رادیوتراپی در اصفهان دچار چالش است

دبیر انجمن سرطان اصفهان گفت: در بخش انجام شیمی‌درمانی و رادیوتراپی بیماران سرطانی در شهر اصفهان با توجه به وجود تحریم‌ها و مسائل دیگر با مشکلاتی روبه‌رو هستیم و لیست‌های طولانی نوبت برای بیماران داریم.

دبیر انجمن سرطان اصفهان گفت: در بخش انجام شیمی‌درمانی و رادیوتراپی بیماران سرطانی در شهر اصفهان با توجه به وجود تحریم‌ها و مسائل دیگر با مشکلاتی روبه‌رو هستیم و لیست‌های طولانی نوبت برای بیماران داریم.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به درمان‌های غیر جراحی بیماران سرطانی، اظهار کرد: رادیوتراپی آنکولوژی در واقع به درمان رادیوتراپی، شیمی درمانی و ایمنوتراپی و درمان‌های غیرجراحی بیماران سرطانی می‌پردازد و یکی از اعضای تیم درمان سرطان است.

وی با بیان اینکه در بخش انجام شیمی درمانی و رادیو تراپی در شهر اصفهان برای بیماران با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، افزود: متاسفانه اکنون با توجه به وجود تحریم‌ها و مسائل دیگر شهر اصفهان در بخش رادیوتراپی برای بیماران با مشکلاتی مواجه شدیم و لیست‌های طولانی نوبت برای بیماران داریم.

این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی تاکید کرد: اصفهان زمانی مادر رادیوتراپی کشور بود و بخش شتاب دهنده‌ها برای اولین بار در اصفهان شروع به کار کرد و سپس در پایتخت و دیگر استان این حوزه فعال شد و امید داریم اصفهان بار دیگر به جایگاه واقعی خودش در این زمینه برسد.

وی ادامه داد: علاوه بر اصفهان در شهرستان کاشان نیز با فراهم شدن بخش بسیار مناسبی، برخی از بیماران را برای درمان و انجام رادیوتراپی پذیرش می‌کردند. اما همچنان شاهد مشکلاتی در حوزه رادیوتراپی اصفهان هستیم امیدواریم معاونت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مساعدت بخش خصوصی و انجام فعالیت‌ها در این حوزه به حل این معضلات بپردازد.

عادلی با تاکید بر اینکه بیماری سرطان در دنیا و در ایران رو به افزایش بوده و بیماری قرن است، گفت: اما این اتفاق بدان معنا نیست که اصفهان وضعیت بدتری از دیگر استان‌ها دارد. به هرحال به علت آلودگی و مشکلاتی که در اصفهان بوده و کلانشهری توسعه یافته است، بنابراین آمار سرطان مانند همه شهرهای درحال توسعه دنیا رو به افزایش است.

وی تصریح کرد: در بخش شیمی درمانی هزینه‌ها برای بیماران در همه کشورها تقریباً یکسان است، با توجه به افزایش ارز اکنون بیماران در بخش هزینه دارو دچار مشکل هستند. اکنون تولیدات داخلی داروها نیز کاهش پیدا کرده است و با توجه به کمبود مواد اولیه و مشکلات این بخش انتظار می‌رود که در آینده این مشکلات دارویی وجود داشته باشد به ویژه در بحث کانسر ریه که داروهای گران قیمتی است و برای بیمار لازم هستند این معضلات وجود دارد.

دبیر انجمن سرطان اصفهان با اشاره به اینکه در بحث تزریقات در اصفهان هزینه‌ها برای بیماران بسیار پایین‌تر از تهران و کلانشهرهای دیگر است، افزود: برای تزریقات بیماران کلانشهر اصفهان مشکلی ندارند، اما در بخش تهیه دارو متاسفانه با ایجاد تحریم‌ها با معضل کمبود دارو مواجه شدیم و به طور یقین فقط با افزایش تولیدات کارخانه‌های داخلی و روشهایی که بتوان تحریم‌ها را دور زد می‌توان این مشکل را حل کرد.

این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی معتقد است سرطان پایان راه نیست و بسیاری از بیمارن بهبود پیدا می‌کنند و دوباره به زندگی عادی خودشان ادامه می‌دهند. بیماری سرطان را پایان راه دانستن باور بسیار خطرناکی است که موجب بروز مشکلات در مراحل بعدی برای بیماران می‌شود.

وی یاد آور شد: به دلیل وجود چنین باوری در بین برخی از بیماران چهار سال قبل چاپ نشریه‌ای بنام "سرطان تا سین سلامتی" را شروع کردیم و اکنون دوره پنجم تولد این نشریه است که با هدف آگاهی بخشی به مردم و اینکه بیمار سرطانی فوت نمی‌کند، این بیماری در بسیاری از موارد قابل درمان است و یا قابلیت تبدیل شدن به یک بیماری مزمن همانند دیابت را دارد، اطلاع رسانی کرده و بیماران تحت درمان قرار می‌گیرند.

دبیر انجمن سرطان اصفهان گفت: بیمارستان سید الشهدا اصفهان با برخورداری از امکانات مناسب و با حضور متخصصان این حوزه به کودکان سرطانی ارائه خدمات می‌کند و موسسه خیریه محک هم این بیماران را مورد حمایت مالی می‌کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار