۴ نسل طراح نقشه در نمایشگاه "نقشه قالی معاصر اصفهان"

نمایشگاه "نقشه قالی معاصر اصفهان" حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، نمایشگاهی که آثاری از هنرمندان ۴ نسل طراح نقشه فرش را در خود جای داده است.

نمایشگاه "نقشه قالی معاصر اصفهان" حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، نمایشگاهی که آثاری از هنرمندان ۴ نسل طراح نقشه فرش را در خود جای داده است.
به گزارش تسنیم، از گذشته تا کنون فرش ایرانی به‌دلایلی مانند زیبایی، ظرافت، طرح، بافت و رنگ در عرصه جهانی دارای اعتبار است دلیل اساسی حفظ این موقعیت و ارتقاء آن در طول این سال‌ها توجه و دقت عوامل تولید آن است. اما در این بین یکی از موارد بنیادی و اساسی تولید فرش مرحله نقشه‌کشی و طراحی آن است که زیبایی فرش مدیون طراحی‌اش است.
طراحی نقشه فرش هنری است که کمتر دیده می‌شود و این در حالی است که تأثیر ریشه‌ای در تولید فرش دارد. نمایشگاه "نقشه قالی معاصر اصفهان" نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، نمایشگاهی که آثاری از هنرمندان 4 نسل طراح نقشه فرش را در خود جای داده است و شما می‌توانید در گالری ایده اصفهان به تماشای آن بپردازید.
در این نمایشگاه آثاری از اساتید بنام مانند عباس کرباسیون، احمد بخت‌آور، احمد ارچنگ، شاهین ملکی به‌چشم می‌خورد. آثاری به‌سبک‌های گل فرنگ، گل هندسی، گنبد اصفهان، قاجرا، گلدانی و لچک و ترنج گرادگرد هم بودند.
نکته قابل توجه طراحی دانش‌آموزانی بود که در این نمایشگاه جایگاه ویژه داشتند آن‌ها بخش‌هایی از نقشه فرش اتاق خود را به‌تصویر کشیده بودند که قابل توجه بود.
فاطمه شیر سپهر دبیر انجمن طراحان نقاشان فرش دستباف اصفهان و مدیر اجرایی این نمایشگاه به تسنیم گفت: نمایشگاه "نقشه قالی معاصر اصفهان" با همکاری انجمن طراحان نقاشان فرش دستباف اصفهان و مرکز مدیریت و خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان برگزار شده و 4 نسل از طراحان فرش را در خود دارد، نسل کلاسیک که اکنون سرمشق خیلی از طراحان است، نسلی که مرحوم شده‌اند و ما با نمایش آثارشان نشان می‌دهیم چقدر بزرگ بوده‌اند.
وی افزود: نسل دیگری پیشکسوتانی هستند که آثار و نمونه قلمشان به‌نمایش گذاشته شده که تقدیر شوند و نسل جوان کارهای آنها را ببینند و نسل دیگر جوان‌ها هستند که آخرین کارهای خود را به‌نمایش گذاشته‌اند.
مدیر اجرایی این نمایشگاه بیان کرد: در اینجا به نسل جوان فرصتی داده شده تا کار خود را عرضه کند، نسل دیگر طراحان آینده فرش رده سنی 7 تا 12 سال در شهر اصفهان است که استعدادیابی کرده‌ایم و آثارشان در نمایشگاه عرضه شده است.
شیر سپهر خاطرنشان کرد: کارشناسان معتقدند رکودی در طراحی فرش وجود دارد و آن تکرار است. اما نسل جوان با دست بازتر چند ایده جدید داده‌اند اما به‌دلیل اقتصاد ضعیف فرش؛ طراحان فرش انگیزه برای خلق جدید ندارند اگرچه این نمایشگاه به آن‌ها انگیزه می‌دهد.
وی با بیان اینکه نمایشگاه در مورد طراحی نقشه فرش نخستین بار است که به‌عنوان یک هنر در اصفهان عرضه شده گفت: طرح و نقش فرش به‌عنوان یک هنر جدا به آن دیده نمی‌شد در این نمایشگاه برای نخستین بار خود طرح فرش جدا به‌عنوان هنر برای نمایش گذاشته شده است.
شیر سپهر با اشاره به رکود در طراحی فرش اظهار داشت: در هر دوره اقتصاد و هنر با هم عجین هستند و هنگامی که اقتصاد فرش ضعیف شود بر عوامل دیگر نیز تأثیر می‌گذارد اما این رکود عوامل دیگری نیز دارد.
مدیر اجرایی این نمایشگاه تصریح کرد: مورد دیگر هنرمندانی است که بعد از اساتید تحت تأثیر آن‌ها بودند به‌قدری که نمی‌توانستند کار جدید خلق کنند و اگر کار جدید خلق می‌کردند کسی به آن‌ها توجه نمی‌کرد و کیفیت به‌گونه‌ای نبوده که حرفی برای گفتن داشته باشند و خودشان نیز علاقه داشتند که تحت تأثیر اساتید باشند.
وی افزود: الآن ما در این مرحله هستیم بعد از استاد ارچنگ و بهادری رشدیان، آن‌چنان قدرت قلم بالایی داشتند که پس از آن‌ها دوران رکود شد و کسی نتوانست طرح جدید بزند.
شیر سپهر خاطرنشان کرد: در نمایشگاه از بین کارهای نسل جوان مشتری داشتیم نه از پیشکسوتان و طرح‌های دانشجویان انتخاب‌شده، شاید به‌خاطر این است که تولید کننده دنبال نوآوری و نقاش جوان‌تر است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار