وضعیت ذخیره خون اصفهان مناسب است/ نیازمندان خون را در فصل سرما دریابید

مدیرکل انتقال خون اصفهان از مردم خواست تا در فصل سرما همچون دیگر مواقع سال با اهدای خون ، بیماران نیازمند را دریابند.

مدیرکل انتقال خون اصفهان از مردم خواست تا در فصل سرما همچون دیگر مواقع سال با اهدای خون ، بیماران نیازمند را دریابند.
مجید زینلی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در زمان حاضر وضعیت ذخیره خون اصفهان مناسب است، افزود: هرساله میزان اهدای خون در فصل سرما کاهش می یابد و بر این اساس به اهداکنندگان و دیگر مردم اصفهان توصیه می شود در این ایام همچنان یاریگر بیماران باشند.
وی اظهارداشت : نیاز به خون و فرآورده های آن برای نیازمندان بویژه بیماران خاص مانند تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی و همچنین مجروحان ناشی از تصادفات و سوانح و بیماران تحت اعمال جراحی و شیمی درمانی همچنان باقی است.
وی توصیه کرد اهدای خون نباید به صورت مناسبتی و هیجانی باشد بلکه با پذیرفتن این مهم که بیماران در هر شرایطی نیازمند به خون هستند باید برای اهدای خون اقدام شود.
مدیرکل انتقال خون اصفهان، اهدای خون را اقدامی خداپسندانه و به نوعی به اشتراک گذاشتن زندگی برشمرد و گفت: از مجموع 108 میلیون لیتر خون اهدایی سالانه در جهان، سهم شهروندان ایرانی افزون بر 2 میلیون لیتر است.
وی همچنین به تولید سالانه نزدیک 400 هزار واحد فرآورده های خون در استان اشاره و اضافه کرد : در کشور از هر یک هزار نفر 25 نفر و در اصفهان به ازای هر یک هزار نفر 27 نفر خون اهدا می کنند.
وی با ابراز خرسندی از اینکه مردم ایران، اهدای خون را بطور داوطلبانه انجام می‌دهند و در شرایط ضرورت بیشتر از قبل به کمک همنوعان خود می شتابند، گفت: اهدای خون علاوه بر کمک به نیازمندان به این مایع حیاتی، به تجدید منظم سلول‌های خونی در بدن نیز منجر می شود.
زینلی، پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ ها مانند هموکروماتوز (جذب بیش از حد آهن در بدن)، سرطان و تامین سلامت قلب و کبد و همچنین کاهش وزن را از دیگر مزایای اهدای خون ذکر کرد.
وی یکی از چالش ها و نیازهای انتقال خون اصفهان را کمبود فضای فیزیکی اعلام کرد و گفت: در صورتی که چهار مرکز در شمال، جنوب، شرق و غرب این کلانشهر احداث شود امکان اهدای خون از سوی مردم تسهیل می شود.
مدیرکل انتقال خون اصفهان یادآور شد: هم اکنون در اصفهان تنها یک مرکز واقع در میدان خواجو تمام حجم خدمات ‌رسانی را بر عهده دارد.
وی همچنین به وجود سه مرکز انتقال خون در شهرهای گلپایگان، نایین و خمینی شهر و همچنین چهار پایگاه انتقال خون در شهرهای کاشان، نجف آباد، شهرضا و خوانسار اشاره کرد.
زینلی با بیان اینکه 96.5 درصد از اهدا کنندگان خون استان اصفهان مرد و 3.5 درصد زن هستند، گفت: علت استقبال کم زنان برای اهدای خون، تصورات غلط در خصوص فقر آهن و کم‌خونی است و این در حالیست که قبل از اهدای خون از همه اهداکنندگان آزمایشات لازم انجام می‌شود.
وی،60 درصد اهداکنندگان خون در استان اصفهان را اهداکنندگان مستمر عنوان کرد و گفت: سن اهداکنندگان خون بین 30 تا 40 سال است.
در چهار شهر کاشان، نجف آباد، شهرضا و خوانسار پایگاه انتقال خون و در سه شهر گلپایگان، خمینی شهر و نائین مرکز انتقال خون وجود دارد.
سال گذشته 171 هزار و 740 نفر در استان اصفهان برای اهدای خون به مراکز خونگیری اداره کل انتقال خون این استان مراجعه کردند که از این تعداد 133 هزار 888 نفر موفق به اهدای خون شدند. این آمار نسبت به سال قبل آن 2 درصد افزایش یافت.
از مجموع خون های اهدایی سال گذشته در استان اصفهان 359 هزار و 278 واحد فرآورده خونی تولید شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار