حفاظت از ذخایر ژنتیکی با هدف خودکفایی کشور ضروری است

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان حفظ ذخایر ژنتیکی در زیستگاههای حیات وحش را راهبرد این نهاد برشمرد و گفت: این استان دارای ذخایر ژنتیکی مهمی است که حفاظت از آن با هدف خودکقایی کشور در این زمینه، ضروری است.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان حفظ ذخایر ژنتیکی در زیستگاههای حیات وحش را راهبرد این نهاد برشمرد و گفت: این استان دارای ذخایر ژنتیکی مهمی است که حفاظت از آن با هدف خودکقایی کشور در این زمینه، ضروری است.
حسین اکبری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که بانک ژن گونه های جانوری و حیات وحش اصفهان با رویکر پایدار در زیستگاه های طبیعی استان افزود: در این راستا نمونه های کمیاب و با ارزش آن به سازمان مرکزی ارسال می شود.
گونه های کمیاب جانوری همانند هوبره، گربه شنی، جبیر و شاه روباه نمونه پوست و مو آن می تواند ذخیره ژنیتکی محسوب شود که در طبیعت استان اصفهان وجود دارد.
اکبری ایجاد، تقویت و بروز رسانی بانک ژن را پشتوانه و ضرورتی اجتناب ناپذیر است دانست و در این زمینه تامین اعتبار و حمایتهای لازم برای ایجاد و توسعه زیرساختها و تجهیزات ضروری است.
وی با بیان این که تهیه بانک ژن از گونه های کمیاب، در خطر ، نادر و دارای زیستگاه های محدود در اولویت قرار دارد، گفت: همچنین این اداره کل از تحقیقات پایه دانشگاهی و تخصصی بوم شناختی و پایان نامه ها برای توسعه شناخت ژنوم ، آرایه شناختی و تعیین تنوع زنتیکی گونه ها حمایت می کند.
سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت اداره کل محیط زیست اصفهان همچنین با اشاره به این که نمونه های زیستی متعددی از انواع گونه های شاخص استان (پستانداران، پرندگان، خزندگان، و ماهیها )به صورت تاکسیدرمی شده برای اهداف آموزشی، پژوهشی و گردشگری در موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی این نهاد نگهداری می شود، یادآور شد: این نمونه ها خود پشتوانه خوبی برای تقویت بانک ژن محسوب می شودند.
موزه تنوع زیستی به مکانی اطلاق می شود که نمونه ها، جلوه ها و ذخایر متنوع جانوری و گیاهی و شواهدی از طبیعت در آن جمع آوری، ثبت، ضبط، شناسایی، طبقه بندی و نگهداری شده و به نمایش گذاشته می شوند.
این نوع موزه با هدف حفظ ذخایر غیر زنده ژنها، در ارائه خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی در زمینه علوم طبیعی و حیات وحش، ارتقای سطح آگاهی، دانش و فرهنگ زیست محیطی مردم، شناساندن هر چه بیشتر محیط طبیعی به جامعه، شناخت ارتباط انسان با طبیعت و میزان دخالت او در آن و در نهایت بررسی و بیان روند تکامل حیات تأثیر بسزایی داشته و در پُر کردن اوقات فراغت و جلب گردشگر نقش مهمی دارد.
موزه تنوع زیستی این امکان را به وجود می آورد که بسیاری از انسانها که قادر به مشاهده جانوران و حیات وحش در طبیعت نیستند، آنها را از نزدیک دیده و با نام و ویژگیهای ظاهری و زیستی آنها آشنا شوند و محققان بتوانند بر روی گونه های مختلف جانوری و گیاهی موجود در آن مطالعه کنند.
این موزه ها در هر کشور به عنوان خزانه ملی برای حفظ سرمایه های زیستی به شمار می آیند.
در کشور ما وظیفه ایجاد این موزه ها به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار شد و این سازمان و واحدهای استانی آن برای حفظ این امانتها برای نسل های آینده تلاش می کنند.
موزه تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با مساحت 300 متر مربع و فضای نمایشگاهی 60 متر مربع در سه طبقه از سال 1367 تأسیس شده و در سال 1387 بازسازی و تکمیل شد
در این موزه 730 نمونه از انواع ماهی‌ها، دوزیستان، خزندگان، پرندگان، پستانداران، صدفهای‌ دریایی، مرجانها، سنگها، کانی ها و گیاهان به همراه 38 قاب حشره نگهداری می شوند.
در استان اصفهان دارای چهار پارک ملی و پناهگاه حیات وحش است که این مناطق به صورت یک زیست بوم طبیعی فعال، پشتوانه حفاظت از ذخایر طبیعی کشور محسوب می شود و هرگونه برداشت و شکار در آنها نیز ممنوع است.
مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان اصفهان شامل مناطق چهارگانه و شکار ممنوع با وسعت بالغ بر 2 میلیون زیستگاه گونه های مختلف جانوری و گیاهی ارزشمند است.
در استان اصفهان تاکنون 62 گونه پستاندار، 296 گونه پرنده، 40 گونه خزنده، هشت گونه دوزیست و 41 گونه ماهی شناسایی شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار