امامزاده درب امام، مرور تاریخ و اعتقادات مردم

امام‌زاده درب امام واقع در خیابان سنبلستان که با نذری نان و ماست همواره حاجت حاجتمندان اش را اجابت کرده است، مقبره امام‌زاده ابراهیم و زین‌العابدین از نوادگان امام حسن مجتبی و امام جعفر صادق است.

امامزاده درب امام، مرور تاریخ و اعتقادات مردم

اصفهان امروز/ اکبر رضایی (خادم امامزادگان درب امام): امام‌زاده درب امام واقع در خیابان سنبلستان که با نذری نان و ماست همواره حاجت حاجتمندان اش را اجابت کرده است، مقبره امام‌زاده ابراهیم و زین‌العابدین از نوادگان امام حسن مجتبی و امام جعفر صادق است.

این امامزاده با سه صحن و دو گنبد بزرگ و کوچک و سه درب ورودی یکی از سمت بازارچه حاج محمدجعفر و یکی از سمت قصر سنبلستان و دیگری پشت بیمارستان امین و معروف به شجره سادات امامی و ملقب به درب امام در این محله قرارگرفته است.

سنت پخش نذری نان و ماست از زمانی که دو امامزاده نامبرده برای دیدار امام رضا (ع) به ایران سفر می‌کنند و در مسیر خراسان در اصفهان ساکن می‌شوند و توسط یک کشاورز پناه داده می شوند و در حین صرف نان و ماست که از محله خابجان برایشان فرستاده شده بوده به شهادت می‌رسند ادامه پیداکرده است.

بنای امامزاده مربوط به حکومت ایلخانی و به دستور دختر جهانشاه ساخته‌شده است. خطاطی‌های نستعلیق و کوفی و گچبری‌ها و کاشی‌کاری‌های قدیمی مربوط به هنرمندان دوره صفوی و احتمال وجود سرداب قدیمی در آن از ویژگی‌های معماری آن است.

گفته می‌شود که به‌غیراز امامزادگان نامبرده، شش امامزاده دیگر و بسیاری از بزرگان حکومت صفویه و شاه‌طهماسب و دو فرزندش، محمود افغان و سید ابوتراب درچه‌ای که فرزند محمدباقر درچه ای بوده و دختر و مادر جهانشاه هم در این امامزاده مدفون هستند.

این امامزاده همواره به برآورده شدن حاجات نزد مردم زبانزده بوده و هست. از قدیمی‌ها شنیده‌ام که زمانی پسربچه‌ای به نام حیدر امامی که گویا لنگ بوده و به حیدر پاچنبری معروف بوده و بچه‌های محله با او بازی نمی‌کردند، دل‌شکسته به داخل حرم می‌آید و کنار ضریح به خواب می‌رود. وقتی از خواب بیدار می‌شود، معلولیت پاهایش برطرف شده و سلامتی‌اش را به دست آورده بوده است.

امامزاده در این سال‌ها به‌عنوان یک مکان مذهبی و تاریخی زیر نظر اداره اوقاف و سازمان میراث فرهنگی اصفهان قرار دارد و روزانه پذیرای بازدید گردشگران داخلی و خارجی و البته زائرانی است که از شهرستان‌های اطراف اصفهان مثل درچه، زرین‌شهر و خمینی‌شهر به اینجا می‌آیند که مقصد اول زیارتشان به‌حساب می‌آید و مقصد بعدی‌شان هم مقبره علامه مجلسی در کنار مسجد جامع است. هنوز باگذشت قرن‌ها، نذری نان و ماست در امامزاده درب امام تداوم داشته است.

این یادداشت شفاهی است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار