ارزآوری ۳۱۸ میلیارد تومانی گردشگران خارجی برای اصفهان

ارزآوری حدود ۳۱۸ میلیارد تومانی گردشگران خارجی در اصفهان و رشد حضور آنان نیازمند بسترسازی مناسب برای جذب حداکثری است، به‌طوری‌که با توسعه و فعال کردن تمام زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود می‌تواند این رقم را به چندین برابر افزایش داد.

ارزآوری ۳۱۸ میلیارد تومانی گردشگران خارجی برای اصفهان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، صنعت گردشگری پردرآمدترین صنعت در دنیای مدرن امروز است به‌طوری‌که بسیاری از شهرها و کشورهای مطرح دنیا، پایه اصلی توسعه اقتصادی خود را بر گردشگری نهاده‌اند.
اینک اصفهان که جزو 10 شهر برتر گردشگری دنیا قرار دارد و در لیست مقصد بسیاری از گردشگران اروپایی قرار گرفته، امروز پس از تحول ارتباطات دیپلماسی که در صدر برنامه‌ریزی‌های دولت قرار گرفت، شاهد رشد 4 برابری حضور گردشگری در 4 دهه گذشته است.
بنا بر آمار اعلام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان در فروردین ماه امسال نسبت به 4 دهه گذشته شاهد حضور 83 هزار گردشگر خارجی بود و این آمار بر اساس گفته مسئولان استانی میراث فرهنگی به 123 هزار گردشگر خارجی در طول 2 ماه گذشته رسیده است.
معاون گردشگری میراث فرهنگی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره حضور گردشگران خارجی در اصفهان اظهار داشت: آمار حضور گردشگران براساس حضور در ابنیه تاریخی قابل‌احصاء است که در دو ماه نخست امسال، اصفهان شاهد رکوردشکنی حضور گردشگران خارجی در 4 دهه گذشته بود و بیش از 83 هزار گردشگر خارجی به استان اصفهان سفر کردند.
محسن یارمحمدیان پیرامون ملیت گردشگران خارجی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته اصفهان شاهد حضور گردشگران خارجی با ملیت‌های مختلف بوده است، گفت: در سال‌های گذشته ایتالیا و آلمان در صدر گردشگری در اصفهان بودند اما براساس آخرین آما از بازدید گردشگران خارجی در اصفهان، فرانسه و اسپانیا در صدر قرار گرفته‌‌اند.
وی پیرامون تغییر رنج سنی حضور گردشگران خارجی در ایران و اصفهان بیان کرد: در سال‌های گذشته اکثر گردشگران خارجی که به اصفهان می‌آمدند، میانگین سنی 60 سال را داشتند اما در طول 3 سال گذشته میانگین سنی گردشگران خارجی بین 45 تا 50 سال است، به‌طوری‌که ما شاهد حضور گردشگران خارجی به همراه خانواده و فرزندان نونهال خود هستیم.
معاون گردشگری میراث فرهنگی استان اصفهان پیرامون آورد مالی گردشگران خارجی در اصفهان گفت: این آورد به طور دقیق و مقطعی قابل‌احصا نیست اما به طور میانگین هر گردشگر خارجی به طور متوسط 1600 دلار در ایران خرج می‌کند که با توجه به اقامت آن‌ها در اصفهان که میانگین 2.5 روز است نزدیک به 600 تا 700 دلار در اصفهان هزینه می‌کنند که ضرب این عدد با تعداد گردشگران خارجی می‌تواند رقم آورد مالی گردشگران را در اصفهان مشخص کند که البته رقم حاصله در بازار هزینه می‌شود.
اینک با یک حساب سرانگشتی می‌توان محاسبه کرد که حضور گردشگران خارجی در اصفهان چه میزان آورد مالی داشته است به این صورت که اگر هر گردشگر به طور میانگین 700 دلار در سفر به اصفهان هزینه کند و هر دلار به قیمت اکنون بازار ارز 3700 تومان باشد، هر گردشگر خارجی در طول اقامت 3 روزه خود در اصفهان 2 میلیون و 500 هزار تومان هزینه می‌کند.
حال این عدد به دست آمده را اگر با تعداد اعلام شده حضور گردشگر خارجی ضرب کنیم، عددی بالغ بر 318 میلیارد تومان به دست می‌آید که نشان از ارزآوری گردشگران خارجی در طول 2 ماه گذشته در اصفهان دارد.
اما ارزآوری و رشد حضور گردشگر خارجی نیازمند بسترسازی مناسب برای جذب حداکثری است، به‌طوری‌که با توسعه و فعال کردن تمام زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود می‌تواند این رقم را به چندین برابر افزایش داد، به‌طوری‌که پایه اقتصاد استان بر اساس برنامه توسعه پنجم و اصفهان 1400، بر محور توسعه گردشگری شود و بسیاری از مشکلات حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را رفع کرد.
در کنار آن با توجه ویژه‌تر به اقتصاد پایدار از طریق توسعه زیرساخت‌های گردشگری می‌توان به اشتغال و رفع زمینه‌های بیکاری جوانان و پیشگیری از فرصت‌سوزی‌های میراثی و گردشگری کمک شود و همچنین این مهم سبب حفاظت بیشتر از داشته‌های میراثی، تاریخی و طبیعی استان می‌شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه زیرساخت‌های گردشگری در حال رشد است و اصولاً با رشد گردشگر زیرساخت‌ها بنا به فراخور و نیاز توسعه می‌یابد، اظهار داشت: با توسعه گردشگری انگیزه بخش خصوصی برای ورود و سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش می‌یابد، سال گذشته استقبال خوبی دراین‌باره شد.
فریدون اللهیاری گفت: در بخش گردشگری 67 پروژه هتل داریم که 37 مورد آن در دست اجرا است مابقی سرمایه‌گذار هزینه کرده و طرح آورده و این نشان از انگیزه و توسعه زیرساخت‌های گردشگری در اصفهان است تا به گردشگران خدمات‌رسانی بهتری شود.
وی اضافه کرد: ورود بخش خصوصی به حوزه اقتصادی مهم است و اگر گردشگری اقتصادی شود خیلی از سرمایه‌ها که می‌خواهند مولد شوند به سمت گردشگری می‌آیند در حال حاضر استقبال خوب بوده در نظر داریم از سایر ظرفیت‌ها استفاده فوری کنیم مانند تبدیل خانه‌ها و آپارتمان‌ها که می‌توان آن‌ها را به تأسیسات و زیرساخت‌های گردشگری اضافه کرد.
ظرفیت‌های میراثی و گردشگری استان اصفهان می‌توان در رونق اقتصادی این صنعت و احیای فرهنگ گردشگری 400 ساله اصفهان مؤثر باشد و با توجه به حضور گسترده گردشگران خارجی در اصفهان و فضای اطمینان و تغییر نگاه گردشگران خارجی نسبت به گردشگری ایران و به‌ویژه اصفهان لازم است که بیش از گذشته ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های گردشگری در حد استانداردهای جهانی در این شهر محیا شود
بی‌تردید گردشگری به‌عنوان یک صنعت پاک که امروزه به‌عنوان مهم‌ترین محور توسعه استان قرار گرفته، می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی را نیز برطرف کند که این مهم نیازمند توجه همگانی مسئولان شهر و استان به حوزه گردشگری است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار