بازگشایی زاینده‌رود بررسی می‌شود

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به تأثیر مثبت بارش‌ها در بهبود شرایط سد زاینده‌رود گفت: در حال حاضر تدابیری در اصفهان برای توزیع حجمی آب برای کشاورزان اصفهان در سال آبی جاری در حال اندیشیده شدن است و در صورت تایید وزارت نیرو این اتفاق خواهد افتاد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به تأثیر مثبت بارش‌ها در بهبود شرایط سد زاینده‌رود گفت: در حال حاضر تدابیری در اصفهان برای توزیع حجمی آب برای کشاورزان اصفهان در سال آبی جاری در حال اندیشیده شدن است و در صورت تایید وزارت نیرو این اتفاق خواهد افتاد.

حسن ساسانی در گفتگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت سد زاینده‌رود و اعتراضات دوباره کشاورزان اصفهان، اظهار کرد: در حال حاضر ذخیره مخزن سد زاینده‌رود 129 میلیون مترمکعب و ورودی سد 20 مترمکعب بر ثانیه و خروجی آن 10 مترمکعب بر ثانیه است.

وی با بیان اینکه میزان کل بارش‌ها در ایستگاه چلگرد در سال آبی جاری تاکنون 371 میلی‌متر است، افزود: سال گذشته میزان بارش‌ها در این ایستگاه 49 میلی‌متر و در متوسط درازمدت 210 میلی‌متر بود که خوشبختانه بارش‌های امسال حتی از درازمدت بیشتر است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به بارش برف در ایستگاه چلگرد، در خصوص تأثیر بارش‌ها در بهبود شرایط سد زاینده‌رود، گفت: اثرات بارش‌های از روزهای آینده رود قابل‌مشاهده خواهد بود، با این‌وجود ورودی سد زاینده‌رود پیش از بارش‌ها 11 متر بود که بعد از بارش‌ها به 20 متر رسیده است.

وی همچنین در خصوص شکستن دوباره لوله انتقال آب به یزد از سوی برخی کشاورزان معترض، اظهار کرد: ساعت سه بعدازظهر روز گذشته (یکشنبه) یکی از حوضچه‌های تخلیه هوا دچار آسیب شد و پمپاژ آب از اصفهان به یزد قطع شد که در حال حاضر در حال ترمیم است و پیش‌بینی می‌شود امروز (دوشنبه) این حوضچه دوباره وارد مدار شود.

ساسانی در خصوص اعتراضات کشاورزان در شرایط آبی کنونی اصفهان، تأکید کرد: اعتراضات کشاورزان کاملاً به‌حق است و آن‌ها خواهان حقابه های خود هستند که مطابق قانون در صورت نبود آب باید به آن‌ها خسارت پرداخت شود و در حال حاضر نیز تدابیری در اصفهان برای توزیع حجمی آب برای کشاورزان اصفهان در سال آبی جاری در حال اندیشیده شدن است، از سوی دیگر پرداخت خسارت به کشاورزان نیز در دستور کار جدی قرار دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که در صورت تحویل آب به کشاورزان مشکلی در تأمین آب شرب اصفهان ایجاد می‌شود یا خیر، تاکید کرد: اولویت نخست وزارت نیرو تأمین آب شرب اصفهان و بعد از آن تامین آب برای کشاورزی است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان افزود: مقرر شده در تاریخ 15 آذر امسال کارگروهی متشکل از شرکت آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب ، جهاد کشاورزی، نماینده صنف کشاورزان وضعیت ورودی، خروجی و ذخیره سد زاینده‌رود را برای توزیع آب برای کشاورزان اصفهان در زمستان امسال بررسی کنند و بعد از مشخص شدن، نتایج به عنوان پیشنهاد به وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ارائه شود تا بعد از مطرح شدن در شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود زمان نهایی بازگشایی آب زاینده‌رود مشخص شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار