حوزه نشر به رغم تنگناها شرایط مناسبی دارد

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه نشر شرایط مناسبی داشته و امید می رود به رغم محدودیت های ایجاد شده از سوی بدخواهان، امسال از نظر تعداد عنوان و تیراژ پربارتر و پرمحتواتر نسبت به سال گذشته باشد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه نشر شرایط مناسبی داشته و امید می رود به رغم محدودیت های ایجاد شده از سوی بدخواهان، امسال از نظر تعداد عنوان و تیراژ پربارتر و پرمحتواتر نسبت به سال گذشته باشد.
به گزارش ایرنا، محسن جوادی چهارشنبه در نخستین روز از هفته کتاب در جمع خبرنگاران کاشان بیان کرد: مشکلاتی در حوزه چاپ و نشر مانند گرانی کاغذ وجود دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اصناف کمک کردند تا فشار زیادی از این نظر نداشته باشیم.
وی با تاکید بر تلاش ها برای برطرف کردن چالش ها و ارتقای شرایط حوزه نشر افزود: نشر در ایران شرایط خوبی از نظر عناوین دارد، چنان که سال گذشته نزدیک به 100 هزار عنوان کتاب منتشر شد که رقمی قابل توجه است و امید می رود این شرایط امسال هم ادامه یابد.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: بخش فروش نیز به رغم مشکلات اقتصادی مناسب بوده، چنان که در نمایشگاه کتاب تبریز 80 میلیارد ریال و در اصفهان 50 میلیارد ریال فروش داشته است.
وی اضافه کرد: چند نمایشگاه کتاب هم اکنون در جریان است و چند نمایشگاه نیز هفته آینده گشایش می یابد؛ همه تلاش ها صورت می گیرد تا حوزه چاپ و نشر از نظر اقتصادی روی پای خود بایستد و هم از نظر فرهنگ کتابخوانی رشد پیدا کنیم.
جوادی به حمایت مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: پیش تر تسهیلاتی برای کتابفروشی ها داشتیم اما امروز بخش قابل توجهی از کار، حمایت از نویسندگان است و در زمینه ارائه تسهیلات بانکی به این قشر، در هفته های آینده خبرهای خوبی خواهیم داشت.
وی در ادامه نیز تصریح کرد: آماری از سرانه مطالعه بر اساس پیمایش های دقیق در کشور وجود ندارد که البته این کار در پژوهشگاه آغاز شده اما بر اساس برخی آمارهای بدبینانه و خوشبینانه (ناشی از مولفه های مختلف مورد سنجش در آنها) شرایط رضایت بخش نیست و باید به سمت افزایش مطالعه برویم.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: برای بهبود شرایط و بالا رفتن سرانه مطالعه، طرح هایی مانند پایتخت کتاب ایران در جهت افزایش علاقه مندی مردم به مقوله کتاب و کتابخوانی هدفگذاری شده چرا که استمرار فرایند تولید کتاب بدون توجه به مخاطب و خوانده شدن، نتیجه بخش نیست.
وی تاکید کرد: باید از نگارش تا چاپ، نشر و خواندن سرمایه گذاری کنیم و بحث هایی مانند مروجین کتاب با تمرکز بر مدرسه ها مورد توجه بیشتر قرار بگیرد چرا که بیشتر جامعه هدف دانش آموزانی هستند که می توانند محرک کتابخوانی باشند.
به گزارش ایرنا، تعداد ناشران دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نزدیک به 14 هزار نفر می باشد که از این تعداد نزدیک به چهار هزار نفر فعال و نیمه فعال هستند و تعداد کتابفروشان نیز یک چهارم تعداد ناشران در کشور است.
آیین نواختن زنگ دانایی، برگزاری نشست خبری، دیدار و گفت و گو با جوانان و علاقه مندان کتابخوانی و جلسه شورای اداری از جمله برنامه های روز نخست هفته کتاب در کاشان با حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.
کاشان اسفندماه 96 به دلیل برنامه‌های نوآورانه، مشارکت‌جویانه، منسجم و استفاده از ظرفیت‌های صنعتی، فرهنگی و هنری در تدوین آنها به عنوان 'پایتخت کتاب ایران' برگزیده شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار