تاریخ شب یلدا 97 چه روزی است؟

تاریخ شب یلدا ۹۷ برابر است با شامگاه جمعه ۳۰ آذر الی بامداد شنبه ۱ دی ماه. شب یلدا بلندترین شب سال است که هر ساله و در آخرین روز پاییز جشن گرفته می‌شود.

تاریخ شب یلدا ۹۷ برابر است با شامگاه جمعه ۳۰ آذر الی بامداد شنبه ۱ دی ماه. شب یلدا بلندترین شب سال است که هر ساله و در آخرین روز پاییز جشن گرفته می‌شود.

شب یلدا یکی از شب‌های ماندگار در فرهنگ ایرانیان است. این شب که ریشه‌ای عمیق در جان و دل مردم دارد سال‌هاست که با جشن و دورهمی‌هایی صمیمی خاطره انگیز می‌گردد.

تاریخ شب یلدا ۹۷ چه روزی است؟
تاریخ شب یلدا برابر است با شامگاه ۳۰ آذر تا بامداد ۱ دی ماه. این روز در سال ۱۳۹۷ مصادف با شامگاه جمعه ۳۰ آذر الی بامداد شنبه اول دی است.

تاریخچه شب یلدا

شب یلدا اولین شب زمستان و طولانی‌ترین شب سال است. رفع نحوست بلندترین شب سال، جنگ فرشته خوبی و بدی، وقایع کیهانی و... از جمله مواردی هستند که به عنوان تاریخچه شب یلدا عنوان می‌کنند.

  • خورشید در حرکت سالانه خود در آخر پاییز به پایین‌ترین نقطه افق جنوب شرقی می‌رسد که طول روز کوتاه شده و زمان تاریکی شب افزایش می‌یابد. از آغاز زمستان یا انقلاب زمستانی، خورشید دگرباره بسوی شمال شرقی باز می‌گردد که نتیجه آن افزایش روشنایی روز و کاهش شب است.
  • ایرانیان باستان این شب را شب تولد الهه مهر «میترا» می‎‎پنداشتند و به همین دلیل این شب را جشن می‎گرفتند و گرد آتش جمع می‎شدند و شادمانه رقص و پایکوبی می‌کردند.
  • برخی بر این گمانند که مراسم شب چله برای رفع نحوست بلندترین شب سال برگزار می‌شود. اقوام قدیم آریایی در این شب آتش برمی افروختند تا تاریکی و عاملان اهریمنی و شیاطین نابود شده و بگریزند و همچنان که خورشید به مناسبت فروغ و گرمای کارسازش تقدس پیدا کرده بود آتش نیز همان والایی را نزد مردمان دارا شد.

آداب و رسوم کلی شب یلدا

جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب‎نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می‎شود. آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی ‌هستند. در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال حافظ مرسوم است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پری آن، آینده‌گویی می‌کنند. در زمان حال خوراکی‌های مرسوم در شب یلدا هندوانه، انار، آجیل مخصوص یلدا (آجیل شیرین) و ... است و کارهایی مثل حافظ‌خوانی و تعریف قصه توسط بزرگ فامیل مثل مادربزرگ یا پدربزرگ رایج است. معمولا در این مناسبت نوعروسان از طرف داماد خود هدایایی به عنوان پیشکش شروع زندگی توام با آسایش و خوشبختی دریافت می‌کنند. کمی قبل‌تر رسم بر آن بوده که دور تا دور کرسی کنار هم نشسته خوش و بش و وقت‌گذرانی می‌کردند. یلدا بهانه‌ای است برای دلگرمی دادن به روزهای سرد زمستان و پاییز طلایی، عاشق ترین فصل سال، شاعرانه ای می سراید برای زمستان؛ ترانه ای زرد، سرد و طولانی به درازای یلدا...


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار