علی منصوریان؛ مربی تحمیلی یا تحقیقی

عمر مربیگری امید نمازی در ذوب‌آهن به شش ماه نرسید تا جای خودش را به یک مربی نام‌آشنا یعنی علی منصوریان بدهد. نمازی که با نظر مستقیم سعید آذری سکان هدایت سبزپوشان اصفهانی را عهده‌دار شده بود سرانجام تسلیم فشار هیئت‌مدیره و هواداران باشگاه شد و پس از 11 هفته مربیگری حکم اخراج را پیش روی خودش دید.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: عمر مربیگری امید نمازی در ذوب‌آهن به شش ماه نرسید تا جای خودش را به یک مربی نام‌آشنا یعنی علی منصوریان بدهد. نمازی که با نظر مستقیم سعید آذری سکان هدایت سبزپوشان اصفهانی را عهده‌دار شده بود سرانجام تسلیم فشار هیئت‌مدیره و هواداران باشگاه شد و پس از 11 هفته مربیگری حکم اخراج را پیش روی خودش دید.

ذوبی‌ها با این مربی 52 ساله، در لیگ برتر تنها دو بار طعم پیروزی را چشیدند و البته با جام حذفی هم خیلی زود خداحافظی کردند تا کارنامه نمازی نقطه قابل دفاعی نداشته باشد. حالا علی منصوریان هدایت تیمی را برعهده‌گرفته که خبرهای جسته‌وگریخته از حاشیه‌های فراوان در این تیم حکایت می‌کند. سرمربی فصل پیش استقلال باید نه‌تنها همه این حاشیه‌ها را جمع کند بلکه تیمش را در لیگ برتر و پلی اف لیگ قهرمانان آسیا به‌سوی موفقیت پیش ببرد. مأموریتی بسیار دشوار که منصوریان در هفته‌های پایانی نیم‌فصل برعهده‌گرفته است.

آذری یک‌قدم پیش می‌آید و دو قدم به عقب می‌رود

تیم فوتبال ذوب‌آهن در چند سال گذشته به باشگاهی عجیب‌وغریب تبدیل‌شده است. آنها دیگر همچون گذشته‌ای نه‌چندان دور پای مربی خودشان نمی‌ایستند و در این میان حتی سعید آذری هم به همین درد مبتلا شده است. مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن که داعیه مدیر ورزشی بودنش گوش فلک را پرکرده در چند سال گذشته پای مربیانی که خودش واسطه حضور آن‌ها بروی نیمکت ذوب‌آهن بوده چندان نایستاده است. او در لیگ شانزدهم و پس‌ازاین که یحیی گل محمدی به دلیل مشکلاتی نامعلوم عطای کار را به لقایش بخشد سفت‌وسخت پشت دستیار نخست یحیی یعنی مجتبی حسینی ایستاد و این مربی جوان تا پایان لیگ زیر سایه حمایت مدیرعامل باشگاه به کارش ادامه داد. او حتی در هفته پایانی لیگ شانزدهم در واکنش به شایعه‌ها پیرامون گزینه‌های موردنظر باشگاه با رد همه آن‌ها تمام‌قد از حسینی پشتیبانی کرد. او آن زمان در اظهارنظری گفته بود: «به‌هیچ‌وجه برنامه‌ای برای جدایی مجتبی حسینی در دستور کار ذوب‌آهن نیست. او مربی توانمندی است که کیفیت‌های خودش را در نخستین تجربه سرمربیگری‌اش در لیگ برتر نشان داده است و ما به کار، تلاش و تعهد او اعتماد داریم. برخی سعی می‌کنند با نام بردن از نام برخی مربیان در روزهای پایانی فصل اهدافی را دنبال کنند که من این نکته را متذکر می‌شوم که سرمربی ما مجتبی حسینی است و باقدرت کارش را در ذوب‌آهن به‌پیش می‌برد. ما نه به گزینه‌ای فکر می‌کنیم و نه باکسی صحبت کرده‌ایم و تمامی شایعاتی که در این زمینه مطرح می‌شود بی‌اساس است.» این در حالی بود که همان زمان زمزمه‌هایی از مذاکره باشگاه ذوب‌آهن با امیر قلعه‌نویی شنیده می‌شد و سرانجام همین شایعه‌ها رنگ واقعیت به خود گرفت. در مورد امید نمازی هم دوباره همین شرایط تکرار شد و درست در آخرین لحظه آذری عقب کشید تا هیئت‌مدیره باشگاه سرمربی موردنظر خودش را انتخاب کند و آذری هم به‌عنوان مدیرعامل باشگاه با او قرارداد امضا کرده و عکس بگیرد. البته آذری زمانی که گل محمدی به‌عنوان سرمربی ذوب‌آهن انتخاب شد از برنامه سه‌ساله باشگاه برای قهرمانی آسیا سخن گفت. اظهارنظری به‌شدت غلوآمیز و دور از حتی اندکی کارشناسی.

منصوریان دم دست‌ترین گزینه بود

علیرضا منصوریان در نیمه‌های راه فصل گذشته از سرمربیگری استقلال برکنار شد و جای خود را به شفر داد و بعدازاین اتفاق تلخ سکوت را در پیش گرفت تا اینکه به‌عنوان سرمربی تیم ذوب‌آهن انتخاب شد. علیرضا منصوریان در فصل نخست حضورش در استقلال اگرچه شروع ناامیدکننده‌ای داشت اما در ادامه با تکیه‌بر جوان‌ها، لیگ برتر را با نایب‌قهرمانی به پایان برد هرچند شکست 6-1 در برابر العین خاطره تلخی را در ذهن استقلالی‌ها حک کرد. دومین فصل حضور او در استقلال نیز با شروع ناامیدکننده همراه بود اما این بار تدابیر علیرضا منصوریان و دستیارانش نتیجه‌ای نداد و شعار حیا کن و رها کن چاره‌ای برای باشگاه استقلال باقی نگذاشت که با یکی از محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ باشگاه خداحافظی کند و روی به شفر بیاورد. ذوب‌آهن چهارمین تیم لیگ برتری علیرضا منصوریان است. او که مربیگری در لیگ برتر را با تیم پاس همدان شروع کرد در تیم‌های نفت تهران و استقلال به کارش ادامه داد. منصوریان در مقطعی هم هدایت تیم امید را عهده‌دار بود که با ناکامی در صعود به المپیک 2016 همراه شد. منصوریان با این کارنامه نه‌چندان پر بار هدایت تیم ذوب‌آهن باسابقه‌ای نزدیک به نیم‌قرن را برعهده‌گرفته تا یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌های فوتبال ایران را در لیگ فصل جاری به سرمنزل مقصود برساند. سرمربی جدید تیم اصفهانی همچنین باید ذوب‌آهن را از مرحله پلی اف لیگ قهرمانان آسیا به مرحله گروهی هدایت کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار