاه مدت و اسرع وقت صورت نمی‌گیرد و نیاز به صبوری دارد، اما اگر با برنامه جلو برویم، خواهیم توانست با تقویت موارد گفته شده و اجرایی کردن مراحل آن به همراه بومی سازی بتوانیم الگوی درست وخوبی را بگیریم و تیم ملی داشته باشیم که همواره سرحال و بصورت عدم وابستگی به تعداد کم بازیکن باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار