کاشت موز در خانه و اصول نگه داری و پرورش آن

موز از جمله میوه های پر مصرف و پرطرفدار است که در مناطق نیمه گرمسیری رشد می کند و قابلیت پرورش در منزل را نیز دارد کاشت موز کار پیچیده ای نیست و فقط کافی است تا مراقبت و نگهداری بیشتر آن را در یک گلدان بکارید و بعد با خارج کردن آن میوه درخت آن را به ثمر برسانید.

کاشت موز در خانه و اصول نگه داری و پرورش آن

موز از جمله میوه های پر مصرف و پرطرفدار است که در مناطق نیمه گرمسیری رشد می کند و قابلیت پرورش در منزل را نیز دارد کاشت موز کار پیچیده ای نیست و فقط کافی است تا مراقبت و نگهداری بیشتر آن را در یک گلدان بکارید و بعد با خارج کردن آن میوه درخت آن را به ثمر برسانید.
برای کاشت موز در گلدان روش مناسب این است که با ریشه زدن بوته ی درخت موز آن را از داخل گلدان خارج کرده و در فضای مناسبی از باغچه آن را بکارید و پرورش دهید. برای نگهداری و پرورش این درخت باید به میزان کود مناسب و آبیاری به موقع این درخت توجه کنید در ادامه این مطلب بیشتر در رابطه با کاشت این درخت و نحوه مراقب درست از آن توضیح خواهیم داد که توجه به این نکات و مطالب به شما کمک می کند تا میوه بهتری را کشت کنید.
روش کاشت موز در خانه:
ابتدا برای انتخاب خاک مناسب درخت موز باید از خاک های اسیدی استفاده کنیم که زهکشی داشته باشند بنابراین ترکیب خاک مناسب برای کاشت این میوه می تواند ترکیبی از ورمی کولیت و پیت ماس باشد که ابن خاک در بیشتر مراکز و فروشگاه های محصولات کشاورزی وجود دارد. توجه داشته باشید که خاک گلدان و باغچه نمی تواند ترکیبات مناسبی برای بستر کاشت و پرورش موز باشد. همچنین PH مناسب برای خاک این درخت باید ۵.۶ -۶.۵ باشد.

  • ۱- خرید درخت کوچک موز:
  • برای تهیه یک درخت مناسب برای کاشت موز باید درختی که کوچک تر است را انتخاب کنید تا در گلدان به راحتی جا شود و رشد کند ارتفاع درخت موز در شرایطی که رشد کند به ۴ متر نیز می رسد.
۲- استفاده از گلدان مناسب:
گلدان مناسب برای کاشت درخت موز باید دارای ۱۵ سانتی متر عمق باشد و برای زهکشی مناسب باید حفره ای در انتهای گلدان وجود داشته باشد و با بزرگ تر شدن درخت موز باید گلدان ها را تغییر دهید تا فضای کافی و مناسب برای رشد آن وجود داشته باشد توجه داشته باشید که هر دو سال با بزرگ تر شدن درخت موز باید ۱۵-۲۰ سانتی متر گلدان آن برگ تر شود.
اگر برای کاشت درخت موز از پیازچه می خواهید استفاده کنید می توانید با تهیه پیازچه موز از مراکز کشاورزی آن را در گلدان مناسب با حفر سوراخی ۷.۵ سانتی متری بکارید و ۲۰ درصد از پیازچه باید از خاک بیرون باشد.
۳- آبیاری:
با کاشت درختچه یا پیازچه موز باید آن را مرتب آب دهید و بعد از کاشت خاک گلدان باید به طور کامل خیس شود و با قرار دادن گلدان در معرض نور خورشید و هوای آزاد به رشد بهتر آن کمک می کنید. بعد از انجام آبیاری اولیه باید با استفاده از آبپاش خاک را مرطوب نگه دارید و با سوراخ کردن ته گلدان مانع از تجمع آب در آن شوید.
بازده زمانی مناسب برای آبیاری این درخت به طور روزانه است و به میزانی است که متوجه رطوبت موجود در قسمت های زیری خاک نیز بشوید که این کار را با استفاده از یک تکه چوب یا انگشت خود می توانید انجام دهید.
۴- کوددهی:
درخت موز بعد از کاشت نیاز به مراقبت و نگهداری دارد و بهتر است که هر ماه یک بار به این درخت کود بدهید کود مناسب باید سرشار از پتاسیم، نیتورژن و منیزیم باشد. دمای مناسب محیط برای رشد این درخت باید ۲۶-۳۰ درجه سانتی گراد باشد و نور خورشید باید به زور غیر مستقیم به آن بتابد.
۵- هرس کردن:
از مراحلی که در کاشت موز باید به آن توجه کنید تا محصول بهتری داشته باشید هرس کردن است که با حذف گیاهان اضافی که مانع رشد درخت می شوند به رشد آن بیشتر کمک کنید. در هوای سرد نیز باید گلدان از قرار گرفتن در سرما دور کنید.
۶- انتقال درخت:
با بزرگ تر شدن درخت موز فضای برای رشد مناسب درخت کم می شود و باید گلدان بزرگ تری را برای انتقال درخت موز انتخاب کنید این کار موجب می شود تا درخت رشد بهتری داشته باشد.
در صورت تمایل برای دیدن سایر مطالب آموزشی کاشت درخت و گیاه کلیک کنید. ​​​
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار